Håller på och renoverar bastun just nu. Eftersom jag behövde såga lite spår i panelen för att få in Luboflex, så behöver jag täcka för dessa spår med täckbrädor. Då slog det mig att den kunde vara snyggt med lite ekdetaljer i bastun, eftersom jag ska ha ekpanel på utsidan. Är det någon som vet om eken funkar inne i bastun? Förresten, hur är det med lärk? Kådar det?
 
Lärk är inget kul alls, dels för att det vrider sig och sen för att den kan kåda något grymt, hur lärken beter sig i bastu vet jag inte men jag vägrar jobba med det träslaget eftersom det bekar igen maskinerna direkt och är oerhört svårt att torka.

/Kent
 
Om ekbrädorna ska sitta så att man kan luta sig mot dem, så skulle jag avråda direkt! Orsaken till att asp och gran är populära i bastuar är att de är lätta träslag med förhållandevis mycket luft i som därmed är sämre på att överföra värme. Ek skulle nog brännas, för att uttrycka det i klartext!

Intressanta kommentarer om lärk här ovan förresten. Visst är det en stor nackdel att det kan vrida sig mycket, men de övriga kommentarerna kommer ju av att lärk har sitt eget inbyggda rötskydd av hartser. Det är ju snarare en fördel, när virket väl är på plats, sedan att det kan vara svårarbetat innan det kommer dit, ifrågasätter jag inte!
 
Beträffande för/nackdelar med lärk så håller jag med ylven, men det var på grund av dess höga kådhalt jag ställde frågan. Ek hade jag bara tänkt mig som några tvärgående brädor horisontellt över väggarna, som ren "dekoration". Det är inte troligt att man kommer sitta och luta sig mot dessa. Det jag var nyfiken på var om eken blir missfärgad med tiden av värmen?
 
Ek mörknar med tiden, men här tror jag vattnet kommer att förfula eken ganska omgående.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.