Hej
Har en Keddy Maxette murspis och skulle vilja sprida värmen bättre i rummet.
Monterade fläktkit i den när jag byggde den men fläkten suger in luften vid golv och fläktar ut det lite svagt längst upp och då vi har högt till tak upplever jag värmespridningen som dålig.

Någon som har någon bra ide?
Har funderat på att vända på fläkten så det blåster varm luft nere men blir väl antagligen fel med tilluften som matas in i botten av spisen…

golvfläkt framför luckan kandke funkar men hur snyggt blir det
 
  • Eldstad med brinnande eld, gröna dekorationer, inomhus, korg med ved, mysig atmosfär, kvällsbelysning, heminredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Takfläkt
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Takfläkt
Takfläkt hade säkert gjort gott men hur snyggt är det
 
S Stins skrev:
Takfläkt hade säkert gjort gott men hur snyggt är det
Vad är viktigast? Du kommer inte få någon effektfull spridning med småfläktar. Det finns faktiskt takfläktar som inte ser ut som Afrika 1980!
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Jag har en lite större modell, och jag har en inbyggd fläkt som blåser över värmeflänsarna, så för att få ut värmen så räcker inte en takfläkt.
Hacka ett hå i sidan och montera lämplig fläkt liknande det sitter på den större KEDDDYN så ökar värmeuttaget radikalt.
 
Den tanken har slagit mig med, extra ventilation i höjd med insatsen… får kika på detta.

har även ett oanvänt hål i toppstenen (för rökrör), har funderingar på att sätta en fläkt i toppen som trycker ut luften nedåt och ut vid golvgallret men vet inte om det trycker ut luft via tilluften…

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag har en lite större modell, och jag har en inbyggd fläkt som blåser över värmeflänsarna, så för att få ut värmen så räcker inte en takfläkt.
Hacka ett hå i sidan och montera lämplig fläkt liknande det sitter på den större KEDDDYN så ökar värmeuttaget radikalt.
 
Sitter o söker hur kan jag sprida värme med likadan kamin o då fick jag upp detta inlägget 😁
Jag vill höra hur gick det efter ett år? Har ni gjort något åt set? Nån fläkt eller
 
M Mohanad8k skrev:
Sitter o söker hur kan jag sprida värme med likadan kamin o då fick jag upp detta inlägget 😁
Jag vill höra hur gick det efter ett år? Har ni gjort något åt set? Nån fläkt eller
Jag monterade en kanalfläkt på tilluftröret som i mitt fall går genom pannrummet så nu hör man knappt fläkten plus att det blåser ut värme uppåt och framåt i det nedre ventilationsgallret under insatsen.
Blev bättre!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.