Hej, jag är klar med hela rasket, allt funkar, men jag får inte riktigt plats med alla stickproppar, kopplingsstycken och en plejddimmer i plafondens plastskål med lamphållare mitt i taket. Det går ut en sidokabel till en matbordslampa från samma rörutgång mitt i taket. Det är de gamla lamppropparna hane och hona som spökar. Finns inte små smidiga kopplingar till FK som man kan ta isär och knäppa ihop med strömmen på? Jag gissade att DCL skulle fixa det hela, men jag hittar inte en liten hona, bara en stor klump med inbyggd hona och den får absolut inte plats. Så nära...
 
  • Taklampa med tre glödlampor, oorganiserade kablar och elektronisk driver synlig, utan skärm eller armatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Kan du inte flytta dimmern till kopplingsdosan?

Med tanke på hur det ser ut nu (hemmamekat) så känns lampkopplingarna onödiga, kanske bättre att bara skarva ihop trådarna med wago 221, de finns med 2, 3 eller 5 hål.
 
Nej, huset är gammalt med murade/putsade innerväggar och trånga små infällda dosor. Jag fick tipset att flytta dimmern och bara dra en obruten fas till den. En Plejd är dessutom tjock, 18 mm fast det finns mycket tunnare alternativ idag (med lägre effekt). Men tack, nu törs jag ta bort lamppropparna och ersätta med Wago, då får allt garanterat plats!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.