Hej alla bastubadare!
Har fått ett problem med mitt gamla (1973) Tylö el-aggregat.
Överhettningsskyddet slår ifrån redan vid modesta 60 grader.

Är mitt aggregat slutkört?
Är drygt 30 år en "normal" livslängd på ett el-aggregat som i alla fall de senaste 5 åren jobbat "normal" mycket?
1-2 gånger i veckan under höst/vinter/vår (vet inte hur mycket de förra ägarna utnyttjade bastun).

Någon som har något tips/trix för att få fart på aggregatet?
 
Det är väl inte speciellt osannolikt att det är slut efter 30 år. Min förhoppning har varit att vårt nya ska hålla i 10 år... Med tanke på att du kan få ett nytt aggregat för 1500 spänn, så känns det inte som att det skulle vara värt att felsöka och ev. köpa nya reservdelar. Använder du det 1-2 ggr/vecka är du ju en frekvent användare och ett nytt aggregat skulle säkerligen värma bastun snabbare.
 
Mmmmm, förmodligen har du rätt- inte minst bör ett nytt aggregat förbruka mindre och ge mer.

Det bara känns så mycket "mer investering" att köpa ett nytt, än att få det gamla fixat lite snabbt nu och ta kostnaden för nyköp vid ett mer väl valt tillfälle än månaderna före och efter jul när kassakistan skramlar tommare än vanligt.

Ska man köpa nytt kan jag tänka mig att det kostar lite att få det installerat, kanske bör dras om lite kablage som oxå suttit där i dryga 30 år med mera när man ändå håller på....
 
Mufflon skrev:
inte minst bör ett nytt aggregat förbruka mindre och ge mer.
Nja, verkningsgraden är alltid 100%. Oavsett hur gammalt aggregatet är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.