Hej!

Jag är ingen hacker men klarar det mesta om jag googlar mig fram.
Jag behöver nu ett smart sätt att temporärt höja ventilation på min NIBE S735 pump då tex familjen duschar varmt och ångigt och frugan lagar mat så det osar.

Tex, FLIC, IKEA trådfri eller annan smart genvägsknapp "open source" knapp som man trycket på en gång och fläkten går igång automatiskt i ca 15-30 min. Monterad på väggen i badrummet
Jag kan idag höja ventilation 4h via appen/skärmen på NIBEn men det är jäkligt meckigt och inget jag vill hålla på med mer än i nödfall.

Finns det en smart lösning, eller måste man öppna upp ett API och koda järnet med en raspberry??
Rund, vit, smart knapp med texten "flic", trådlös, minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gråskalig kontrollpanel för ventilation visar temperaturer och ökad ventilationsfunktion som är avstängd.
 
Du kan koppla valfri fjärrstyrd/smart relä-puck till en av AUX ingångarna på pumpen
 
F
Har ni ingen köksfläkt?

Finns det ett rest API så är det tämligen enkelt att göra med Home Assistent.
 
H hakfre skrev:
Du kan koppla valfri fjärrstyrd/smart relä-puck till en av AUX ingångarna på pumpen
Tackar. Ock sedan programmerar man denna AuX ingång att starta fläkten? Vart då?
 
F Fideliox skrev:
Har ni ingen köksfläkt?

Finns det ett rest API så är det tämligen enkelt att göra med Home Assistent.
Nej/Ja i hållen. Funkar bra. Men när sambon brassar kök behövs det mer sug..
Främst är det till badrummen som blir ganska fuktigt när ungarna duschat länge
 
Y Ylex skrev:
Tackar. Ock sedan programmerar man denna AuX ingång att starta fläkten? Vart då?
Det står hur man gör i installationsmanualen:
Installationsmanual

Kallas även ”mjuka in/utgångar”. Du väljer exempelvis att aux1 aktiverar fläktläge 4.
 
  • Gilla
Ylex
  • Laddar…
Tackar. Har du ngt förslag på knapp som styr ett enkel relä?
 
coconut
Nu vet jag inte vad man kan och inte kan göra. Men kan vara en idé att undersöka. En S735 har modbus över TCP/IP, kanske går det att använda denna för att ändra fläkthastigheten?

Finns t.ex en integration för home assistant och Nibe där man kan ansluta via modbus.
 
  • Gilla
Ylex
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Nu vet jag inte vad man kan och inte kan göra. Men kan vara en idé att undersöka. En S735 har modbus över TCP/IP, kanske går det att använda denna för att ändra fläkthastigheten?

Finns t.ex en integration för home assistant och Nibe där man kan ansluta via modbus.
Yes, det fanns det!
https://www.home-assistant.io/integrations/nibe_heatpump/
Men jag är grymt dålig på att sätta mig in i detta. Kan jag ha en knapp då som är uppkopplad mot HA via Wifi som sedan sätter igång fläkten via MODBUS?
 
coconut
Y Ylex skrev:
Yes, det fanns det!
[länk]
Men jag är grymt dålig på att sätta mig in i detta. Kan jag ha en knapp då som är uppkopplad mot HA via Wifi som sedan sätter igång fläkten via MODBUS?
Förutsatt att du kan styra ventilationen via MODBUS, så har du en mängd alternativ för att skapa en knapp som kan höja ventlilationen med home assistant.

Går att få in både IKEA Trådfri, Flic eller Shelly. Eller bygga nått eget med en ESP. Finns säkert ett stort antal alternativ till. Så länge man får till styrningen så är nog valet av knapp lösning relativt enkelt.
 
coconut coconut skrev:
Förutsatt att du kan styra ventilationen via MODBUS, så har du en mängd alternativ för att skapa en knapp som kan höja ventlilationen med home assistant.

Går att få in både IKEA Trådfri, Flic eller Shelly. Eller bygga nått eget med en ESP. Finns säkert ett stort antal alternativ till. Så länge man får till styrningen så är nog valet av knapp lösning relativt enkelt.
Tack. Jag får börja Google lite modbus for beginners. Har du ngn bra YT klipp man kan se?
 
coconut
Y Ylex skrev:
Tack. Jag får börja Google lite modbus for beginners. Har du ngn bra YT klipp man kan se?
Här här du officella dokumentationen på hur man sätter upp Home Assistant på en Raspberry Pi https://www.home-assistant.io/installation/raspberrypi

Börja där :) sen tror jag det finns en tråd nånstans i forumet här kring home assistant.
 
  • Gilla
Ylex
  • Laddar…
Kolla in nibePi som är en färdig lösning för att styra Nibe.

Modbus är inte helt trivialt och den modbus-dokumentation som finns för NIBE är reversed engineered då Nibe av förklarliga skäl inte vill att man är inne och rotar där.

Men det allra enklaste och mest driftstabila lär vara att du helt enkelt använder en mjuk ingång som nämndes tidigare. Denna kan du ju styra från tex en Shelly. Jag hade valt det senare alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
Ylex
  • Laddar…
D
Om man har Home Assistant kan en enkel termometer/hygrometer i duschen användas för att detektera snabba ökningar av luftfuktigheten i badrummen, sen bör man kunna använda en ESP-lösning för att påvera en AUX-ingång, det är iaf så jag går och klurar på att göra.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Annars är det bara säga till Google home att öka ventilationen, likaså att sätta på extra varmvatten.
Skärmbild av ett smart hem-system med kontroller för lampor, diskmaskin och ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.