Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Men varför dessa extrema utlåtanden om att kasta damsugare kläder och fan och hans moster ?

Lite rim och reson vore klädsamt..
Det är (som vi skrivit ganska tydligt) villkorat med att man tror eller misstänker att man har hanterat asbest fel.

Då är det bra att veta att det inte är kört för det, utan det är bara att börja städa (noga!) så är man snart tillbaka på ruta noll igen.

Det är inte särskilt svårt att sanera asbest pss som proffsen gör och då är risken så nära noll att det kan kvitta.

Men i det här fallet så är risken att det är asbest också nära noll. Även det har vi varit ganska noga med att påpeka.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är (som vi skrivit ganska tydligt) villkorat med att man tror eller misstänker att man har hanterat asbest fel.

Då är det bra att veta att det inte är kört för det, utan det är bara att börja städa (noga!) så är man snart tillbaka på ruta noll igen.

Det är inte särskilt svårt att sanera asbest pss som proffsen gör och då är risken så nära noll att det kan kvitta.

Men i det här fallet så är risken att det är asbest också nära noll. Även det har vi varit ganska noga med att påpeka.
Ja det är avhandlat att det inte är troligt att det är asbest i pappen, men följd frågan va ju om det ändå va asbest som hade sanerats så är det ändå inte rimligt att kasta damsugare och kläder man då använde.

Varför måla upp det som att det är döden själv man har att göra med?

Nej lite rimlighet bör framföras då flera framöver säkerligen läser denna tråd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ta då ett munskydd och kasta paltorna du haft på dej efteråt om du är oroligt lagd.
Ja men hela huset då? Jag kan ju inte bära ut en bärande vägg och kapa den utomhus. Oavsett
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är (som vi skrivit ganska tydligt) villkorat med att man tror eller misstänker att man har hanterat asbest fel.

Då är det bra att veta att det inte är kört för det, utan det är bara att börja städa (noga!) så är man snart tillbaka på ruta noll igen.

Det är inte särskilt svårt att sanera asbest pss som proffsen gör och då är risken så nära noll att det kan kvitta.

Men i det här fallet så är risken att det är asbest också nära noll. Även det har vi varit ganska noga med att påpeka.
men jag tror ej ni riktigt förstår vad jag menar. Om jag rivit ner en vägg med tjärpapp med asbets i. Då är liksom min fråga ” hur gör jag med allt huset” behöver allt in i tvättmaskinen. Behöver jag torka av varenda kvm i huset. Jag tror efter att ha läst era resonemang att detta ej är asbets men jag är intresserad av just ”om man lyckas riva de utan vetskap ” är då hela huset kört? Är de då bara riva hela huset.
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Ja det är avhandlat att det inte är troligt att det är asbest i pappen, men följd frågan va ju om det ändå va asbest som hade sanerats så är det ändå inte rimligt att kasta damsugare och kläder man då använde.

Varför måla upp det som att det är döden själv man har att göra med?

Nej lite rimlighet bör framföras då flera framöver säkerligen läser denna tråd.
Om man sanerat asbest som yrt så är det definitivt värt att göra sig av med kläder (ja, om det är till rimlig kostnad) och ta sig en ordentlig funderare om dammsugare. Dammsugare utan filter är extremt bra på att sprida fibrer under lång tid om man fått in partiklar. Och vi vet sedan det begav sig att arbetskläder räcker för att exponera familjemedlemmar så pass att de lider skada.

Visst. Det rörde sig då om större halter, men det är en ganska enkel och billig åtgärd.

P.S. Om du har damsugare hemma (som inte är du själv) då skall vederbörande definitivt slängas ut! ;)
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Om man sanerat asbest som yrt så är det definitivt värt att göra sig av med kläder (ja, om det är till rimlig kostnad) och ta sig en ordentlig funderare om dammsugare. Dammsugare utan filter är extremt bra på att sprida fibrer under lång tid om man fått in partiklar. Och vi vet sedan det begav sig att arbetskläder räcker för att exponera familjemedlemmar så pass att de lider skada.

Visst. Det rörde sig då om större halter, men det är en ganska enkel och billig åtgärd.

P.S. Om du har damsugare hemma (som inte är du själv) då skall vederbörande definitivt slängas ut! ;)
Men alltså om vi pratar om en vägg på kanske på 2 h 3 bredd. Måste väl finnas en viss mängd iaf man bör utsättas för.
 
B Berre skrev:
Ja men hela huset då? Jag kan ju inte bära ut en bärande vägg och kapa den utomhus. Oavsett

men jag tror ej ni riktigt förstår vad jag menar. Om jag rivit ner en vägg med tjärpapp med asbets i. Då är liksom min fråga ” hur gör jag med allt huset” behöver allt in i tvättmaskinen. Behöver jag torka av varenda kvm i huset. Jag tror efter att ha läst era resonemang att detta ej är asbets men jag är intresserad av just ”om man lyckas riva de utan vetskap ” är då hela huset kört? Är de då bara riva hela huset.
Nej. Även om det skulle varit så så behöver du inte riva huset. Om det skulle hända så är stegen:

1) Avsluta och begränsa var du rör dig och var materialet är med en gång. Stäng dörrar till utrymmen som inte är beträdda och vädra ur dessa ordentligt.

2) Se till att få ut asbesthaltigt material så helt som möjligt; slå in i plastsäckar osv. under transport. Utomhus så är det i stort sett ofarligt.

3) Utrusta dig med engångsoverall och munnskydd och våt-torka samt dammsug med godkänd apparat alla ytor du kan ha fått asbest på. Se särskilt upp med granuler/flisor från eternit och dyligt. Det är när du trampar på sådana som ligger och skräpar som du kan få höga halter i luften inomhus under lång tid. Resten är bara damm. Och damm kan som bekant städas bort.

