Tjena, finns det någon som kan göra mig klokare?

det droppade in vatten i köket från taket, ovanför taket finns ett allrum, alltså det är ett 2plans hus men läcker på plan 1 och inget synligt på plan 2.
där är en tillbyggd kupa i allrummet.
jag hade en gubbe över dagen efter att det droppade, han råder mig att kolla under takpannor och söka efter något konstigt, söndrigt, ifall det ser annorlunda ut runt de området än övrigt tak, även kolla runt skorstenen (den sitter på andra sidan takets nock)
att ta bort alla takpannor blir en del jobb och att ta bort plåtar vid kupa som förmodligen måste bytas ut (jag är händig av mig men har ingen erfarenhet av tak och plåtar) försäkringen täcker inte läckage från tak och det låter inte billigt att ta in en firma dör att söka efter läcka. är här någon som har tipps på vem eller vad jag kan göra?

PS. vi har bott i huset i 3.5 år, det blåste och regnade så fruktansvärt denna dag och kväll, massa översvämningar i Skåne den dagen och natten
 
  • Modernt kök med mörka skåp, träbänkskiva, integrerad belysning, matplats i bakgrunden och vitt väggur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg med träpanel, lodräta linjer, diskreta nyanser av brunt och rosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
Låter märkligt att det skulle kunna komma från taket, har du ingen vind du kan kika på?

Går det verkligen inga ledningar mellan våningarna då?

Pratat med försäkringsbolaget? Jag vet att det ej täcker vatten utifrån. Men de bör ändå kunna komma med råd från en besiktningsman.

Är det ett alternativ att öppna taket i köket?
 
  • Gilla
Cele89
  • Laddar…
Jag är långt ifrån en expert men skulle nog riva innertaket så mkt som behövs för att se vartifrån vattnet kommer. Inte så svårt/kostsamt att sätta ut nya takpaneler igen. Ju längre tiden går desto mer risk för mögel + fler kostnader.
 
  • Gilla
Nilstyko och 2 till
  • Laddar…
Går det några rör, typ avluftning från ett badrum där? Vi hade ett läckande sådant som visade sig extra mycket när det regnade in i det utifrån.

Hade också plockat ner paneler och inspekterat illa kvickt för att rädda material samt hitta källan.
 
  • Gilla
Cele89
  • Laddar…
jag har endast rör som går rakt upp från krypgrund till toalett ca 4 meter bort. annars är där inga vatten eller avloppsrör i närhet. Jag tror att det blir bästa hållet att börja från men jag är rädd att jag inte kommer hitta något från detta hållet
 
H hyresmuppen skrev:
Jag är långt ifrån en expert men skulle nog riva innertaket så mkt som behövs för att se vartifrån vattnet kommer. Inte så svårt/kostsamt att sätta ut nya takpaneler igen. Ju längre tiden går desto mer risk för mögel + fler kostnader.
jag kommer nog riva innertaket men är orolig över att inte hitta något där utan att jag ändå måste gå in från utsidan
 
Usch vad tråkigt!
När vi fick in vatten i vintras så droppade det på mellanvåningen, på övervåningen såg man inget. Vi anlitade en professionell firma för lackagesökning, Aquademica heter de. Kan verkligen rekommendera dem, väldigt seriösa och de använde vatten med UV-spårfärg så att de kunde verkligen se om det var ”deras” vatten som kommit in och vilken väg. Det värsta är gissningsleken tycker jag och man riskerar göra massa saker som inte hjälper/ blir dyra. Men visst kostade läckagesökningen en del. Takfirman som lagt om vårt tak och slarvat fick stå för den kostnaden dock, samt lagningen.
I vårt fall färdades vattnet genom en vägg från takkupans kant visade det sig.
 
  • Gilla
Cele89
  • Laddar…
Vad finns det innanför det inringade området, går det kanske avloppsrör eller liknande där?
Modernt kök med mörka skåp och träarbetsbänk, öppen planlösning mot matplats, inrett med mysig belysning och dekor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En skiss eller ritning vore bra... med läckan utritad.. vatten kan ta dom märkligaste vägar
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Låter märkligt att det skulle kunna komma från taket, har du ingen vind du kan kika på?

Går det verkligen inga ledningar mellan våningarna då?

Pratat med försäkringsbolaget? Jag vet att det ej täcker vatten utifrån. Men de bör ändå kunna komma med råd från en besiktningsman.

Är det ett alternativ att öppna taket i köket?
Centano Centano skrev:
Vad finns det innanför det inringade området, går det kanske avloppsrör eller liknande där?
[bild]
hej, nej inget därifrån, där går ventilitations rören från fläkten ovanför hällen. inget avlopp eller ventilationsrör i närhet
 
Så det inringade området har inga rör av något slag i sig?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
En skiss eller ritning vore bra... med läckan utritad.. vatten kan ta d
Centano Centano skrev:
Så det inringade området har inga rör av något slag i sig?
jo, röret som går från fläkten. inget annat
 
Aha, då gissar jag på kondensvatten som rinner ut i undertaket. Kan vara läckage på röret.
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Kommer ni åt att se ventrören någonstans?
 
Centano Centano skrev:
Så det inringade området har inga rör av något slag i s
Centano Centano skrev:
Så det inringade området har inga rör av något slag i sig?
C Cele89 skrev:
hej, nej inget därifrån, där går ventilitations rören från fläkten ovanför hällen. inget avlopp eller ventilationsrör i närhet
Centano Centano skrev:
Aha, då gissar jag på kondensvatten som rinner ut i undertaket. Kan vara läckage på röret.
det konstiga är att det endast hände i onsdags när det regnade som mest och blåste så fruktansvärt mycket. men jag får kalla hit någon som kan göra en sökning och så får vi se vad det krävs för åtgärder därefter, det gör ont när allt har blivit så himla dyrt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.