Hej,

Igår kom jag hem (30-talsvilla) efter semestern och huset hade fått stå med 13 graders temp, då det var mycket kallt satte jag på mina el element till max, plötsligt märker jag att delar av huset saknar el, vissa av mina element har slutat fungera och vissa eluttag känns svaga.

Efter ett tag kom elen tillbaka och de element som slutade fungera började varma upp, tills att det igen slutade fungera..

Jag har kollat på automatsäkringarna och huvud centralen, det verkar inte som att det finns något problem där.

Vad ska jag göra? Det blir snabbt väldigt kallt utan mina element och jag kan inte altid elda.

Kan mitt stora elkonsumption ha triggar en delvis avstängning från nätet? Drar jag för mycket el?

Tack!
 
Har du testat att byta huvudsäkringarna? Ibland kan de se hela ut trots att de är trasiga. Har du någon skarvsladd eller dosa utomhus som kan ha kortslutit ?
 
  • Gilla
Joshua Dalton
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du testat att byta huvudsäkringarna? Ibland kan de se hela ut trots att de är trasiga. Har du någon skarvsladd eller dosa utomhus som kan ha kortslutit ?
Jag ska testa med huvudsändningen, uppdaterar snart. Finns det något annat att tänka på?
 
J Joshua Dalton skrev:
Jag ska testa med huvudsändningen, uppdaterar snart. Finns det något annat att tänka på?
Svårt att säga. Om du inte har installerat något nytt som drar mycket el på senaste tiden är det kanske någon kortslutning.
 

Bästa svaret

Halva huset svart, är som dom säger en huvudsäkring vid mätaren normalt, byt alla 3
 
  • Gilla
Joshua Dalton
  • Laddar…
J Joshua Dalton skrev:
Efter ett tag kom elen tillbaka och de element som slutade fungera började varma upp, tills att det igen slutade fungera..
Att elen kom tillbaka av sig själv efter ett tag tyder på att det snarare varit en fas som försvunnit längre från dig. (Säkring i ett skåp vid gatan som betjänar flera hus, eller kanske till och med något fel vid ett ställverk.)

Har du en ny elmätare ska du kunna klicka fram spänning för varje fas i elmätaren. Kolla om du saknar någon fas när du har felet och kolla också så att mätarsäkringarna är hela. Om det är så felanmäl till nätägaren.
 
G Gramphos skrev:
Att elen kom tillbaka av sig själv efter ett tag tyder på att det snarare varit en fas som försvunnit längre från dig. (Säkring i ett skåp vid gatan som betjänar flera hus, eller kanske till och med något fel vid ett ställverk.)

Har du en ny elmätare ska du kunna klicka fram spänning för varje fas i elmätaren. Kolla om du saknar någon fas när du har felet och kolla också så att mätarsäkringarna är hela. Om det är så felanmäl till nätägaren.
Det kan även vara på grund av ens egna huvudsäkring.
Ju fler 2/3-fas saker man har, som uppvärmning etc. Ju mer spänning och ström får man på den felande fasen.
Tidigare hade jag 400V element som uppvärmning. I kombination med obalans ledde det ofta till en trasig huvudsäkring.
Så länge elementen var ”aktiva” så fick jag 80-90V på fasen som inte hade någon säkring.
Merparten av elektroniken som LED-lampor och så vidare klarar sig ”utmärkt” på det, så jag märkte det oftast genom att kaffemaskinen gav felkod när den körde igång kvarnen.
(På den ”gamla goda tiden” med glödlampor brukade jag märka det genom att det var ett orange sken istället.)

När väl elementen slog av blev det närmast 0 på den felande fasen.
 
Om alla huvudsäkringar ser bra ut, kolla på elmätaren. Alla moderna elmätare visar om det finns matning till alla tre faser.
Klagar den på en av dem, byt säkringen ändå, klagar den fortfarande, felanmäl till nätägaren.
 
  • Gilla
Joshua Dalton
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.