Hej! Vi har vår torktumlare i ett fristående gästhus, vilket är en lösning från förra ägaren pga dåligt med plats i badrummet i huset.

Vid torktumling får man öppna ett fönster och hänga ut ett rör som går från torktumlarens utblås på baksidan. Men det känns inte så energieffektivt att släppa in massa kyla i gästhuset varje gång tvätten ska tumlas. Vi har elementen på 8 grader där förutom när vi har gäster som sover över. Tror ni det drar mycket extra el av att ha ett öppet fönster några timmar där? Storlek på detta hus är ca 12-15 kvm.

Vi vill iaf fixa någon ventilationskanal i väggen där luft och fukt kan blåsas ut. Men jag vet inte riktigt vilka prylar jag ska köpa för jobbet. Såg kan jag låna från grannen men vad behövs det för ventil etc? Det jag hittar på nätet ser mest ut att vara vanliga tilluftslösningar, typ denna:
https://www.bauhaus.se/vaggventil-f...MI-eOyhs_LgwMVewqiAx2aVQ3gEAQYASABEgLOd_D_BwE


I manualen till tumlaren visas en lösning där allt går i en lite krokig väg ut (se bild). Är det inte enklare att bara dra en kort bit rör rakt ut?

Jag tog några bilder på platsen också om det kan hjälpa.
 
  • Svartvit ritning av optisk illusion med märkta delar A-E; rör och kub skapar motsägelsefullt perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusrum med tvättmaskin, dammsugare, fönster, gardin och värmeelement. Vitt och minimalistiskt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättstuga med maskin, dammsugare och torkställ, vitt fönster ut mot snötäckt landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skaffa en kondenstumlare istället. De är bättre på alla sätt.
 
  • Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
Kan bara hålla med mexitegel, byt till en kondenstumlare.

Vi har en med värmepump i sig, temperaturen i rummet ökar minimalt vid användning av tumlaren.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Tänkte inte köpa nytt, det är ju minst 7000 kr.
 
Det finns bra begagnade på blocket för ett par, tre, fyra tusenlappar.

Du kan sälja den du har för någon, ett par tusenlappar, materialet till det du tänkte göra kostar väl närmare en tusenlapp om det ska göras ordentligt. Skillnaden är alltså marginell om ens någon.

Dessutom slipper du jobb och får något bättre på köpet.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Du kommer även att spara in på strömförbrukningen med en kondenstumlare kontra frånluftstumlaren.


Hur är väggen i gäststugan uppbyggd?
Ser ut att vara ganska nybyggd, troligen med byggplast nära insidan av yttervägg.
För den svenska marknade finns det inga dedikerade ventilationsgaller för frånluftstorktumlare men utomlands finns det en del,
Skärmdump av olika ventilationsuttag för torktumlare från en webbutikssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MecaMax
  • Laddar…
Dra bort tilluftsventilen när du skall tumla och in med slangen , ändra tillbaka när du är färdig
 
M MecaMax skrev:
Tänkte inte köpa nytt, det är ju minst 7000 kr.
Är detta någon form av högst tillfällig lösning?

Snål-faan i mig skriker rakt ut av blotta tanken på att köra en frånluftstumlare vintertid.

Tänk på att all luft som denna blåser ut sugs in utifrån genom undertrycket det skapar, energimässigt är denna löning fullständigt hål i huvudet, speciellt då jag antar att gästhuset värms av direktverkande el....

Byt till en kondensortumlare, gärna en med värmepumpsteknologi. Mycket snålare i drift och dessutom bidrar den till o med aningen till husets uppvärmning genom viss spillvärme vid drift.
 
  • Gilla
MecaMax
  • Laddar…
A
K Kasken skrev:
Är detta någon form av högst tillfällig lösning?

Snål-faan i mig skriker rakt ut av blotta tanken på att köra en frånluftstumlare vintertid.

Tänk på att all luft som denna blåser ut sugs in utifrån genom undertrycket det skapar, energimässigt är denna löning fullständigt hål i huvudet, speciellt då jag antar att gästhuset värms av direktverkande el....

Byt till en kondensortumlare, gärna en med värmepumpsteknologi. Mycket snålare i drift och dessutom bidrar den till o med aningen till husets uppvärmning genom viss spillvärme vid drift.
problemet är ju inte jättestort då luften inomhus är väldigt torr på vintern så kan man släppa ut tumlarens i rummet det gör jag.
 
K Kasken skrev:
Är detta någon form av högst tillfällig lösning?

Snål-faan i mig skriker rakt ut av blotta tanken på att köra en frånluftstumlare vintertid.

Tänk på att all luft som denna blåser ut sugs in utifrån genom undertrycket det skapar, energimässigt är denna löning fullständigt hål i huvudet, speciellt då jag antar att gästhuset värms av direktverkande el....

Byt till en kondensortumlare, gärna en med värmepumpsteknologi. Mycket snålare i drift och dessutom bidrar den till o med aningen till husets uppvärmning genom viss spillvärme vid drift.
Vi har fått behålla förra ägarens torktumlare och hon körde på den lösningen. Men vi har väl börjat tro att det inte är så smart hehe. Jag tänkte att det iaf vore bra att dra ett rör ut genom ventil så man slipper öppna ett fönster.

Ja det är direktverkande el där till oljefyllda radiatorer.

Tror ni inte att en kondenstumlare kan ställa till med fuktproblem över tid?
 
  • Gilla
Kasken
  • Laddar…
A
M MecaMax skrev:
Vi har fått behålla förra ägarens torktumlare och hon körde på den lösningen. Men vi har väl börjat tro att det inte är så smart hehe. Jag tänkte att det iaf vore bra att dra ett rör ut genom ventil så man slipper öppna ett fönster.

Ja det är direktverkande el där till oljefyllda radiatorer.

Tror ni inte att en kondenstumlare kan ställa till med fuktproblem över tid?
jo alla maskiner går sönder utom frånluftstorkar
 
M MecaMax skrev:
Tror ni inte att en kondenstumlare kan ställa till med fuktproblem över tid?
Kondenstumlaren släpper inte ut någon fukt i luften i det utrymme där den står om du tror det.

Man brukar kunna välja om man vill leda ner en slang från maskinen till avloppet, eller låta maskinen samla vattnet i en behåller som du själv tömmer.
 
  • Gilla
MecaMax
  • Laddar…
Gör det lätt, ta ett 110s spiro genom väggen, sätt en spiro stormkåpa på utsidan och kanske ett spiro kallrasskydd.

Biltema har diverse delar i både plast och metall, vadsom borde fungera sålänge det blir tätt så ingen fuktig luft blåses ut innuti väggen:)
 
  • Gilla
MecaMax
  • Laddar…
Tack för alla svar!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.