Vi bor i en ett och ett halvt plans villa med fjärrvärme. Regleringen av värmen fungerar inte utan framledningstemperaturen ligger alltid på ca 45 grader oavsett utetemperatur. Utegivaren är bytt men ingen skillnad. Ställer jag styrenheten i manuellt läge får den fnatt och kör shuntmotorn till ändläget och ökar framledningstempen till 70+ grader men när jag vrider tillbaka till normalt läge så återställs temperaturen till ca 45 grader. Kan man göra någon mätning på utegivaren för att se om den fungerar? Kan man kontrollera styrenheten på något sätt?
 
Ja, det brukar vara PT- eller NTC-givare så det är bara att mäta resistansen i slingan med en multimeter. Koppla loss den från reglerenheten och mät hela slingan. Om det är PT100 eller PT1000 så ligger resistansen på ca 100 resp 1000 ohm vid noll grader. Om det är NTC blir det lite lurigare men det bör gå att ta reda i tabellerna.

Vad är det för reglerenhet? Står det något i manualen om vad det skall vara för typ av givare? Om det inte blir någon skillnad trots att du har bytt givare skulle det kunna vara brott på slingan, isf får du inget värde vid resistansmätningen (open loop).
 
R Roinew skrev:
Vi bor i en ett och ett halvt plans villa med fjärrvärme. Regleringen av värmen fungerar inte utan framledningstemperaturen ligger alltid på ca 45 grader oavsett utetemperatur. Utegivaren är bytt men ingen skillnad. Ställer jag styrenheten i manuellt läge får den fnatt och kör shuntmotorn till ändläget och ökar framledningstempen till 70+ grader men när jag vrider tillbaka till normalt läge så återställs temperaturen till ca 45 grader. Kan man göra någon mätning på utegivaren för att se om den fungerar? Kan man kontrollera styrenheten på något sätt?
Foto på centralen så att all delar syns, speciellt vad reglercentralen heter.
 
Resistansen i givaren är ca 93 ohm med losskopplad slinga så jag antar att den fungerar. Styrenheten är en Danfoss ECL3310. Om jag försöker att parallellförflytta justerkurvan genom att vrida på den övre vita ratten händer inget, dvs framledningstemperaturen ändras inte. Om jag däremot ändrar den nedre vita ratten till manuellt läge så får den fnatt och shuntmotorn går till ändläget och öppnar upp helt vilket ger en framledningstemp på 70+.
 
  • Uppvärmningssystem med kontrollenheter, rör, ventiler och elektrisk mätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till en Danfoss ECL 3310 är det TP1000-givare,

Här har du en manual

Edit: från manualen, det går att göra funktionskontroll av givarna.
Svensk text om teknisk kontroll av regulatorer och givare, eventuella avbrott och defekter, samt beskrivning av ventilmotion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Till en Danfoss ECL 3310 är det TP1000-givare,

Här har du en manual
Jag läste av ohmmätaren fel den visade ca 930 Ohm vilket borde stämma bättre med en TP1000 givare. Blir resistansen lägre vid lägre temperatur?
Värmekurvan är inställd på 1,4 vilket innebär att vattnet bör vara 45 grader vid 0 grader ute. Det ligger en spärr på 60 grader så vid nuvarande utetemp på -17 borde framledningstempen vara +60. Jag tycker det verkar vara fel på styrenheten men hur kan jag visa det. Manualen ger mej inte någon information hur jag kollar att styrenheten fungerar.
 
Börjar luta åt att centralen har sagt upp sig, det är inga relän i den utan triacar som kan bråka.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Till en Danfoss ECL 3310 är det TP1000-givare,

Här har du en manual
Tack för informationen. Lampan blinkar 2 ggr så det borde betyda att styrenheten är OK med en utegivare och en givare för framledningstemp. Utegivaren har restistansen 930 ohm (jag skrev fel förut)
Värmekurvan är inställd på 1,4 vilket innebär att vattnet bör vara 45 grader vid 0 grader ute. Det ligger en spärr på 60 grader så vid nuvarande utetemp på -17 borde framledningstempen vara +60.
Vad kan då vara orsaken till att ingen reglering sker? Det skulle ju kunna vara tempgivaren för framledningstempen. Vad kan annars
J jonaserik skrev:
Börjar luta åt att centralen har sagt upp sig, det är inga relän i den utan triacar som kan bråka.
När du skriver "centralen", menar du då styrenheten? Kan man byta bara styrenehten eller bör man titta på om det är dags att byta hela värmecentralen med värmeväxlare, cirkulationspump mm mm. Den installerades 1997.
 
Du kan leta reda på framgivaren for värmen, sitter på ett rör efter växlaren, lossa den, ett par isbitar i handen och kyla ner givaren, ska då gå mot max, detta för att se om den fungerar, nästa steg, sno frugan hårtork och blåsa med värme, ska då gå mot min.
Det är bara reglercentralen som byts, kikade runt lite, verkar vara svår att få tag på, även begagnad.FJV -centralen håller nog många år till med lite service
 
M
R Roinew skrev:
Jag läste av ohmmätaren fel den visade ca 930 Ohm vilket borde stämma bättre med en TP1000 givare. Blir resistansen lägre vid lägre temperatur?
Värmekurvan är inställd på 1,4 vilket innebär att vattnet bör vara 45 grader vid 0 grader ute. Det ligger en spärr på 60 grader så vid nuvarande utetemp på -17 borde framledningstempen vara +60. Jag tycker det verkar vara fel på styrenheten men hur kan jag visa det. Manualen ger mej inte någon information hur jag kollar att styrenheten fungerar.
Hej! Mätte du resistansen ända framme vid reglercentralen. Ett kabelbrott gör nämligen att centralen tror att det är 0 grader ute och sätter temperaturen efter det.
 
M mecklarn skrev:
Hej! Mätte du resistansen ända framme vid reglercentralen. Ett kabelbrott gör nämligen att centralen tror att det är 0 grader ute och sätter temperaturen efter det.
Jag mätte vid inkopplingsplinten till styrenheten. Hela kabeln ingick i mätningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.