Hej! Skaffade en mitsubishi hero 2021. Tycker det levererade dåligt med värme redan från start, men eftersom vi alldrig haft en förut så tänkte vi att det är väl kanske såhär det ska va.(gammalt hus) När det blev över ca 11—12 minus blåser den fisljummet. Återförsäljaren var här och konstaterade att kylmedel hade läckt. Fyllde på och testade igen. Någorlunda varmt ute när de var här såklart. Tiden gick och nu i november klagade jag yttligare. De kom och kikade, mätte tryck m.m. Bra med tryck... Milt väder ute igen. Nu har det varit över 15 minus och då blåser det pissjummet igen. Har jämfört med andra pumpar(billigare) och de fixar blåsa ut värme i minus 18 grader. Ringde och sa som det var, det måste ju vara fel på den? Inte direkt serviceinriktade förutom när det ska säljas då. Funderar starkt på att reklamera, vad jag förstår så är det 3 års reklamationsrätt och 5 års garanti på pump? Känns som det är något fel på termostat eller att trycket går ner när det blir gör kallt? Någon som varit med om liknande?
 
Krokben
Beror ju lite på vad det är för hus du bor i, hur välisolerat det är osv. Nu när det är -20 så klarar vår Hero från 2019 att hålla iaf 18 grader på egen hand i vårt hus från 1957, stöttar resten med elpannan så man får behaglig temp. Men kan ju tycka att själva tempen från innedelen borde kämpa på med varm luft även om den kanske inte klarar av att hålla inställd temp.
 
Krokben Krokben skrev:
Beror ju lite på vad det är för hus du bor i, hur välisolerat det är osv. Nu när det är -20 så klarar vår Hero från 2019 att hålla iaf 18 grader på egen hand i vårt hus från 1957, stöttar resten med elpannan så man får behaglig temp.
Förstår att den inte orkar värma upp om huset är gammalt. Men det är inte det som är bekymret. Den ska ju åtminstone försöka värma upp, blåsa varmt. Vi har tilläggsisolert och bytt nästan alla fönster till 3 glas. Men även om jag eldar i rummet och luften blir 23 grader och jag sätter pumpen på 31 så blåser den ljummet. Så något måste ju va fel?
 
Incinerate81 Incinerate81 skrev:
Förstår att den inte orkar värma upp om huset är gammalt. Men det är inte det som är bekymret. Den ska ju åtminstone försöka värma upp, blåsa varmt. Vi har tilläggsisolert och bytt nästan alla fönster till 3 glas. Men även om jag eldar i rummet och luften blir 23 grader och jag sätter pumpen på 31 så blåser den ljummet. Så något måste ju va fel?
Nej, pumpen klarar då inte mer än ca 23 så det spelar ingen roll om du ställer den på högre Temp. Vilket läge har du på, värme eller auto?
 
Har brytit strömmen, ingen is eller snö på utedelen. Kört/växlat mellan AC och heat.bytt batteri i dosan, nollställt alla värden m.m. Rengör filter vid behov.
 
Dom åtgärdade väl läckaget ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, pumpen klarar då inte mer än ca 23 så det spelar ingen roll om du ställer den på högre Temp. Vilket läge har du på, värme eller auto?
Läge Heat
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Dom åtgärdade väl läckaget ?
Japp
 
Incinerate81 Incinerate81 skrev:
Japp
Men den gick ju bra länge innan det upptäcktes
 
Är det en liten läcka så kan den gå bra ganska länge.
Men du har garanti och är det ett uppenbart problem så får dom kika på,den.
Tar nu för givet att utedelen är ren från snö/is på utedelen samt att innerdelen är skapligt ren för annars blir det sämre effekt/effektivitet
 
C Comfort Thomas skrev:
Är det en liten läcka så kan den gå bra ganska länge.
Men du har garanti och är det ett uppenbart problem så får dom kika på,den.
Tar nu för givet att utedelen är ren från snö/is på utedelen samt att innerdelen är skapligt ren för annars blir det sämre effekt/effektivitet
Ja, utedelen är ren och isfri.
 
Nåt galet är det iallafall ,våran nya daikin(1 år) värmer fint och just nu -19 på termometern.
 
  • Gilla
Incinerate81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.