På de flesta större jobb så finns det system där man förväntas registrera risker, tillbud och olyckor. Syftet är att man ska kunna lära sig av dessa och förhindra att de sker igen.

Vi som äger hus kanske skulle behöva ett liknande system? Framförallt vi som är relativt nya husägare. I denna tråd tänkte jag att man ska skriva de risker, tillbud och olyckor som man har upplevt i sitt husägande. Syftet är att vi alla ska kunna lära oss av varandra och förhoppningsvis undvika att de händer någon annan. Ta hand om er!
 
Jag kan börja med att delge en händelse som har inträffat mig.

Det första skedde på våren vid snösmältning. Det började droppa inomhus i fönster och dörrar. Min stressnivå slog i taket och jag flög upp på taket. Där såg jag att smältvatten under vintern hade isat ner ränndalarna så det hade blivit isproppar som gjorde att smältvattnet inte hade nånstans att ta vägen. Tyvärr var också takstegen full med is så när jag försökte ta mig ner från taket tappade jag fotfästet och föll rakt ner. Tack och lov landade jag i en snödriva men bara en meter därifrån fanns en stentrappa....

Lärdom från detta: Hög stress kan göra att man glömmer sina egna riskbedömningar. I normalfallet skulle jag aldrig ha fått för mig att ge mig upp utan klättersele på ett nedisat tak!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.