Hej.
fått lite problem med värmen I vår villa. Huset vi bor i har ett enrörsystem på tre olika slingor. Källare, entréplan och källare. Häromdagen stängde frugan av pannan någon timma för att spara lite el under några dyra timmar. När systemet startades igång igen kommer ingen värme på entréplanslingan. Det är inte bara elementen utan även rören längst golvet. Det märkliga är att både övervåningenS och källarens slinga är härligt varma.
jag har provat lufta, stänga de andra slingorna för att öka trycket på entréplan men inget händer. När jag luftar kommer lite vatten , typ Max en Deciliter och sedan inget mer. Känn som det tyder på att det inte är någon cirkulation alls på slingan. Kan en slinga blockeras på något sätt? Hur bär man sig åt då?


Min fråga är om någon har erfarenhet av detta och om någon har tips om vad jag kan göra åt saken.
 
Mattias Blomfelt Mattias Blomfelt skrev:
Hej.
fått lite problem med värmen I vår villa. Huset vi bor i har ett enrörsystem på tre olika slingor. Källare, entréplan och källare. Häromdagen stängde frugan av pannan någon timma för att spara lite el under några dyra timmar. När systemet startades igång igen kommer ingen värme på entréplanslingan. Det är inte bara elementen utan även rören längst golvet. Det märkliga är att både övervåningenS och källarens slinga är härligt varma.
jag har provat lufta, stänga de andra slingorna för att öka trycket på entréplan men inget händer. När jag luftar kommer lite vatten , typ Max en Deciliter och sedan inget mer. Känn som det tyder på att det inte är någon cirkulation alls på slingan. Kan en slinga blockeras på något sätt? Hur bär man sig åt då?


Min fråga är om någon har erfarenhet av detta och om någon har tips om vad jag kan göra åt saken.
Kanske frös?
 
T Tompafix skrev:
Kanske frös?
Jag har kollat alla rum där slingan är och allt är iallafall plusgrader.
 
Började du att lufta det första elementet i slingan?
 
T Tompafix skrev:
Började du att lufta det första elementet i slingan?
Ja, jag började vid första. när jag luftar där kommer varken luft eller vatten ut. När jag går varvet runt är det samma på alla element i slingan. Kan det ha kommit smuts i rören som blockerar? Har magnetilter vid pannan som samlar upp partiklar…

det märkliga är att när jag följer vattnet från pannan är det varmt fram till en t koppling som delar slingan till källarslinga och entreslingan. Det är varmt hela vägen till genomföring upp i glovet till entréplan ( köket)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.