Min mor tvättade olika klädesplagg varav ett var en fleecetröja på 40 grader i en Bosch tvättmaskin som är ca 10 år gammal. Hon har tvättat fleece förr och aldrig haft problem.

Just den här gången så fastnade fleecen på 2 ställen i trumman och hon bad mig kolla varför. Jag utgick ifrån att en knapp fastnat i ett hål men det visade sig att fleecen smält fast i trumman.

Jag drog loss fleecen och det syns tydligt hur svart smält plast finns kvar på sidan. Det är en helt plan yta på trumman.

Vad kan ha orsakat detta? Är det något fel på tvättmaskinen?
 
  • Ett finger sticker ut genom ett hål i svart tyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på slitet svart material med hål visar del av mänsklig hud under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild: Plast med brännmärke, genomskinlig, reflektioner, brunt svartnat område, smält skadad struktur, otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild inuti tvättmaskin, hål i trumman, skadat, metall, tvätt behöver service.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt udda. Enda jag kan tänka mig är att plagget på något vis fastnat i luckan under tvätten och att centrifugeringen skapat så mycket friktionsvärme att detta hände.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
A
det ser ut som framkanten av trumman och då blir det ju lite marigare,
långsökt men mest troligt är ju att godset fastnat mellan lucka och bälg därmed gått varmt under centrifugering och slutligen hamnat mot metallen för att kylas av.
 
Det där har hänt mig vid något tillfälle med.
Om det var torktumlaren eller tvättmaskinen minns jag inte riktigt, det är ganska många år sedan.

Jag har fortfarande kvar båda maskinerna och problemet har inte upprepats, har därmed avskrivit problemet som temporärt tuppjuck.

Antagligen har det uppstått en hotspot av någon anledning.

Se till att rengöra filter och maskin, sånt där man ska göra hela tiden enligt tillverkaren men normala människor bara gör när maskinen uppvisar någon form av följdfel.

Tvätt kör jag periodiskt på 90 grader (tom maskin) med en skvätt ättika, vilket för några år sedan exponerade ett illa korrodera värmeelement vilket byttes ut, kanske hade det med problemet att göra.
 
Vi upptäckte efter att jag skrivit frågan här i forumet att det läcker från trumman. Troligtvis så gick maskinen torr och värme bildades. Tack för alla svar! Vi beslutade i att köp en ny maskin.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.