D Dilato skrev:
Det köper jag inte.
En dammsugare är en fläkt i tunnel och tar man bort påse och filter blåser den sig ren på några minuter max
Det är inte säkert. Dammsugare är inte perfekt konstruerade. Jag har tagit isär en eller två (eller flera) och det sitter ofta damm i själva impellern, axeln, eller i springor osv. i huset. Så det är inte givet. (Och jag hade aldrig behövt göra rent en fläkt på den tiden jag jobbade med industriunderhåll... ;) Det hade iofs varit trevligt att slippa.)

Sedan är det naturligtvis så att den största risken är med en obytt påse om man inte har filter på utblåset.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vårda ditt språk/svär inte i varenda inlägg så blir det mycket trevligare att läsa vad du skriver.
Så länge du inte går till personangrepp tänker jag inte anmäla dig även om jag förvånad av att du skriver här utan att ha nått att tillföra frågeställningen i tråden.
"Fan och hans moster" kanske är ett förlegat uttryck, men personangrepp är väll lite att ta i.

Aja ber om ursäkt att du tog det så.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nu är de inte tal om några skivor utan som sagt bilden med pappen jag skickade och eventuell tjära. Men jag får inte ihop de menar ni att minsta lilla skiva av tex asbets är farligt om den gått sönder inomhus. Finns de inte typ någon slag mängd man behöver utsättas för kontinuerlig? Tex om du jobbar med de dagligen och ej skyddar dig kan jag förstå riskerna men om jag river en vägg och de är asbets där och sedan städar…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
"Fan och hans moster" kanske är ett förlegat uttryck, men personangrepp är väll lite att ta i.

Aja ber om ursäkt att du tog det så.
Det är lugnt, men jag tror att du skrivit f*n tre gånger i denna tråd redan.
 
F fribygg skrev:
Vart tar då eventuella asbest partiklar vägen @Dilato?
Man tar ut dammsugaren och kör den utomhus.

De extremt få fibrer som inte fastnat i påsen eller filtret blåser då ut i luften där dom andra naturligt förekommande fibrerna redan finns.

För att dom ska bli farliga måste man andas in dom, vad är oddset för att det ska ske?

Alternativet är att bränna ner kåken, det som inte brinner upp är garanterat asbest.😎
 
Redigerat:
  • Haha
Berre och 1 till
  • Laddar…
B Berre skrev:
Tack. Men de låter ju som om att få fibrer frigjorda är dödsdömt för all framtid.
Vad du än gör, åk inte med tunnelbanan i Stockholm! Fram till slutet av 70-talet var det asbest i bromsarna och ändå så lever alla Stockholmare fortfarande.😉🫢
Det är alltså ingen fara med din vindpapp.
 
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man tar ut dammsugaren och kör den utomhus.

De extremt få fibrer som inte fastnat i påsen eller filtret blåser då ut i luften där dom andra naturligt förekommande fibrerna redan finns.

För att dom ska bli farliga måste man andas in dom, vad är oddset för att det ska ske?

Alternativet är att bränna ner kåken, det sominte brinner upp är garanterat asbest.😎jag blir typ galen.
D Dilato skrev:
Man tar ut dammsugaren och kör den utomhus.

De extremt få fibrer som inte fastnat i påsen eller filtret blåser då ut i luften där dom andra naturligt förekommande fibrerna redan finns.

För att dom ska bli farliga måste man andas in dom, vad är oddset för att det ska ske?

Alternativet är att bränna ner kåken, det sominte brinner upp är garanterat asbest.😎
1-2 fibrer kan alltså vara SUPER FARLIGT. Nu behöver alla sansa sig här inne.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Berre skrev:
Nu är de inte tal om några skivor utan som sagt bilden med pappen jag skickade och eventuell tjära. Men jag får inte ihop de menar ni att minsta lilla skiva av tex asbets är farligt om den gått sönder inomhus. Finns de inte typ någon slag mängd man behöver utsättas för kontinuerlig? Tex om du jobbar med de dagligen och ej skyddar dig kan jag förstå riskerna men om jag river en vägg och de är asbets där och sedan städar…
Nej, skivan är inte farlig. Det är fibrerna som är farliga om man utsätts i tillräcklig omfattning under lång tid. Man har i många fall sanerat genom att täcka in, eller över. Kletig färg kan ge ett fullgott skydd.

