Hej!

För 5 år sedan köpte vi vårat första hus. När vi hade bott i huset ungefär 2år så fick vi tipset att rengöra husets ventilationskanaler. Detta hade inte gjorts sedan huset byggdes vilket var mer än 10 år tidigare.

Vi anlitade en firma som gjorde jobbet, detta var alltså 3 år sedan. Jag upplevde inte direkt någon skillnad men enligt ventilationsfirman hade kanalerna varit mycket skitiga. De justerade också ventilationen (Vi har ett hus med mekanisk frånluft, easyvent ventiler för tilluft på övervåningen och vanligt tilluftsdon på nedervåningen)

Ungefär 9 månader senare kom minusgraderna och jag upplevde mer imma på inomhusfönstren än vanligt, när det blev riktigt kallt var det tom vattendroppar på rutorna. Jag gick och torkade rutorna och tänkte just då inte jättemycket mer på det eftersom vi hade fått vårat andra barn och jag hade nytt jobb.

De 2 efterföljande vintrarna var det samma problem. Jag försökte mig på att lufta av, köra avfuktare i badrum etc. men inget hjälpte. Till slut ringde jag ventilationsfirman igen och bad dom komma ut och mäta.

Killen som var här konstaterade att ventilationen var lägre än väntat vilket han tyckte var konstigt eftersom man varit hos och gjort rent ventilationen så pass nyligen. Han gick då upp på vinden och konstaterade att något satt fast i ventilationskanalen, objektet ser ni på bilden.

Han tyckte att det var utomordentligt märkligt att personerna som varit här inte hade sett detta då de skulle göra rent kanalerna och kontrollera utfört arbete.

Så, jag undrar. Vad är objektet på bilden?
 
  • Rund brun föremål med text och räfflad yta på ett ljust underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Korta svaret är att det är någon som INTE skall vara i kanalen.
Ser ut som att någon skurit ut en "plugg" att sätta i en kanal.

Nu blir det lite gissande (Frågan är när pluggen är gjord):
STIFAB/FAREX är ett gammalt ventilations varumärke som år 2005 införlivades i SWEGON.

Alternativ 1: Någon pluggade en kanal under byggtiden, glömde kvar pluggen som sedan åkte upp i kanalsystemet.
Pluggen kan sedan legat på sidan i kanalen och i samband med rensningen har den flyttat på sig och då/eller senare täppt till kanalen.

Alternativ 2: Firman som rensade använder gamla lådor och skär ut pluggar som vid rensningen råkat åka upp i kanalen.

Min gissning alternativ 1, inte många som har 15år gamla kartonglådor liggande på firman.
 
  • Gilla
igelkatten och 2 till
  • Laddar…
Stort tack för svar!
 
  • Gilla
FrittDrag_II
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.