Ritar på ett bjälklag som det ska ligga 22 mm golvspån på.
Hur brukar man göra vid de gula markeringarna i ytterkanterna? Där bjälkarna täcks av ytter & innervägg, vilket innebär att golvspånet inte får något stöd.

Sätter man kortlingar i samma dimension som bjälkarna för att stötta golvspånet eller hur gör man?
 
  • 3D-rendering av interiör hörn med gulkantad list längs vägg och golv, minimalistisk stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
H Haz6909 skrev:
Ritar på ett bjälklag som det ska ligga 22 mm golvspån på.
Hur brukar man göra vid de gula markeringarna i ytterkanterna? Där bjälkarna täcks av ytter & innervägg, vilket innebär att golvspånet inte får något stöd.

Sätter man kortlingar i samma dimension som bjälkarna för att stötta golvspånet eller hur gör man?
Man har en bjälke till på insidan av väggen, sedan kortlar man emellan bjälkarna där väggen går tvärs bjälkarna med en 45x45 som stöd för golvspånet..
 
  • Gilla
Haz6909
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Man har en bjälke till på insidan av väggen, sedan kortlar man emellan bjälkarna där väggen går tvärs bjälkarna med en 45x45 som stöd för golvspånet..
Ok tack
 
Alltså en extra bjälke i full höjd till höger på bilden och mellan bjälkarne en 45 * 45?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
K
Du behöver inte köra fullhöjd på bjälken som löper längs med, jag hade satt en 95 regel, räcker gott.
 
  • Gilla
Haz6909
  • Laddar…
R
H Haz6909 skrev:
Alltså en extra bjälke i full höjd till höger på bilden och mellan bjälkarne en 45 * 45?
Gjorde en snabb skiss för dig😉
 
  • Matematiskt flödesschema och geometrisk ritning med beräkningar på rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rejäl skrev:
Gjorde en snabb skiss för dig😉
Jättesnällt tack 👍
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Eftersom väggarna är 120 mm så blir det endast 15 mm kvar av den extra stödregeln räcker det?
 
R
H Haz6909 skrev:
Eftersom väggarna är 120 mm så blir det endast 15 mm kvar av den extra stödregeln räcker det?
Du kan lägga 45x70 emellan och isolera mellanrummet innnan du monterar den andra bjälken…45+70=115mm då har du 40mm kvar att skruva gålvspånet i..
Vill du ha mer så får du helt enkelt ta något bredare…
 
Redigerat:
Menar du att jag ska fylla ut med stående 45 * 45 i spalten som jag markerat med röda pilar ?
 
  • 3D-CAD-design, grå konstruktion, gula balkar, röda pilar som markerar specifika punkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
H Haz6909 skrev:
Menar du att jag ska fylla ut med stående 45 * 45 i spalten som jag markerat med röda pilar ?
Ok du har dubbla ytterramar?
För har du dubbla ramar så räcker 45x45..

Bara vid den högra pilen, du kan ha antingen 600 c/c eller 1200 c/c på klossarna så att isoleringen passar emellan…
 
Hej får man fråga vilket rit program du har använt ? 👍
 
Ja ytterramen är 2 * 145 runt om.
Jag ritade en ny skiss där de stående 45x45 (röda på bilden) med 60 cc ( i spalten mellan ytterram och den extra bjälken).

Borde inte även långsidan på golvspånsskivan mot ytterväggen till vänster ha en stödregel under , med samma princip, stående 45x45 (röda på bilden) mellan ytterram och kortlingarna ?
 
  • Datorgenererad bild av hörn med gula balkar och röda fästpunkter, arkitektonisk skiss eller konstruktionsdesign.
R
H Haz6909 skrev:
Ja ytterramen är 2 * 145 runt om.
Jag ritade en ny skiss där de stående 45x45 (röda på bilden) med 60 cc ( i spalten mellan ytterram och den extra bjälken).

Borde inte även långsidan på golvspånsskivan mot ytterväggen till vänster ha en stödregel under , med samma princip, stående 45x45 (röda på bilden) mellan ytterram och kortlingarna ?
Vid långsidan så har 45x45 bara uppgiften att ta upp nedböjningen av spångolvet så att det inte sviktar emellan bjälkarna så det behövs inte om man skruv limmar golvspånet..
I änden däremot så är den första bjälken en del av den bärande golv konstruktionen som ska ta upp den verkliga vikten som golvet belastas med..
 
F fisgris8 skrev:
Hej får man fråga vilket rit program du har använt ? 👍
SketchUp Make 2017
 
  • Gilla
fisgris8
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.