Nu är det så att det räcker med småflisor på golvet som du trampar på för att luften faktiskt skall räknas som otjänlig under mycket lång tid så länge de finns kvar (det är därför det nästan är omöjligt att få en eternitkällare "ren" om man mäter).

Risken för dig om du knäckt en eternitskiva inomhus en gång är försumbar. Så länge du inte röker så är den så nära noll att det kan kvitta. Och om du röker så är det det som är den stora hälsorisken. Det är faktiskt ett vetenskapligt problem iom att rökning var så vanligt vid den tiden vi arbetade med asbest i stor omfattning. Det är svårt att separera riskerna och vi vet inte riktigt hur risken för mesoteliom påverkas av rökning. Men rent statistiskt så kan vi se att det var kombinationen av arbete i eternitfabrik och rökning som var den stora faran. De som inte rökte hade en betydligt bättre prognos. (Men jag har inte mina källor tillhands just nu så jag har inga siffror.)

Så om du river din vägg och sedan städar noggrant samt vädrar så är eventuell risk hanterad.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, skivan är inte farlig. Det är fibrerna som är farliga om man utsätts i tillräcklig omfattning under lång tid. Man har i många fall sanerat genom att täcka in, eller över. Kletig färg kan ge ett fullgott skydd.

Nu är det så att det räcker med småflisor på golvet som du trampar på för att luften faktiskt skall räknas som otjänlig under mycket lång tid så länge de finns kvar (det är därför det nästan är omöjligt att få en eternitkällare "ren" om man mäter).

Risken för dig om du knäckt en eternitskiva inomhus en gång är försumbar. Så länge du inte röker så är den så nära noll att det kan kvitta. Och om du röker så är det det som är den stora hälsorisken. Det är faktiskt ett vetenskapligt problem iom att rökning var så vanligt vid den tiden vi arbetade med asbest i stor omfattning. Det är svårt att separera riskerna och vi vet inte riktigt hur risken för mesoteliom påverkas av rökning. Men rent statistiskt så kan vi se att det var kombinationen av arbete i eternitfabrik och rökning som var den stora faran. De som inte rökte hade en betydligt bättre prognos. (Men jag har inte mina källor tillhands just nu så jag har inga siffror.)

Så om du river din vägg och sedan städar noggrant samt vädrar så är eventuell risk
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, skivan är inte farlig. Det är fibrerna som är farliga om man utsätts i tillräcklig omfattning under lång tid. Man har i många fall sanerat genom att täcka in, eller över. Kletig färg kan ge ett fullgott skydd.

Nu är det så att det räcker med småflisor på golvet som du trampar på för att luften faktiskt skall räknas som otjänlig under mycket lång tid så länge de finns kvar (det är därför det nästan är omöjligt att få en eternitkällare "ren" om man mäter).

Risken för dig om du knäckt en eternitskiva inomhus en gång är försumbar. Så länge du inte röker så är den så nära noll att det kan kvitta. Och om du röker så är det det som är den stora hälsorisken. Det är faktiskt ett vetenskapligt problem iom att rökning var så vanligt vid den tiden vi arbetade med asbest i stor omfattning. Det är svårt att separera riskerna och vi vet inte riktigt hur risken för mesoteliom påverkas av rökning. Men rent statistiskt så kan vi se att det var kombinationen av arbete i eternitfabrik och rökning som var den stora faran. De som inte rökte hade en betydligt bättre prognos. (Men jag har inte mina källor tillhands just nu så jag har inga siffror.)

Så om du river din vägg och sedan städar noggrant samt vädrar så är eventuell risk hanterad.
Men om vi säger såhär då. Jag knäcker en skiva inom hus på ca 100kvm. Skiter i att ”flytt städa ” men städar normalt för ett hushåll. Menar du då att jag utsätts kontinuerligt för en stor mängd asbets som en sanerare gör dagligen
 
B Berre skrev:
Men om vi säger såhär då. Jag knäcker en skiva inom hus på ca 100kvm. Skiter i att ”flytt städa ” men städar normalt för ett hushåll. Menar du då att jag utsätts kontinuerligt för en stor mängd asbets som en sanerare gör dagligen
Nej, för att du skall utsättas dagligen så måste fibrerna naturligtvis komma någonstans ifrån. Om du gör ett knäck på en skiva så frigörs inte så mycket fibrer. Där är den långsiktiga risken från ev. "sandkorn" på golvet som du sedan går omkring i, och drar med dig till övriga huset.

