Hej! Så här är händelseförloppet. Samfälligheten påstår att problemet ligger hos oss.

Vi har inte inkommande värme som vi har avtalat för leverans. Göteborgs energi påstår att det finns inga driftstörningar fram till samfällighetens fjärrvärmecentral och jag som enskilt husägare har inte rätt att felanmäla.

Felanmälan ska ske via samfällighet till Göteborgs energi för att de ska agera. De (GE) rekommenderar att jag ska anlita en VVSare. (Moment 22) alltså. Undertiden -15 grader ute och inget varmvatten.

En dag har passerat. Kontaktat VVS, kommer på måndag 4 dagar utan värme och varmvatten. Hur länge ska detta få pågå? Vad är mina valmöjligheter och rättigheter? Göteborgenergi. ”Som vi meddelat via telefon så har
Samfällighetsförening ett internt nät som försörjer er. Ni behöver kontakta föreningen och felanmäla till dom. Detta meddelande avser ärende -.
Samtliga input uppskattas. God fortsättning.
 
Bilder, dels på inkommande fjv-rör, dels på fjv-centralen är en förutsättning för att vi ska kunna hjälpa.

Försvann både varmvattnet och värmen samtidigt?
 
Som jag förstår det så är ni en samfällighet där flera hus är anslutna till ett internt fjärrvärmenät med en anslutningspunkt till Göteborgs Energis nät.
I så fall har de rätt i att felet inte ligger hos dem om de inte är så att alla dina grannar också upplever samma problem. Ibland kan samfälligheten ha ett serviceavtal med fjärrvärmeleverantören där de sköter även det interna nätet, men så verkar inte vara fallet här.

Troligen har du någon form av växlare med reglerutrustning hos dig. Bilder på denna hade underlättat.
 
  • Gilla
Julian Jay
  • Laddar…
Om dina grannar har varmvatten/värme så skulle jag säga att det till 99% säkerhet att problemet ligger hos dig.
Beroende på hur stadgarna ser ut så är det ditt eller din styrelses ansvar.

Jag skulle rekommendera dig att fråga styrelsen efter lämpligt VVS företag som kan hela anläggningen för att underlätta felsökningen.

Utan mer info/bilder så kan vi inte hjälpa dig
 
  • Gilla
Julian Jay
  • Laddar…
Jag var ordförande i en samfällighet som tillhandahöll värme o vatten på ett liknande sätt som du beskriver. Om styrelsen/kontaktpersonerna sagt att det inte är något fel i stora centralen så är det mest troligt att det är fel i din eller dina grannars fastighet. Jag skrev ihop ett felsökningsdokument kring detta i vår samfällighet som borde funka för dig också, se här: https://slagverket-samf.se/documents/in_use/vvs/felsokning_varmvatten.pdf

Problemet är att kallvattnet ofta har hörgrentryck jämfört med varmvattnet och om backventiler saknas vid inkommande ledningar kan det blir rundgång vid felaktiga vvs-installationer eller en trasig blandare. Är med största sannolikhet en duschtermostatblandare i din eller hos närliggande grannar som spökar.

Lycka till o meddela gärna hur det gick!
 
  • Gilla
Julian Jay
  • Laddar…
Här är två andra trådar från TS,
https://www.byggahus.se/forum/threads/tappvarmvatten-temperaturen.387466/
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaerme-och-tappvatten.482360/

Edit:
Efter att ha kollat på bilderna i de andra trådarna så ser jag att det sitter ett smutsfilter på inkommande fjv-ledning. Det kan vara så att det filtret är igensatt.
Under diskbänk, rörinstallation, ventiler och en pump, något oordnade ledningar och plastpåse. Anmärkning gjord med pilar och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vita pilar = avstängningsventiler primärsidan (fjv-sidan)
Vit ring = smutsfilter primärsidan (fjv-sidan)

Edit2:
TS har plattvärmeväxlare som avskiljer fjärrvärmen från tappvarmvattnet och husets värmesystem.
 
Redigerat:
Julian Jay Julian Jay skrev:
Hej! Så här är händelseförloppet. Samfälligheten påstår att problemet ligger hos oss.

Vi har inte inkommande värme som vi har avtalat för leverans. Göteborgs energi påstår att det finns inga driftstörningar fram till samfällighetens fjärrvärmecentral och jag som enskilt husägare har inte rätt att felanmäla.

Felanmälan ska ske via samfällighet till Göteborgs energi för att de ska agera. De (GE) rekommenderar att jag ska anlita en VVSare. (Moment 22) alltså. Undertiden -15 grader ute och inget varmvatten.

En dag har passerat. Kontaktat VVS, kommer på måndag 4 dagar utan värme och varmvatten. Hur länge ska detta få pågå? Vad är mina valmöjligheter och rättigheter? Göteborgenergi. ”Som vi meddelat via telefon så har
Samfällighetsförening ett internt nät som försörjer er. Ni behöver kontakta föreningen och felanmäla till dom. Detta meddelande avser ärende -.
Samtliga input uppskattas. God fortsättning.
Tack för alla svar.
Orsak: Ventiler som blockerade flödet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.