O
Hej! Ursäktar mig först och främst om denna tråd passar bättre i en annan forumdel.

Har märkt varje vinter att det drar särskilt kallt längsmed golvet i sovrummet på övre plan på en yttervägg. Nu när temperaturen kryper ganska långt ner för att vara västkusten så märks det lite väl tydligt när man ska lägga sig och går barfota längs med sängen. Obehagligt!

Tänkte ta tag i detta och undersökte nu om det finns en någorlunda glipa mellan parketten och väggen att jobba med men det var det inte, bifogar bild.

Golvet som syns i bild är ett parkettgolv föregående ägare lagt ovanpå ett gammalt parkettgolv.

Planen jag tänkt för att åtgärda detta kalldrag längs golvet är att såga bort en remsa av gipsskivan längsmed golvet (lite mindre på höjden än vad bredden på befintliga listen är) och se om jag kommer åt för att trycka in en drevremsa i hålrummet som förhoppningsvis blir bortom golvet, under gipsskivan jag sågat bort.

Är detta en dum idé eller finns det en annan bättre lösning? Vill gärna göra så lite åverkan som möjligt. Om möjligt lägger jag tillbaks den bortsågade gipsskivan och spacklar igen skarvarna kring såglinjen som avslutning. Vi tänker ändå göra om ytskikten i detta rum på sikt så om det ser lite fult ut tills dess är OK, min förhoppning är att den bortplockade listen ändå täcker det fulaste.

Tack för ett bra forum! 👏
 
  • Ett hörn av ett rum med trägolv samt en liggande skruvdragare och sladdar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har exakt samma problem i vårt hus men i köket.
Tänkte lösa de på följande sätt:
Ta bort golvlisten, borra hål i 45 gr vinkel snett ut (ca 7-8 mm borr) så jag jag kommer igenom golvregeln (troligen 2-3 cm). Borra hålen med ca 20 cm mellanrum.
Fyll hålen med fogskum och plugga igen dem. När det torkat, kapa pluggen och sätt tillbaka golvlist.
 
O
Undrar om inte en ännu enklare lösning (för oss båda?) är att bara trycka in en lämplig bottningslist?
 
Att det drar beror ju på att det inte är tillräckligt med isolering (glipor i isoleringen?). Jag hade öppnat väggen och åtgärdat problemet.
 
Nu beskriver du inte hur gammalt huset är, men i någorlunda moderna hus är det inte isoleringens uppgift att förhindra drag (det är isolering generellt ganska dåligt på). Kallras är något annat, det kommer från att värmeisoleringen är kass lokalt.

I det här fallet finns ett visst undertryck i rummet (förmodligen inte övertryck i väggen) och luft sugs in utifrån. Rätt lösning är förstås att öppna och täta. Vill man inte det kan man ju jobba med att få tätt kring listen, men skulle hellre få tätt bakom list/golv.
 
namnbyte
Hur ser byggnaden ut i övrigt? 1,5-plan? Kattvindar? Hur gammal är byggnaden?
 
O
Radhuset är byggt 1989 och är ett 1.5 plans radhus så inte jättegammalt. Det är andra hus i området som är exakt likadana som haft samma problem på samma vägg och i samma rum. Känns märkligt att det skulle vara ett byggfel från start men who knows?
 
O OkunnigTekniker skrev:
Radhuset är byggt 1989 och är ett 1.5 plans radhus så inte jättegammalt. Det är andra hus i området som är exakt likadana som haft samma problem på samma vägg och i samma rum. Känns märkligt att det skulle vara ett byggfel från start men who knows?
Samma byggritning?
 
O
pacman42 pacman42 skrev:
Samma byggritning?
Jag skulle tro det, radhusen är identiska
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.