Hej!

Helt ny inom det här. Har köpt en stuga där det ingår en sån här. Enligt sotaren en "Oskar brasinsats" vars baffelplåt är söndereldad och behöver bytas.

Är det värt att fortsätta använda insatsen? Eller har den gjort sitt? Den ser rätt sliten ut, men vad vet jag. Behöver jag försöka mig på att renovera den invändigt?

Jag tänker att baffelplåt är samma som rökvändarplåt och det bör man väl kunna få tag i eller klippa till själv?
 
  • Svart kamininsats med glasdörr, smutsig, med fläkt och elsladd framför murat tegel. Reflection of interior room visible.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen, använd och sliten vedkamin med aska, rökrör och fläkt framför tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig, svart metallplatta mot tegel och betonggolv, tecken på korrosion och slitage, inomhusbelysning, ojämn kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ThomyR
  • Laddar…
Finns vackre saker att titta på, vet inget om den alls, själv gillar jag kassetter av gjutjärn. Dom håller ofta länge och tål en del misshandel när man stormeldar dom hårt för att få upp värmen.
 
  • Gilla
Sillen611
  • Laddar…
Den är klart bättre än att köra utan. Jag har en gjutjärnsinsats som är vackrare, men sannolikt sämre.
 
  • Gilla
Sillen611
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.