MrJay
Har du inte redan fått ett svar i en 2 år gammal tråd?
 
Jag skapade denna medan någon tydligen svarade. Dels för att jag var osäker om någon skulle svara i ett gamla tråd och dels för att jag har en annan typ av lås dvs Nimly.
 
Verkar som du avser en produkt från Nimley. Den uppfyller låsklass3 vilket gör att din dörr kan uppnå skyddsklass2 med den produkten.

Om du behöver ta bort spanjoletten för att möjliggöra den nya produkten måste du nog kontakta din dörrleverantör för att säkerställa att inte spanjoletten är en del i kraven för att dörren ska uppnå en skyddsklass.
 
  • Gilla
RiffRandell
  • Laddar…
Först är det viktigt att hålla isär låsklass och skyddsklass då det är helt olika.
Om du har krav på skyddsklass 3 så blir det ett helt annat svar då det är ett högre krav.

Vad har du i dörren idag och vad är det för dörr? (Motståndsklass/certifiering).
Vad är det som du vill montera i dörren? Nimly pro touch?
Vad för krav på låsning/säkerhet ställer ditt försäkringsbolag?
Om ditt försäkringsbolag inte har några krav äså spelar det ingen roll om klassningar påverkas.
 
  • Gilla
RiffRandell och 1 till
  • Laddar…
Det låter klokt! Tänkte kanske någon hade erfarenhet av det redan. Jag tror att det kommer att påverkar mycket, min sambo tror inte det. Synd att det är så sparsamt med info på båda företagets och Bauhaus sidan. Tack!
 
R RiffRandell skrev:
Vi ska installera kodlås på säkerhetsdörren och har insett att vi måste ta bort spanjoletten. Kodlåset är skyddsklass 3 och troligtvis dörren också. Hur påverkas skyddsklassen om vi tar bort spanjoletten?
klass innebär två lås på minst 40cm avstånd enligt föreskrift om nu spaljette dålöste detta, så måste då ersättas med två lås?
 
  • Gilla
RiffRandell
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Först är det viktigt att hålla isär låsklass och skyddsklass då det är helt olika.
Om du har krav på skyddsklass 3 så blir det ett helt annat svar då det är ett högre krav.

Vad har du i dörren idag och vad är det för dörr? (Motståndsklass/certifiering).
Vad är det som du vill montera i dörren? Nimly pro touch?
Vad för krav på låsning/säkerhet ställer ditt försäkringsbolag?
Om ditt försäkringsbolag inte har några krav äså spelar det ingen roll om klassningar påverkas.
Försäkring vill ha minst klass 2 eller 3. Vi har en Daloc S43 SS-EN 1627. Nimly touch pro.
 
VVi Har även polislås som ska sitter kvar. Vet ej om det spelar roll. Min sambo tycker att spanjoletten är en del av låset och inte dörren och därmed påverkar inte klassen negatvt om vi byter till en klass 3 lås. Jag tror att det tillhör dörren. Very inte om ni förstår vad jag menar.. haha! Men ja, vi ska ringa Daloc.
 
Strunt i polislåset, vi vill inte ha nycklar. 😆😆 Alltså jag är utmattad och snurrar till det. Vill att detta ska funka och inte behöva lämna tillbaka.
 
  • Gilla
RiffRandell
  • Laddar…
R RiffRandell skrev:
VVi Har även polislås som ska sitter kvar. Vet ej om det spelar roll. Min sambo tycker att spanjoletten är en del av låset och inte dörren och därmed påverkar inte klassen negatvt om vi byter till en klass 3 lås. Jag tror att det tillhör dörren. Very inte om ni förstår vad jag menar.. haha! Men ja, vi ska ringa Daloc.
R RiffRandell skrev:
Strunt i polislåset, vi vill inte ha nycklar. 😆😆 Alltså jag är utmattad och snurrar till det. Vill att detta ska funka och inte behöva lämna tillbaka.
Det blir lite knepigt att tolka när olika klassificeringar går in i varandra och jag inte vet exakt vad försäkringsbolaget kräver.
Det gör att din fru kan ha både rätt och fel i sitt påstående då det skiljer beroende på kravställning.
Om ni endast vill slippa nycklar så finns det lite olika lösningar allt från Doorman MPL till andra smarta lås som fungerar med befintlig MPL/flerpunktslåsning.

Det Daloc svarar är att de testar hela produkten för att kunna garantera certifiering och att alla ändringar kan påverka denna vilket är sant men trots det kan vissa ändringar utföras med klassificering i behåll.
 
  • Gilla
RiffRandell
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Är det låsklass eller skyddsklass du avser?
I den dörren kanske det vore lättare att används en Doorman MPL så fungerar det lika som idag fast utan nycklar.
Motståndsklass 3 (MK3/RC3) är tillräckligt för skyddsklass 3
[länk]
Jag kollade den och det verkar som man måste köpa deras MPL spanjolett separat också. Blir så mycket dyrare.
När det gäller låsklass/skyddsklasd, jag tror jag har blandat ihop det. Undrar bara om det spelar så stor roll egentligen. Men vi får ringa runt och fråga.
 
1 123abc skrev:
Det blir lite knepigt att tolka när olika klassificeringar går in i varandra och jag inte vet exakt vad försäkringsbolaget kräver.
Det gör att din fru kan ha både rätt och fel i sitt påstående då det skiljer beroende på kravställning.
Om ni endast vill slippa nycklar så finns det lite olika lösningar allt från Doorman MPL till andra smarta lås som fungerar med befintlig MPL/flerpunktslåsning.

Det Daloc svarar är att de testar hela produkten för att kunna garantera certifiering och att alla ändringar kan påverka denna vilket är sant men trots det kan vissa ändringar utföras med klassificering i behåll.
Precis!

Min "fru" heter Magnus! 😄
Riff Randell är kanske inte lika känd som jag trodde. Hon är huvudkaraktären i filmen Rock n Roll High School med The Ramones.
 
  • Haha
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Va ren nyfikenhet, varför är det här med skyddsklassen viktig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.