• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Är inte många kablar som klarar -40 som vi har i norrland just nu. Inte ens motorvärmarkablarna som är tillverkade för att klara kylan utan de brister om man bryter i dom. Jag tror att sunt förnuft när man byter armaturern gör att det oftast går bra. Förstår om många tillverkare inte specat för sträng kyla men jag har på något vis börjat tycka om 230v spottar då installationen kännts smidig😀..många tillverkare har ju även en snabbkoppling mellan drivdorn och spot.
Om man ska välja en kabel som är bäst vilken rekomenderar du då?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Gummikabel, H07RN-F 2X1.5 mm². Kan finnas på metervara. Annars får man välja 3G1.5.
Helst kortare stumpar från en dosa som är matad med vanlig installationskabel. Då kan man "gå ned" till H05RN eller kanske t.o.m H03RN och även mindre area.

Med klenspänningsspottar begränsar man problematiken kraftigt...men tyvärr verkar utbudet vara dåligt nu för tiden. Och problematiken innefattar mer än kabelval och enkel installation. Även spotten ska tåla klimatet.
 
Intressant diskussio! Känns svårt att göra rätt med tanke på senare diskussionen haha.
Jag kommer iallafall köra på spottarna tillsammans med ekk-kabel och lägga transformatorn i en kopplingsdosa och nån dosa/lock över lampan. Lite pilligt men bör funka bra.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det verkar heller inte vara en klenspänningsspot utan var o en drivs med 230 V AC vilket försvårar installationen betydligt.
Det där håller jag inte med om. Jag undrar hur många elektriker i fält som har skruvat upp annat än 230V spottar i gles? Jag har då aldrig sett det tidigare. Vad är krånligt med att lägga en slang med kabel mellan varje spot? Själv använder jag TP90 2x1,5.

En helt annan sak många tror är att så länge spotten är minst IP44 är det ok utomhus vilket inte stämmer. Det finns många med IP44 som inte har ytskikt som överlever utomhus en längre stund. Den måste vara specad för att användas utomhus också.
 
Försvårar var det olämpligt ord. Jag tänker på elsäkerheten. Med klenspänning behöver man inte tänka på val av kabel och dess förläggning. Jag hoppas att du inte drar TP90 till spottar i takfoten.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Försvårar var det olämpligt ord. Jag tänker på elsäkerheten. Med klenspänning behöver man inte tänka på val av kabel och dess förläggning. Jag hoppas att du inte drar TP90 till spottar i takfoten.
Då är vi överens, jag tycker nog det är krångligare att hålla på med klenspänningspottar. När jag gör belysning i sims drar jag slang med Drakas TP90 fram till varje spot, skulle det vara fel? Det var den bästa lösningen enligt Drakas representant.
Frågan kom upp under en Elmässa och det gällde även vilken typ av kabel som var lämplig i slang mellan pottor inomhus. Fast ibland kör jag bara FK i slang inomhus, det beror lite på vad som ligger i bilen. (FK i slang ovan sims skulle jag inte överväga.)
 
MrJay
ht%3Alarge
 
Müssli Müssli skrev:
Drakas TP90 fram till varje spot, skulle det vara fel?
Det menar du väl inte? TP90 är en värmetålig anslutningskabel för inomhusbruk! Hur uppför sig den i kyla? Har verkligen tillverkaren av TP90 medgivit detta?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det menar du väl inte? TP90 är en värmetålig anslutningskabel för inomhusbruk! Hur uppför sig den i kyla? Har verkligen tillverkaren av TP90 medgivit detta?
Jag gissar att den uppför sig som en EXQ i extrem kyla, dvs spricker om man försöker böja den. Dock lär inte röras på mer än när man ska byta spott.
Ja, det var en utesäljare från Draka som rekommenderade denna. E-nr 0500829.
Visserligen är det ute vad det gäller kylan, i övrigt ligger den ju torrt och ingen risk för UV-ljus.

Gummikabel gick bort för den skulle dras i slang fast jag hade inte skämts för att använda det i detta fallet heller.
 
Anmärkningsvärt! Men visst, det fungerar säkert så länge man inte behöver byta spot under vintern, om det går att stå emot husmor fram till våren.

Vem säger att gummikabel ska ligga i rör? Gummi är visserligen ingenting jag rekommenderar för fast installation. Men som kort anslutningskabel från dosa fungerar den.
 
Problemet uppstår när man måste sätta en dosa vid varje spotlight. Jag bygger inte in några dosor ovanför simsen och att hänga gummikablar löst mellan spottarna känns inte heller bra.

Kommer någon på bättre förslag än mitt kommer jag tänka om, fattar att inomhuskabel i simsen inte är helt hundra heller.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
A
Jag brukar köra med flexslang och fq direkt in i anslutningsdonen (underförstått att jag också valt en modell man kan ansluta 16 flex i)

Det blir det mest korrekta enligt mig. Jag håller med Bo i inlägget ovan att det är svårt att hitta något vettigt som är godkänt annars. Jag har undersökt detta för ett tag sedan och kom till samma slutsats. Det finns verkligen inget som blir riktigt godkänt om man ska försöka följa tillverkarnas anvisningar och kapitlet om material i installationsreglerna.

Man får dock vara lite försiktig om man behöver arbeta med flexslang i sträng kyla. De är inte immuna mot sprickor då. Tips är att välja en bra variant av ett känt märke.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.