Det. Är. Ingen. Fara.

Du kan var helt lugn.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 4 till
  • Laddar…
B Berre skrev:
åhfan. Helvetes
Vi som är 65+ år gamla växte upp med asbest i luften, varenda bils/motorcykel/mopeds bromsbelägg hade asbest i sig som spred fibrer i luften.

De flesta av oss lever ännu utan skador.

Så slappna av, dín oro är farligare än den eventuella asbesten.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du haft asbest fibrer borde du vattnat eller sprayat vatten med typ blomspruta först, sedan tagit på heltäckande kläder och andningsskydd och slängt det fuktade mtrl i plastsäckar, gärna dubbla och knutit eller tejpat igen dem noga, golvet hade du inte damsugit efteråt utan torkat med en fuktig kopp.

Kläder,skor och mopp kan man kassera efteråt om man är oroligt lagd, dvs ta gamla paltor eller köp engångsoverall om du planerar nått sådant.
Om de är asbets och du har rivit men ej då gjort dessa steg som du nämner. Vad gör man då?
D Dilato skrev:
Vi som är 65+ år gamla växte upp med asbest i luften, varenda bils/motorcykel/mopeds bromsbelägg hade asbest i sig som spred fibrer i luften.

De flesta av oss lever ännu utan skador.

Så slappna av, dín oro är farligare än den eventuella asbesten.
tack. Men försöker få koll på hur de funkar om de skulle vara så att de frigjorts fibrer. Vad bör man då göra för att åtgärda hemmet? Är de fibrer då i hela huset , textiler osv.
 
B Berre skrev:
Om de är asbets och du har rivit men ej då gjort dessa steg som du nämner. Vad gör man då?
Våttorkar golvet,slänger moppen och ser till att vara noggrannare nästa gång. Om du damsugit skulle jag faktiskt överväga att kassera damsugaren för att inte riskera att sprida fiber i bostaden.
 
  • Gilla
  • Haha
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vi som är 65+ år gamla växte upp med asbest i luften, varenda bils/motorcykel/mopeds bromsbelägg hade asbest i sig som spred fibrer i luften.

De flesta av oss lever ännu utan skador.
Vissa av er kanske dör i förtid av rökning,motorcykelåkning,drunkning eller nått annat. Någon har sannolikt redan hoppat framför tåget och ytterligare andra har tagit en överdos.
Jag tror att fett och socker skördar betydligt fler dödsoffer än asbest varje år, och det är ju grejor som de flesta av oss stoppar i oss frivilligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Våttorkar golvet,slänger moppen och ser till att vara noggrannare nästa gång. Om du damsugit skulle jag faktiskt överväga att kassera damsugaren för att inte riskera att sprida fiber i bostaden.
Tack. Men de låter ju som om att få fibrer frigjorda är dödsdömt för all framtid.
 
F fribygg skrev:
Våttorkar golvet,slänger moppen och ser till att vara noggrannare nästa gång. Om du damsugit skulle jag faktiskt överväga att kassera damsugaren för att inte riskera att sprida fiber i bostaden.
Med brasklappen att om det är en modern dammsugare med HEPA-filter som faktiskt slutet tätt, så hade jag nöjt mig med en städning av dammsugaren och byte av filter (skadar ändå inte).

Det är ingen skillnad i HEPA-filter mellan en vanlig dammsugare och de som används vid sanering. Så även om det inte är studerat så skulle jag sätta en peng på att vanlig dammsugare med HEPA-filter är verksamt om man skulle lyckats få ut asbest bostaden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Med brasklappen att om det är en modern dammsugare med HEPA-filter som faktiskt slutet tätt, så hade jag nöjt mig med en städning av dammsugaren och byte av filter (skadar ändå inte).

Det är ingen skillnad i HEPA-filter mellan en vanlig dammsugare och de som används vid sanering. Så även om det inte är studerat så skulle jag sätta en peng på att vanlig dammsugare med HEPA-filter är verksamt om man skulle lyckats få ut asbest bostaden.
Jag har en kanske tioårig damsugare som börjar vara sliten och skulle nog kasserat den för säkerhets skull om DU använt den till asbestsanering.
 
B Berre skrev:
Tack. Men de låter ju som om att få fibrer frigjorda är dödsdömt för all framtid.
Nejdå. Om det vore sant så skulle man ju aldrig kunna sanera. Och det går bevisligen. Städning är A och O.

Och vad din sanerare antagligen hänvisade till var det svarta kletet på väggen bakom pappen. Massor av olika slag innehöll ibland asbest när det begav sig. Det hände även att målare blandade fibrer i vanlig vägg/tag-färg för att den inte skulle rinna.

(Pratade med en sanerare en gång som åkt på att handslipa halva Kungälvs lasarett pga en driftig målare som "löst problemet" när det begav sig. ;) Han var måttligt road.)

Men risken för det är inte jättestor. Om du är orolig så slipa inte bort det med maskin, utan få ut det så helt som möjligt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har en kanske tioårig damsugare som börjar vara sliten och skulle nog kasserat den för säkerhets skull om DU använt den till asbestsanering.
Ja om jag hade använt den vid renovering så skulle den nog varit slut ändå. ;) Men jag har aldrig använt din dammsugare vad jag vet... ;)

Man får naturligtvis göra sin egen bedömning. När jag själv sanerade så använde jag en gammal kass dammsugare utomhus med lång slang som jag slängde sedan. (Och, nej, jag spred inte fibrer över hela nejden.)
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nejdå. Om det vore sant så skulle man ju aldrig kunna sanera. Och det går bevisligen. Städning är A och O.

Och vad din sanerare antagligen hänvisade till var det svarta kletet på väggen bakom pappen. Massor av olika slag innehöll ibland asbest när det begav sig. Det hände även att målare blandade fibrer i vanlig vägg/tag-färg för att den inte skulle rinna.

(Pratade med en sanerare en gång som åkt på att handslipa halva Kungälvs lasarett pga en driftig målare som "löst problemet" när det begav sig. ;) Han var måttligt road.)

Men risken för det är inte jättestor. Om du är orolig så slipa inte bort det med maskin, utan få ut det så helt som möjligt.
Nej exakt. De är eventuellt tjäran inte pappen hänvisa sanerare till. Jag ska kapa av nere och uppe då väggen ska puts väck.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja om jag hade använt den vid renovering så skulle den nog varit slut ändå. ;) Men jag har aldrig använt din dammsugare vad jag vet... ;)

Man får naturligtvis göra sin egen bedömning. När jag själv sanerade så använde jag en gammal kass dammsugare utomhus med lång slang som jag slängde sedan. (Och, nej, jag spred inte fibrer över hela nejden.)
Byggdammsugare har jag.
 
B Berre skrev:
Nej exakt. De är eventuellt tjäran inte pappen hänvisa sanerare till. Jag ska kapa av nere och uppe då väggen ska puts väck.
Ta då ett munskydd och kasta paltorna du haft på dej efteråt om du är oroligt lagd.
 
Men varför dessa extrema utlåtanden om att kasta damsugare kläder och fan och hans moster ?

Lite rim och reson vore klädsamt..
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B Berre skrev:
Byggdammsugare har jag.
Då hade jag sanerat den om jag var orolig. Dvs gjort rent ordentligt med vatten, och kört den ute ett tag för att få ut skit som ev. satt sig i fläkten.
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.