Vaknade upp till en liten mindre smäll i huset inatt och såg att jag hade fått en spricka i taket på första våningen.

Är det något man behöver vara orolig för? Huset är byggt på 50-talet. Vi är nyligen inflyttade så kanske har man gjort något fel? Temperaturen kanske spelar roll?

Tacksam för all hjälp/tips
 
  • Ett innertak med en spricka ovanför en vägglist, indikerar möjlig skada på strukturen eller byggnadsmaterialet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med en spricka, golvlampa skugga, sladd hängande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Är det nymålat tak? Det är väldigt torr inomhusluft så här års.

Fast du skrev att det var en smäll. Mycket snö på taket?
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Vad är det för typ av bjälklag?
 
S sinuslinus skrev:
Är det nymålat tak? Det är väldigt torr inomhusluft så här års.

Fast du skrev att det var en smäll. Mycket snö på taket?
Nej, det är en gammal tapet som ligger på, det verkar som den är fäst på masonitskivor.

Sen är det taket mellan första och andra våningen, men ja, väldigt kallt ute och varmt inne
 
Centano Centano skrev:
Vad är det för typ av bjälklag?
Det är trä
 
S
Jag gissar att masonitskivorna krympt och att till slut smällde tapeten.

Har ni varmt inomhus? Kanske varmare än tidigare ägare.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
I med målarfog/latexfog (inte silikon!) och måla över. Är knappt lönt att försöka med spackel eller dylikt, då kommer det bara spricka upp igen mellan årstiderna.

Taket består i regel av fler delar än bara undertak, det där är bara kosmetiskt så länge skivan i sig inte fladdrar upp/ner när du trycker på den. Men själva bärigheten är inget att oroa sig för, sådant händer, speciellt när hus får nya ägare med andra levnadsmönster
 
  • Gilla
Sjubbe1
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag gissar att masonitskivorna krympt och att till slut smällde tapeten.

Har ni varmt inomhus? Kanske varmare än tidigare ägare.
Ja, galet varmt! Bytte fjärrvärme så det är bra tryck på elementen nu.
 
namnbyte namnbyte skrev:
I med målarfog/latexfog (inte silikon!) och måla över. Är knappt lönt att försöka med spackel eller dylikt, då kommer det bara spricka upp igen mellan årstiderna.

Taket består i regel av fler delar än bara undertak, det där är bara kosmetiskt så länge skivan i sig inte fladdrar upp/ner när du trycker på den. Men själva bärigheten är inget att oroa sig för, sådant händer, speciellt när hus får nya ägare med andra levnadsmönster
Jag har några liknande sprickor i vårt hus, som byggdes -50, tilläggsisolerat etc runt -80.

Har du något exempel på vilken målarfog/latexfog man kan använda? Finns väldigt många alternativ och jag har tendens att välja fel.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.