Hejsan! I morse när jag gick upp och spolade vatten ur en kran hörde jag hur relät till hydropressen slog till och från hela tiden. Det pumpade samtidigt ut vatten ur säkerhetsventilen (se bild). Vad kan det vara för fel?
 
  • Installationsutrymme med gasrör, mätare, elkablar och kopplingar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör och ventiler under vask, vattenläcka indikerad med röd pil, tecken på korrosion och fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att förtydliga så går pumpen igång så fort man öppnar en kran men den behåller trycket när man slutar att spola vatten. Det har varit runt 20 minus i natt och rejält kallt i pannrummet.
 
Googla hydropress så får du svaret.
Du skriver lite kryptiskt i ditt första inlägg att "relät till hydropressen klickar" men då menar du pumpen.
Hydropressen är en accumulator som innehåller vatten och luft med ett gummimembran imellan. Finns inget elektriskt i den.

Fungerar inte hydropressen (pga saknad luft eller frysning) så får du ditt fenomen.
 
Med tanke på väderleken är väl frysning nära till hands.
 
Centano Centano skrev:
Med tanke på väderleken är väl frysning nära till hands.
Vad är det som kan ha frusit?
 
B Bjober skrev:
Googla hydropress så får du svaret.
Du skriver lite kryptiskt i ditt första inlägg att "relät till hydropressen klickar" men då menar du pumpen.
Hydropressen är en accumulator som innehåller vatten och luft med ett gummimembran imellan. Finns inget elektriskt i den.

Fungerar inte hydropressen (pga saknad luft eller frysning) så får du ditt fenomen.
Hur gör man bäst att åtgärda det, är det att tömma hydropressen och fylla på mer luft? Eller kan det vara så att blåsan frusit sönder?
 
Ev röret som går till hydrpressen, då känner tryckströmbrytaren av låg/hög tryck och startar/stoppar pumpen. Så in med en värmefläkt som blåser mot rören så blir det nog bra. Sen det med kallt i pannrummet, har ni inga element där. Pannrum har alltid en massa rör i sig och måste hållas frostfritt. Fryser det till och något rör/koppling ger sig, så är det godnatt med värmen i huset.
 
A AndKorr skrev:
Hur gör man bäst att åtgärda det, är det att tömma hydropressen och fylla på mer luft? Eller kan det vara så att blåsan frusit sönder?
Ja, jag skulle börja med att fylla luft.
Oavsett om blåsan är trasig så får man (oftast) någon form av funktion även om man hastigt och slarvigt fyller fel mängd luft.
Visar det sig att felet återkommer igen så får man byta blåsa eller hydropress.
Får man ingen reaktion alls på luftpåfyllnaden så har det förmodligen frusit mellan hydropress och där den ansluter till pump och övriga vattensystem. Mellan pump, pressostat och tappkran är det ju OK eftersom du får vatten.
 
Jag ställt in en fläkt nu, märkte att det lite i på golvet. Får se om det funkar, annars får jag testa att tömma hydropressen på vatten och fylla på med luft
 
  • Vattenberedare med isolering, anslutningsrör, blå läckage på smutsig golvyta, husartiklar i trångt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bra. Dom delarna sitter vid golvet och det kan vara minusgrader vid golvet, men ca 25 cm upp är det kanske + 1 C
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är bra. Dom delarna sitter vid golvet och det kan vara minusgrader vid golvet, men ca 25 cm upp är det kanske + 1 C
Nu har det löst sig, tack så mycket!
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.