Hej!
Är nu stortsätt klar med renovering av mitt kommande kontor så snart är det dags för möbler :)

Jag har en idé om att sätta en skiva i ”lilla” hörnet så den går från vägg till vägg, problemet är bara att den biten är 275cm långt, så det blir ett långt skrivbord..

I och med detta förstår jag att det blir ganska hög belastning på det hela, har inte bestämt mig om det blir någon massiv skriva eller laminat som liknar trä.
Tanken är att sätta vinkeljärn mot vägg på varje kortsida men även längst hela väggen i bakkant skrivbord, men då är problemet framkant skrivbord?
Känns som det kommer börja svikta?

Skall man även montera ett vinkeljärn (som jag kanske fräst in ens vinkeln i skivan kanske 5cm in från framkant för få stödet?

Kommer det ändå bli för högt tryck och jag bör ha ett mittstöd?
 
R Robbban77 skrev:
Hej!
Är nu stortsätt klar med renovering av mitt kommande kontor så snart är det dags för möbler :)

Jag har en idé om att sätta en skiva i ”lilla” hörnet så den går från vägg till vägg, problemet är bara att den biten är 275cm långt, så det blir ett långt skrivbord..

I och med detta förstår jag att det blir ganska hög belastning på det hela, har inte bestämt mig om det blir någon massiv skriva eller laminat som liknar trä.
Tanken är att sätta vinkeljärn mot vägg på varje kortsida men även längst hela väggen i bakkant skrivbord, men då är problemet framkant skrivbord?
Känns som det kommer börja svikta?

Skall man även montera ett vinkeljärn (som jag kanske fräst in ens vinkeln i skivan kanske 5cm in från framkant för få stödet?

Kommer det ändå bli för högt tryck och jag bör ha ett mittstöd?
Jag skulle skippa vinkeljärnen och platsbygga en ram som du skruvar direkt i väggen på tre sidor, sen lägger du skivan på den och håller den på plats med några möbeljärn. Att få en stående regel/bräda i framkant av skrivbordet kommer att göra underverk för styvheten och skivan kommer inte att sagga i mitten. Det blir i princip bara höjden på ramen i framkant som avgör. Då kan du ta en mycket tunnare (läs billigare) bordsskiva och eftersom bara den främre delen av ramen kommer att synas så kan de tre bakre kan göras av vilket billigt regelvirke som helst om pris är en faktor.

Men visst 275 är långt utan något ben i mitten och du kommer kanske inte kunna belasta max i mitten av bordet om du gör ram/skiva med för tunna dimensioner.

Om du vill räkna lite på nedsäkningen utan ram kan du pröva med sagulator... https://woodbin.com/calcs/sagulator/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.