Hej.
Jag tror att jag behöver spola en golvvärmeslinga för att få bort all luft. Slingan går till våningen ovanför där fördelaren sitter, så luften lär inte komma ut annars.

Fördelaren är en Roth ShuntUnit
Värmesystemkomponent, Roth Shunt Unit, installation, rör, manometer, pump, ventiler, värmereglering, fjärrvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ur instruktionen förstår jag att det är delen längst ut till höger som slangar ska kopplas in i.

Instruktioner för installation av shunt-enhet på flera språk, tekniskt diagram, ventilations- och spolningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad behöver jag göra för att kunna koppla in t.ex. två gardena-kopplingar där?
 
Skaffa gardena för vanlig kran, sådan som du kopplar en slang i trädgården med. finns för 15 eller 20 mm, Kan du stänga av före fördelarna med ventiler. annars blir det svårare.
 
  • Gilla
emilm
  • Laddar…
Ok, sånna har jag. Det finns vred på vägen till fördelaren där det går att stänga av.
Behöver jag öppna någon kran för "spol-uttagen"?
Det är en mutter som går att skruva loss som sitter med en vit plast-stropp på bilden samt ett uttag för något verktyg på kortsidan.
Muttern utgår jag från att den ska skruvas bort. Behöver jag även vrida på något på kortsidan?
 
Jepp stäng ventilerna till fördelarna koppla på slangarna på dom nedre anslutningarna. En slang till övre och till en vattenkran och en slang till den nedre som går till ett avlopp, Innan så släpper du på lite vatten så slangen blir full ( det ska inte vara luft i den ) sen öppnar du ventilen på sidan till den som går till avloppet. Och trycksätter den som kommer från en kran. Du ska även stänga till alla slingor utom den som på den som är längst ifrån vattenkopplingen, detta för att ev luft inte ska gå in i en slinga. Du öppnar ventilen med tryck och spolar tills det bara kommer vatten. Se n stänger du trycket, stänger slingan, öppnar nästa och spolar och nästa lika tills alla är spolade. Då finns ingen luft i någon slinga. Bara stänga till öppna upp alla slingor, öppna ventilerna och se om värmen går runt som den ska. Sitter det en pump på sidan om stänger den medans du spolar
Är du med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.