Sedan så sprids ju inte dessa fibrer perfekt på alla dina 100m2. Du får större koncentrationer på närmare håll. Och om du sedan rör i det damm som uppkommit så ökar exponeringen.

Dock ju mer du städar (även under längre tid) desto mer försvinner naturligtvis.

Nu är ett "knäck" ändå en liten exponering så det är inget bra exempel. Jag själv satt t ex dosfräsen igenom eternitskivor i källaren innan jag kom till sans. var det dags att ta till storstädning. :) (Ja, det slutade i en total sanering, förutom en böj på en radiatorkrets jag missade. Den har fått vara kvar. Den läcker inte.)
 
  • Gilla
Berre
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Vad du än gör, åk inte med tunnelbanan i Stockholm! Fram till slutet av 70-talet var det asbest i bromsarna och ändå så lever alla Stockholmare fortfarande.😉🫢
Det är alltså ingen fara med din vindpapp.
Jag hävdar att det dött oerhört mycket stockholmare de sista 50åren, kanske till och med fler än vad som netto flyttat in till staden från övriga landet? om det har nått med T-banan och asbesten att göra vet jag dock inte...

Örnpapp har kanske inte räddat livet på någon svensk, men onekligen har den under ca 100år på ett enkelt och ekonomiskt sätt höjt komforten och sänkt energiåtgången i oräkneliga hus till en mycket rimlig kostnad.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, skivan är inte farlig. Det är fibrerna som är farliga om man utsätts i tillräcklig omfattning under lång tid. Man har i många fall sanerat genom att täcka in, eller över. Kletig färg kan ge ett fullgott skydd.

Nu är det så att det räcker med småflisor på golvet som du trampar på för att luften faktiskt skall räknas som otjänlig under mycket lång tid så länge de finns kvar (det är därför det nästan är omöjligt att få en eternitkällare "ren" om man mäter).

Risken för dig om du knäckt en eternitskiva inomhus en gång är försumbar. Så länge du inte röker så är den så nära noll att det kan kvitta. Och om du röker så är det det som är den stora hälsorisken. Det är faktiskt ett vetenskapligt problem iom att rökning var så vanligt vid den tiden vi arbetade med asbest i stor omfattning. Det är svårt att separera riskerna och vi vet inte riktigt hur risken för mesoteliom påverkas av rökning. Men rent statistiskt så kan vi se att det var kombinationen av arbete i eternitfabrik och rökning som var den stora faran. De som inte rökte hade en betydligt bättre prognos. (Men jag har inte mina källor tillhands just nu så jag har inga siffror.)

Så om du river din vägg och sedan städar noggrant samt vädrar så är eventuell risk hanteradtack.
F fribygg skrev:
Jag hävdar att det dött oerhört mycket stockholmare de sista 50åren, kanske till och med fler än vad som netto flyttat in till staden från övriga landet? om det har nått med T-banan och asbesten att göra vet jag dock inte...

Örnpapp har kanske inte räddat livet på någon svensk, men onekligen har den under ca 100år på ett enkelt och ekonomiskt sätt höjt komforten och sänkt energiåtgången i oräkneliga hus till en mycket rimlig kostnad.
Den stora frågan smetar man asbets på den?
 
B Berre skrev:
Den stora frågan smetar man asbets på den?
Nej din vindpapp verkar vara spikad med vanlig pappspik, som även den är ofarlig bara du inte sväljer den.
 
  • Gilla
Berre
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nej din vindpapp verkar vara spikad med vanlig pappspik, som även den är ofarlig bara du inte sväljer den.
Ska mixa den till frukost imorgon.
 
B Berre skrev:
Ska mixa den till frukost imorgon.
Skönt att oron lagt sig, Örnpapp är jättebra, enkel/okomplicerad, lagom tät, billig, svensktillverkad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.