Tomture61
A AG A skrev:
Det spelar ingen roll hur du gör. Det kommer inte bli några fuktproblem oavsett om du sätter ångspärr, ångbroms, eller ingenting alls. Temperaturskillnaderna är för små och för kortvariga för det ska hinna bli någon kondens. Dessutom är väggarna byggda med ordentliga luftspalter, som kommer att ventilera bort den ytterst lilla fukt det skulle kunna bli.
OM, det med mot alla odds någon gång skulle bli fråga om kondens, så är det vid varmt väder ute, och kallt i garaget. Det skulle isåfall tala för att låta bli ångspärr.
En sak som många glömmer, är att gips är en ganska skaplig ångbroms. På så vis har du redan en ångbroms.
Personligen skulle jag skippat övrig ångspärr/ångbroms.
En sak jag själv la märke till när jag byggde mitt garage , detta ang fukt .
Allt utvändigt trä + vindduk satt på plats , dock ej isolerat ännu .
Gångdörr och fönster monterade , garageport hål stängt med plastfilm .
På senhösten när solen var framme var temperaturen ngr grader lägre i garaget med fönster som var helt täckta av kondens (på insidan) betong golvet vid garageport var blöt av fukt ngr meter in .
 
Hade du gjutit plattan/golvet nyligen?
 
A AG A skrev:
En sak som många glömmer, är att gips är en ganska skaplig ångbroms. På så vis har du redan en ångbroms.
G Gotag skrev:
Ångspärr (vanlig 0,2 plast) 20-40
Ångbroms brukar enligt google ha ett Sd mellan 2,5-6,5
OSB-skiva 2,4
Gipsskiva 0,1
Så, nej, just enbart gipsskivor är inte mkt till ångbroms.
Spacklade och målade med en tät plastfärg så blir det nog betydligt effektivare kan man misstänka.
OSB eller plyfa bakom gipsen är betydligt bättre, och fullt jämförbart med en lättare ångbroms.
Ångbromsen blir tätare än skivor om den monteras riktigt iom att det inte finns några springor/skarvar där luft och fukt kan vandra fritt.

Sedan är det nog så att det inte är superkritiskt för ett garage isolerat med enbart 95 mm i södra Skåne.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Så, nej, just enbart gipsskivor är inte mkt till ångbroms.
Spacklade och målade med en tät plastfärg så blir det nog betydligt effektivare kan man misstänka.
OSB eller plyfa bakom gipsen är betydligt bättre, och fullt jämförbart med en lättare ångbroms.
Ångbromsen blir tätare än skivor om den monteras riktigt iom att det inte finns några springor/skarvar där luft och fukt kan vandra fritt.

Sedan är det nog så att det inte är superkritiskt för ett garage isolerat med enbart 95 mm i södra Skåne.
Jag pratar däremot inte om "misstanke", utan fakta. Det kan säkert bli ännu tätare med plastfärg. Spackel är ofta en självklarhet om man sätter gips.
Men, gips har ett ganska skapligt ångmotstånd.
 
A AG A skrev:
Men, gips har ett ganska skapligt ångmotstånd.
Som jag skrev längre upp så har en vanlig 12mm gipsskiva ett värde på runt 0,1, nästan inget ångmotstånd alls alltså. Just detta är ju lätt att googla, du får hundratals träffar på värden runt 0,1.

Hade gips haft ett högt ångmotstånd skulle man inte kunna ha den som utegips/vindstopp på den kalla sidan av väggen.
 
G Gotag skrev:
Som jag skrev längre upp så har en vanlig 12mm gipsskiva ett värde på runt 0,1, nästan inget ångmotstånd alls alltså. Just detta är ju lätt att googla, du får hundratals träffar på värden runt 0,1.

Hade gips haft ett högt ångmotstånd skulle man inte kunna ha den som utegips/vindstopp på den kalla sidan av väggen.
Det är alldeles riktigt. Men glöm inte att en gipsskiva, normalt sett, är 13mm tjock. Medans en plast ligger på ca 0,2mm. Så totalt sett är inte gipsens ångmotstånd helt försumbar. Även fast den inte är i närheten av en plastfolie.
 
  • Gilla
John Bernsby
  • Laddar…
A AG A skrev:
Personligen skulle jag skippat övrig ångspärr/ångbroms.
Så blev det.

Tack för input alla.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.