då byter du plats på två av fasledarna så snurrar den åt andra hållet
 
  • Gilla
Nick Nyfiken
  • Laddar…
Hammer, överlever motorn/styrelektroniken den elektriska felkopplingen. beror det på kompressorns arbetssätt vad som händer. kolvkompressorer enligt
2taktsprincipen pumpar oavsett rotationsriktning, scrollkompressorer kan börja suga.
 
Mikael_L
Fläkten kan vara optimerad för rotation åt "rätt" håll.
 
Anta att någon en gång ansluter tex. en byggcentral till uttaget med 3-fasuttag och några 1-fasuttag. Tror inte den personen kollar att nollan är inkopplad i handsken innan han (förhoppningsvis) märker att det är för sent. DU har då skapat en livsfarlig anläggning.
 
  • Gilla
Nick Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
Ja, eller om någon kopplar in en modern migsvets så går styrelektroniken garanterat sönder.
 
  • Gilla
Nick Nyfiken
  • Laddar…
Det är i och för sig självmarkerande men nollan används till nollspänningsbrytning om sådan finns.
Ännu ett skäl till att se till att dra fram nollan till trefasuttag med, man slipper en massa extrajobb så.

/Kent
 
Min mig svets gå på 220v, så ingen risk där! Använder 3fas utag till endast kompressorn, jag ska sätta en markering på uttaget att nollan saknas, bara så att jag inte glömmer av det.... !! Och när min sparky hör av sig, fixar han detta!

Tack för all hjälp....

Hammer.
 
  • Gilla
Nick Nyfiken
  • Laddar…
d.v.s nästan mindre farligt med den gamla installationen.

Till hammer.

Ring din elektriker omedelbart. Livsfarligt och straffbart...

Du kan rent av dra en ny kabel till centralen eklk 5g2,5 som du sedan kan be elektrikern koppla in. Dra den snyggt och klammra den fint, så kommer nog inte elektrikern ha några syn punkter på att koppla in den...
 
Uttaget som omnämns beskrivs som rektangulärt vilket är den gamla 25A.kontakten. 16A var oval.

Båda fanns med eller utan nolla, och jorden vr kopplad till metallhöljet (på äldre) eller jordblecket (på de modernaste i plast)
I praktiken hittar man ofta att det är samma ledare som är kopplad både på nollan (ja, det hette inte neutral då) och jorden.
Dessa bör inte användas öht!

Men observera att om den gamla är säkrad 25A, så får du inte byta till ett modernt 16A utan att säkra ner. Då är det ett modernt 32A som gäller.
 
Då har jag plockat bort ett farligt tips (igen).
 
Hej! "Bumpar" upp denna tråden då jag har ett liknande problem, men jag har ett runt 5-poligt 3-fas uttag, men på en äldre migsvets som jag vill kunna koppla in sitter det en 3-polig (2-fas?) grå handske, hur skall jag koppla den nya 5-poliga kontakten på kabeln till svetsen ?
färgerna på ledarna i handsken är blå, svart, brun samt gul-grön (jord kopplad till ytterhöljet/jordblecket)
 
Motorsågsmannen skrev:
Hej! "Bumpar" upp denna tråden då jag har ett liknande problem, men jag har ett runt 5-poligt 3-fas uttag, men på en äldre migsvets som jag vill kunna koppla in sitter det en 3-polig (2-fas?) grå handske, hur skall jag koppla den nya 5-poliga kontakten på kabeln till svetsen ?
färgerna på ledarna i handsken är blå, svart, brun samt gul-grön (jord kopplad till ytterhöljet/jordblecket)
Du säger att du har en 3-polig handske men räknar 4 ledare, du kanske menar 4-polig, men av vilket slag? rund (CEE 316) eller fyrkantig (Semko17)?
 
Ja den gamla handsken på svetsen är av semko 17, och jag vill byta ut den mot en ny rund fempolig CEE-kontakt. uttryckte mig nog lite fel då det ju är 3 ledare + jord, eller 2 ledare + nolla och jord ?
 
Om det är tre stift i den gamla handsken, med en kabel på varje stift och den gulgröna är kopplad till höljet, så har du trefas utan nolla, dvs Jord+L1+L2+L3
Koppla gulgrön till jord och dom tre övriga trådarna till L1-L3
 
gjorde faktiskt så först men fick det ej att fungera, jordfelsbrytaren löste ut..
kan det vara så att det ska vara två faser + nolla o jord i svetsen? när jag mätte mellan brun och gulgrön kabel i kontakten på svetsen var det noll resistans mellan dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.