Hej! Är det någon som köpt ett prefabricerat polskt hus? Hörde för några veckor sedan att ett komplett hus om ca 120m2 från Polen kostar 200000kr inkl vitvaror, monterat och klart i Sverge av polacker. Givetvis utan grund och tomt, men ändå.
Finns det någon som har gjort detta? Och vad blev i så fall resultatet?
Vilka byggnormer ska följas? Polen är ju med i EU, så de ska väl följa generella EU regler, om sådana finns... Samt om de säljer till, och monterar hus i Sverige även bygg-ama, VVS/ELsäk. eller vad det nu heter?
 
Jag har ingen erfarenhet av polska hus. Men det verkar ju extremt billigt - t o m för billigt för att vara sant.
 
Heller aldrig hört talas om dem. Hur kom ni i kiontakt med dem? Har de en hemsida?
???
 
Vi har också tittat efter polskt hus efter en veckas semester i Polen där husen såg väldigt trevliga ut samt sades vara billiga. Vi har letat efter leverantör på Internet och för email-dialog med en leverantör.
Priset för nyckelfärdigt verkar vara c:a 500 000 zloty, ungefär 1200 000 svenska kronor. Dock är det då ett stort hus. Jag håller på att försöka förstå vad "svensk byggnorm" innebär och se om de klarar det.
 
Vad heter företaget ni pratar med?
Skickar dom hit arbetare som gör hela jobbet eller är det med svenska byggnads arbetare?
Vad ingår i det priset du fått? hur är det med grund arbeten?
 
Vi har kontakt med Gliwa (www.gliwa.pl)
Jag har inte kommit så långt ännu att jag kan svara på dina frågor. De har angivit att leverans ingår 5 mil bortom Gdansk där de finns. Jag har faktiskt räknat med att det är med polska byggnadsarbetare. De använder Legalett som grund, vilket ju är svenskt.
 
Låter spännande. Jag har bekanta som får hjälp av polacker (anställda via ett svenskt företag) att bygga ett arkitektritat stenhus (exkl. material). Slutsumman kommer att hamna på ca: 1.6milj för en 220kvm. Att få hit ett nyckelfärdigt låter spännande. Ska bli kul att få höra hur det går för dig framöver. Hur gör de med elen? Har de behörighet? Samma standard på uttag etc?
 
S
Tittade en polskt husstomme byggd i Västerås. Lite billigare än här. Kvaliten var dock outstanding. El och VVS var utfört av svensk firma.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
O
Hmmm... tror att man ska vara väldigt noga när man jämför! för det är olika standarder här och i Polen...
Tror inte det blir så mycket billigare egentligen.
Priset är inte allt... vi har alla läst om folk som blivit lurade av våra svenska leverantörer. Det är ännu svårare att bråka med ett företag i Polen. Inte för att dessa behöver göra ett sämre jobb, men avståndet avskräcker lite...
En husfirma i sverige passar sig gärna för att hamna i tidningen men en polsk leverantör störs inte av det som står i svenska tidningar!
 
Skulle rekomendera hus från Baltikum (Estland,Lettland,Litauen). De etablerade prefab hus leverantörerna från dessa länder är välbekanta med den svenska marknaden och bygger efter de krav som plan och bygglagen ställer i boverkets byggregler samt i övriga bygglagar och normer. (Inte alls lika vanligt i Polen)Det vanligaste upplägget är att husfabriken leverar ett vind och vatten tätt hus, inklusive fönster och dörrar. Priserna ligger mellan 6-8000 kr/kvm. I priset ingår ihopmonteringen av huset. Övrigt arbete med el,vvs,golvläggning,installation av kök och badrum samt övrig interiör gör man själv med hjälp av firmor från Sverige. Markarbetet får man naturligtvis stå för själv. Jag är minst sagt imponerad av den kvalitativa husproduktion som råder i Baltikum, deras standarddimensionering av isolering och regelverk är över medelmåttet av de svenska husleverantörerna, dessutom arbetar de med samma materialval som de välkända husfabrikanterna från Sverige.

Mvh
HELLAS
 
  • Gilla
Näsberget123 och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att ett utländskt standardhus (spelar ingen roll om det är från Polen, Tyskland, England eller annat ickesvenskt ursprung) inte följer svensk bygglagstiftning och måste därför modifieras eller göras bevisande beräkningar för att få uppföras i sverige.
Dessutom blir det svårt att få samma säkerheter och garantier som svensksålda hus har.

Det är därför inte helt säkert att det blir billigt i slutändan.
 
volvo skrev:
Tänk på att ett utländskt standardhus (spelar ingen roll om det är från Polen, Tyskland, England eller annat ickesvenskt ursprung) inte följer svensk bygglagstiftning och måste därför modifieras eller göras bevisande beräkningar för att få uppföras i sverige.
Dessutom blir det svårt att få samma säkerheter och garantier som svensksålda hus har.

Det är därför inte helt säkert att det blir billigt i slutändan.
Hej,
Begreppet "standardhus" används inte/finns inte hos de utländska prefabhusproducenterna som exporterar. De bygger huset helt efter inlämnade önskemål , dvs kundens arkitekt och konstruktionsritningar.Då dessa ritningar är producerade av svenska fackmän i Sverige kan det knappast gå fel. De etablerade baltiska husproducenterna som säljer på den svenska marknaden är dessutom helt insatta i svenska bygglagar.

Säkert att det blir billigt/håller budget är det aldrig, inte minst med svenska etablerade husproducenter.

Mvh
HELLAS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.