Hej.

Har en baltur fläktkonvektor i mitt garage, tycker på senaste tiden de blivit lite dåligt tryck i den. Den blåser liksom inte på som den gjort tidigare, har jag på högsta läget blåser det knappt ur den. Någon som vet vad jag ska undersöka? Helt grön på detta och denna satt i garaget när jag flyttade in. Bifogar bilder 👍
 
  • Kaotisk källarförvaring med element, rör, verktyg, dammsugare, sopborste, och cykeldelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av vit uppvärmningsanordning med "baltur" märke; nedsmutsad, åldrande utseende, möjligt underhållsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriell miljö, detalj av maskin med oljedroppar, metalliska ytor, delvis skymd, verktyg i bakgrunden, närbild, otydlig kontext.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad elutrustning med kabel, kopplingslåda, och buntband fastsatt vid vägg inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antingen fläkten går tungt, smörja upp den, eller rackartyg med fartstyrningen blir det skillnad med halvfart och minfart, går den tungt så kanske den inte startar på min.
 
Det kan sitta luftfilter i botten som är igensatta.
Det kan vara fullt med damm på trumflätens blad.

Finns det något modellnummer etc?
 
J jonaserik skrev:
Antingen fläkten går tungt, smörja upp den, eller rackartyg med fartstyrningen blir det skillnad med halvfart och minfart, går den tungt så kanske den inte startar på min.
Okej får kolla upp! Är det bara o montera bort ”fronten” så ser man fläkt osv? Ah på läge mellan o minfart går den. Lyssnade förut o hörde hur den brummade men svagt.
 
Jepp det är en lång trummfläkt i den. Det med brum är inte bra, då kanske den inte orkar igång. Lossa fronten så har du allt bakom.
 
J jonaserik skrev:
Jepp det är en lång trummfläkt i den. Det med brum är inte bra, då kanske den inte orkar igång. Lossa fronten så har du allt bakom.
Okej får kolla upp imorgon! De där med brum kanske mer var fel ordval av mig. Menar att jag hörde att fläkten var igång. Dock otroligt svagt. Vad är det jag ska smörja upp vid fläkten? Eller syns det väl när jag tagit bort fronten vart jag ska smörja osv?
 
Vet inte om det är bronslager eller kullager, men med brons så går det med bra med symaskinsolja som är tunn och sugs in i lagren. Kullager blir svårt att smörja.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det kan sitta luftfilter i botten som är igensatta.
Det kan vara fullt med damm på trumflätens blad.

Finns det något modellnummer etc?
Tog bort luftfilter nu och det var inte igensatt. Gjorde rent fläktens blad så gott det gick, var inte heller mycket damm på. Bifogar en bild på modellnummer. Har även en termostat jag bifogar bild på, enligt den är det inställt på 10 grader. Men är endast 1 grad just nu i garaget.

Tidigare vintrar har fläkten blåst som bara den. Nu är det som den går på läge 1 fast de är läge 3…
 
  • Etikett på maskin med teknisk information, ansluten elkontakt, säkerhetsvarningar och testmärkning från september 2004.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen termostat med inställningsratt, ledningar, temperatursensor och tejp, monterad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostat endast för start/stopp, troligtvis elektroniken som sagt upp sig. Det är 3 st lägen på farten, är det ingen av dom som ger lite fart på fläkten då
 
J jonaserik skrev:
Termostat endast för start/stopp, troligtvis elektroniken som sagt upp sig. Det är 3 st lägen på farten, är det ingen av dom som ger lite fart på fläkten då
Alltså elektroniken på termostat prylen som sagt upp sig? Den ger fart på alla lägen, men läge 3 är som tidigare läge 1 ungefär.. läge 2 och 1 rullar fläkten extremt sakta så kan nästa lika gärna ha den avstängd.. har sen nu på trean. Kan bifoga en film på farten på läge tre. Samt en bild på motorn om det är till någon hjälp.
 
  • Elektrisk motor monterad på stålkonstruktion med kablar och anslutningar, mot orange bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.