Cirkulationspumpen röd grundfors ups 20-60 ska bytas ut framöver till en Grundfors Alpha 2 20-60 då effekten på den gamla pumpen är väldigt låg och jag har problem att få samtliga slingor i golvvärmen varma. Själva bytet av pumpen verkar bara vara bolt on. Men ska det stängas för ventiler för att bytet ska gå så smidigt som möjligt av det som syns på bilderna. Och hur undviker man att få in luft i systemet i samband med bytet på enklaste/bästa sätt. Det är sammankopplat med ett fjärrvärmesystem se bild 2.

Mvh Thomas
 
  • Rörsystem med ventiler, mätare och slangar för vatten, inuti en teknisk utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fjärrvärmecentral med rör, mätare, pump, expantionskärl och elektriska komponenter i vit skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump i VVS-system, kopparledningar, ventiler, isolerad rör, vägg av OSB-paneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Följande två ventiler stänger av uppåt,
Rörsystem med ventiler och isolering, inringad detalj markerar röda reglage. Bakgrund med isoleringsmaterial i byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Följande två ventiler stänger av uppåt,
[bild]
Tack för svaret. Ser att jag även har två avstängningsventiler inne i huset där shuntgruppen till golvvärmen är placerad. Stänger jag även dem och de två som du ringade in så är man i mål? Sedan är frågan om man behöver avlufta systemet efteråt eller gör dem nya cirkulationspumpen det per automatik?
 
  • Rörsystem med flera ventiler och termostater, omgiven av kablar och avloppsrör under ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har lite otur där, det finns inga ventiler på kopplingarna vid pumpen. det blir att stänga av allt och hitta så mycket ventiler/kranar som möjligt för att hindra att nästan allt vatten åker ut. En hel del luftning kommer det att bli för dig. Det finns pumpar 25 - 60 -180 med 40 anslutning på B-tema som passar som klarar det. och kostar 1/3 del av vad en röris sätter dit . det är liksom sanslösa priser på pumpar i dag.
 
J jonaserik skrev:
Du har lite otur där, det finns inga ventiler på kopplingarna vid pumpen. det blir att stänga av allt och hitta så mycket ventiler/kranar som möjligt för att hindra att nästan allt vatten åker ut. En hel del luftning kommer det att bli för dig. Det finns pumpar 25 - 60 -180 med 40 anslutning på B-tema som passar som klarar det. och kostar 1/3 del av vad en röris sätter dit . det är liksom sanslösa priser på pumpar i dag.
Har redan köpt på mig en Grundfors Alpha 2 20-60 180 mm som ligger o väntar. Är det luftning i golvvärmen slinga för slinga som gäller sedan? Känns som att det blir ett ganska stort projekt.

Thomas
 
Som jag och andra skriver, stäng allt vad ventiler heter, sitter en på rören till GV med- ser lite trångt ut där. Stänger du den så kommer nog vattnet att hänga sig i GV och inte rinna ut. Sen ser jag att det nog är en baypass mellan GV-rören på nersidan på sista fotot. Känn på det varma och känn på kopplingen om det är samma värme ner till den andra. Om det är samma temp så susar vattnet runt och det blir mindre tryck ut till slingorna. Dom kopplingarna kan jag inte, om det går att stänga med något under hattarna, räcker med att stänga en. Men det finns säkert dom på forumet som vet bättre. Så avvakta lite
Baypass har man tillsammans med VP för att VP alltid ska ha flöde genom sig, går lika bra att en slinga ( badet ) utan dom på sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.