Så, summa summarum, om du skulle vara bekväm med att din ettåring kröp omkring på ytorna du städat, så är de städade nog. (Ja, om du inte är slusk från början då... ;)) Om det är dammfritt och inte har material kvar på ytorna så kan du vara nöjd.

Så tänkt på uppgiften som en trist och noggrann flyttstädning som även tant Agda skulle varit nöjd med så är du hemma. Det enda att tänka på är att planera sin städning så att du inte drar runt mer skit, utan kan vara nöjd.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Om man sanerat asbest som yrt så är det definitivt värt att göra sig av med kläder (ja, om det är till rimlig kostnad) och ta sig en ordentlig funderare om dammsugare. Dammsugare utan filter är extremt bra på att sprida fibrer under lång tid om man fått in partiklar. Och vi vet sedan det begav sig att arbetskläder räcker för att exponera familjemedlemmar så pass att de lider skada.

Visst. Det rörde sig då om större halter, men det är en ganska enkel och billig åtgärd.

P.S. Om du har damsugare hemma (som inte är du själv) då skall vederbörande definitivt slängas ut! ;)
Men nu har det aldrig diskuterats att yrkesmässigt sanera asbest, och även om detta vore fallet så är det filter på damsugarn som kastas och inte själva maskinen i sig. Lite som yrt runt är inte ett större problem än att man våttorkar och kastar trasor.
Har förövrigt stor respekt för dina inlägg i övrigt, så jag slängar ut mig själv från vidare diskussion.
Väl mött
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Men varför dessa extrema utlåtanden om att kasta damsugare kläder och fan och hans moster ?

Lite rim och reson vore klädsamt..
Påstår du att jag lämnat några råd som inte är rimliga och resonliga i denna tråd vågar jag säga att du läser illa och inte har klarat att ta dej igenom ens det jag skrivit i tråden.

Tror föresten att ditt språkbruk är emot forumreglerna, "fan" är inte vårdat språk.
 
  • Gilla
Berre
  • Laddar…
B Berre skrev:
Men alltså om vi pratar om en vägg på kanske på 2 h 3 bredd. Måste väl finnas en viss mängd iaf man bör utsättas för.
Ja, vi skall inte överdriva riskerna. "Asbest" är ett samlingsnamn för en massa olika mineraler med olika farlighet. Det mesta vi kommer i kontakt med i Sverige i "civila" sammanhang är s.k. "vit" asbest. Och det är den minst farliga.

Man skall undvika att andas in dammet under lång tid. Särskilt om man är ung.

Men det är ju inte Kobolt-60, eller Lassa-feber-virus vi har att göra med. Om man skulle lyckas få loss asbest hemma så skall man som sagt städa, och sedan städa lite igen så är man hemma. Och byta till en dammsugare med HEPA-filter som sin vanliga dammsugare.

Det värsta man gjort är i så fall att städa i "onödan" och det är sällan fel.
 
R
Det finns ingen i denna tråden som har föreslagit korrekt sanering av asbest vare sig privat eller yrkesmässig…
 
F fribygg skrev:
Påstår du att jag lämnat några råd som inte är rimliga och resonliga i denna tråd vågar jag säga att du läser illa och inte har klarat att ta dej igenom ens det jag skrivit i tråden.

Tror föresten att ditt språkbruk är emot forumreglerna, "fan" är inte vårdat språk.
Jag har läst vad du har skrivit och håller med dig efter att jag skrattade åt ett av dina inlägg.
Blir du kränkt av att jag skrev fan så anmäl det 🫶
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Men nu har det aldrig diskuterats att yrkesmässigt sanera asbest, och även om detta vore fallet så är det filter på damsugarn som kastas och inte själva maskinen i sig. Lite som yrt runt är inte ett större problem än att man våttorkar och kastar trasor.
Har förövrigt stor respekt för dina inlägg i övrigt, så jag slängar ut mig själv från vidare diskussion.
Väl mött
Nej, jag avsåg vara tydlig med det, men om jag misslyckades: Om dammsugaren har HEPA-filter så skulle jag heller inte varit särskilt orolig (men kollat att det faktiskt tätar, det är inte alla maskiner som gör det och bytt filer).

MEN det är inte alla dammsugare som har HEPA-filter och då kommer saken i annat läge. Om man fått in eternitsmulor eller dylikt så kan en sådan dammsugare sprida fibrer vitt och brett, och under längre tid. Så då kommer saken i ett lite annat läge. Då hade jag först försökt sanera den själv, eller slängt den om den ändå var på upphällningen (eller jag ville köpa en ny! ;))

Som alltid så är det riktiga svaret "det beror på".
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Dammsugare utan filter är extremt bra på att sprida fibrer under lång tid om man fått in partiklar.
Det köper jag inte.
En dammsugare är en fläkt i tunnel och tar man bort påse och filter blåser den sig ren på några minuter max
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Jag har läst vad du har skrivit och håller med dig efter att jag skrattade åt ett av dina inlägg.
Blir du kränkt av att jag skrev fan så anmäl det 🫶
Vårda ditt språk/svär inte i varannat inlägg så blir det mycket trevligare att läsa vad du skriver.
Så länge du inte går till personangrepp tänker jag inte anmäla dig även om jag förvånad av att du skriver här utan att ha nått att tillföra frågeställningen i tråden.
 
D Dilato skrev:
Det köper jag inte.
En dammsugare är en fläkt i tunnel och tar man bort påse och filter blåser den sig ren på några minuter max
Vart tar då eventuella asbest partiklar vägen @Dilato?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.