4 547 läst · 11 svar
5k läst
11 svar
Isolera golvet, uppifrån!
Hej o hallå! Jag har ett gammalt dragigt trägolv i sommarstugan, isolerat lite halvtaskigt från krypgrunden underifrån för 25 år sedan. Nu vill jag tilläggsiolera uppifrån, UTAN att bryta upp golvet eftersom väggarna är tilläggsisolerade inifrån. Jag är fullt medveten om att det bästa vore att börja om, men vad finns det för alternativ? Tänker en vindduk, en hård extruderad skiva och sedan nytt brädgolv, funkar det med fukt osv? Eller vad gör jag? Endast 1st tröskel, ganska hög som är i vägen. Tacksam för goda råd!
Det vanligaste problemet är att isoleringen sjunker ihop så det blir fritt drag precis under golvplanken. Vad är det för isolering i dag?
En 'fullösning' skulle kunna vara att borra hål med jämna mellanrum längs ytterväggarna och trycka ner fogskum.
En 'fullösning' skulle kunna vara att borra hål med jämna mellanrum längs ytterväggarna och trycka ner fogskum.
Om jag minns rätt är det cirka 150mm gullfiber som hålls på plats av asfaboard. Inte noggrant gjort. Väggarna cirka 50cm tjocka (murad stengrund) typ 1850-talet. Tror inte det finns något som håller emot om jag trycker ner något...useless skrev:
Sitter lite i samma funderingar som du gjorde för något år sedan. Hur gick det? Vad gjorde du.Chubba skrev:Hej o hallå! Jag har ett gammalt dragigt trägolv i sommarstugan, isolerat lite halvtaskigt från krypgrunden underifrån för 25 år sedan. Nu vill jag tilläggsiolera uppifrån, UTAN att bryta upp golvet eftersom väggarna är tilläggsisolerade inifrån. Jag är fullt medveten om att det bästa vore att börja om, men vad finns det för alternativ? Tänker en vindduk, en hård extruderad skiva och sedan nytt brädgolv, funkar det med fukt osv? Eller vad gör jag? Endast 1st tröskel, ganska hög som är i vägen. Tacksam för goda råd!
Vindpapp samt golvspån och ett laminatgolv borde ju räcka ?
Undvik all form av plast på golvet. Det upplevs väsentligt kallare än rent trä, eller mattor, och särskilt ullmattor såsom t ex "äkta" mattor.
Trossbotten måste vara helt vindtät annars blir golvet aldrig varmt. Har själv tidigare bott i ett äldre hus med otät isolering i mellanbjälklaget. I sovrummet var där en gammal plastmatta på golvet. Iskallt på vintern även om det inte drog in.
Den termiska effekten i hus gör att det vill dra in kall luft genom trossbotten och därför måste den vara helt vind-/dragtät. Mineralull är den sämsta isoleringen då den släpper igenom hur mkt luft som helst om den inte är 100% vindtätad åt alla håll.
Trossbotten måste vara helt vindtät annars blir golvet aldrig varmt. Har själv tidigare bott i ett äldre hus med otät isolering i mellanbjälklaget. I sovrummet var där en gammal plastmatta på golvet. Iskallt på vintern även om det inte drog in.
Den termiska effekten i hus gör att det vill dra in kall luft genom trossbotten och därför måste den vara helt vind-/dragtät. Mineralull är den sämsta isoleringen då den släpper igenom hur mkt luft som helst om den inte är 100% vindtätad åt alla håll.
Kan jag, bör jag😁 låta trossbotten vara, det är ju så fint drag där, och istället lägga på 20mm golvisoleringsplattor typ OPTIM-M direkt på befintligt trägolv. Sen laminat/parkett ovanpå?
30mm motsvarar ca 20mm lösull.
Vad kan hända? Låser vi in fukt?
30mm motsvarar ca 20mm lösull.
Vad kan hända? Låser vi in fukt?
Ju tjockare/effektivare isolering ovanpå bjälklaget desto kallare och fuktigare blir bjälklaget. Dvs klimatet/fukten under måste hållas under uppsikt/kontroll. Det behövs iofs ändå...
Ev värme- eller vattenrör som går i, eller passerar, bjälklaget lever ett farligt liv på vintern.
Ev värme- eller vattenrör som går i, eller passerar, bjälklaget lever ett farligt liv på vintern.
Ok. Verkar ju logiskt. Nu är detta en snart 100 år gammal plint stuga med sågspån i botten. 0,40-1.20m markfrigång under hela stugan. Inga vattenrör eller liknande i eller igenom golvet. Allt detta kommer via nybyggt badrum genom vägg till köket.Oldboy skrev:
Nu kommer jag troligen att såga upp golvet ändå men alltid intressant att kolla på olika alternativ.