Ska montera TV (58 tum, 18 kg) i gipsvägg. Inga reglar vad jag kan knacka mig till. Sitter 3 mollyplugg (m4) horisontellt med ca 25 cm avstånd i väggen nu (se bild), där TV (något mindre) suttit förut. Vad tror ni? Kan detta bära TV:n som det är med lämpligt fäste, eller bör jag sätta i fler expanders för att sova gott? Tacksam för all input.

En enfärgad vägg med små svarta märken och skruvhål, slät yta, neutral bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En liten stund kommer det ju sitta där utan problem. Antagligen en rätt lång stund.

Är du säker på att det inte finns någon Osb eller liknande bakom?
 
MathiasS MathiasS skrev:
En liten stund kommer det ju sitta där utan problem. Antagligen en rätt lång stund.

Är du säker på att det inte finns någon Osb eller liknande bakom?
Tack! Mycket möjligt att det finns osb, men svårt o veta då den som genomförde renoveringen är två ägare bakåt.
 
  • Gilla
Kastar_spjut_i_radhus
  • Laddar…
Borra ett litet hål och kontrollera!
 
  • Gilla
JanneSöder och 1 till
  • Laddar…
En mollyplugg klarar närmare 20 kg. Kan du använda alla tre hålen för ditt fäste så är det definitivt lugnt.
Om du har en ny tv med nytt fäste så vill du säkert sätta det där du själv vill ha det och ofta fyra fästpunkter. Det funkar utan problem i en gipsvägg om du har rätt plugg.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson och 1 till
  • Laddar…
 
  • Gilla
JanneSöder
  • Laddar…
J JanneSöder skrev:
Tack! Mycket möjligt att det finns osb, men svårt o veta då den som genomförde renoveringen är två ägare bakåt.
Du kan kolla tjockleken genom att böja ett gem som ett L, föra in i hålet och dra tillbaka så den fastnar. Men oavsett, bott i lght med en 65” TV med tre Molly som ditt exempel, har inte varit nåt problem alls.
 
  • Gilla
JanneSöder
  • Laddar…
H Hasse C skrev:
En mollyplugg klarar närmare 20 kg. Kan du använda alla tre hålen för ditt fäste så är det definitivt lugnt.
Om du har en ny tv med nytt fäste så vill du säkert sätta det där du själv vill ha det och ofta fyra fästpunkter. Det funkar utan problem i en gipsvägg om du har rätt plugg.
De flesta standard väggfästen passar utmärkt med nuvarande mollys.
 
  • Gilla
JanneSöder
  • Laddar…
Borra ett 80 hål ( så ett doslock passar) , känn efter reglar om det inte finns tryck in osb eller brädbit , mollys och gångjärnsriktare är för vaktmästare
 
  • Gilla
  • Haha
cotillion och 3 till
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Borra ett 80 hål ( så ett doslock passar) , känn efter reglar om det inte finns tryck in osb eller brädbit , mollys och gångjärnsriktare
E egge80 skrev:
Borra ett 80 hål ( så ett doslock passar) , känn efter reglar om det inte finns tryck in osb eller brädbit , mollys och gångjärnsriktare är för vaktmästare
Det här känns ju jäkligt meckigt Egge, oseriöst tillvägagångssätt men kreativt. Inget Bulten ställer sig bakom!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
I
Det kan vara svårt att hitta regler även med enkel gips men än svårare med dubbel gips och isolering. Det kan också vara så att det är matell regler vilket dock borde vara enkelt att hitta med metalldetektor.

Hittar man inga regler så måste man reda ut vad det är för vägg, enkel, dubbel, OSB, skicka? På bilden ser det ut att gå en vertikal spricka längs högra molly pluggen, finns det sprickor i gipset så lär hållfastheten vara markant sämre.

Borra ett litet testhål,, kommer det ut något sågspån? Stick in en spik eller skruv skalle och avgör tjockleken.

Är det enkelgips så hade jag velat ha 2-3 Molly pluggar, främst för att vara på säkra sidan. Hur mycket en mollyplugg klarar handlar främst om vägg material och tjocklek men även på storleken\designen av Molly pluggen. Generellt tror jag de klarar runt 20-30 Kg under goda förutsättningar.

Vill du vara helt säker,, testa vikten, häng motsvarande tyngder(plus lite till) i TV fästet över natten innan TVn åker upp.
 
  • Gilla
JanneSöder
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Det kan vara svårt att hitta regler även med enkel gips men än svårare med dubbel gips och isolering. Det kan också vara så att det är matell regler vilket dock borde vara enkelt att hitta med metalldetektor.

Hittar man inga regler så måste man reda ut vad det är för vägg, enkel, dubbel, OSB, skicka? På bilden ser det ut att gå en vertikal spricka längs högra molly pluggen, finns det sprickor i gipset så lär hållfastheten vara markant sämre.

Borra ett litet testhål,, kommer det ut något sågspån? Stick in en spik eller skruv skalle och avgör tjockleken.

Är det enkelgips så hade jag velat ha 2-3 Molly pluggar, främst för att vara på säkra sidan. Hur mycket en mollyplugg klarar handlar främst om vägg material och tjocklek men även på storleken\designen av Molly pluggen. Generellt tror jag de klarar runt 20-30 Kg under goda förutsättningar.

Vill du vara helt säker,, testa vikten, häng motsvarande tyngder(plus lite till) i TV fästet över natten innan TVn åker upp.
Go gubbe👍🏼
 
I Ironside skrev:
Det kan vara svårt att hitta regler även med enkel gips men än svårare med dubbel gips och isolering. Det kan också vara så att det är matell regler vilket dock borde vara enkelt att hitta med metalldetektor.

Hittar man inga regler så måste man reda ut vad det är för vägg, enkel, dubbel, OSB, skicka? På bilden ser det ut att gå en vertikal spricka längs högra molly pluggen, finns det sprickor i gipset så lär hållfastheten vara markant sämre.

Borra ett litet testhål,, kommer det ut något sågspån? Stick in en spik eller skruv skalle och avgör tjockleken.

Är det enkelgips så hade jag velat ha 2-3 Molly pluggar, främst för att vara på säkra sidan. Hur mycket en mollyplugg klarar handlar främst om vägg material och tjocklek men även på storleken\designen av Molly pluggen. Generellt tror jag de klarar runt 20-30 Kg under goda förutsättningar.

Vill du vara helt säker,, testa vikten, häng motsvarande tyngder(plus lite till) i TV fästet över natten innan TVn åker upp.
Stort tack! Mycket riktigt en vertikal spricka vid den högra pluggen. Inga sprickor vid övriga 2 dock. Om de två klarar säg 15 kg var, är jag hemma med marginal. Tyngdtest låter som en bra idé
 
Den vertikala sprickan borde vara mellan två gipsskivor. Dvs en regel bakom.
 
  • Gilla
JanneSöder och 1 till
  • Laddar…
I
H Hasse C skrev:
Den vertikala sprickan borde vara mellan två gipsskivor. Dvs en regel bakom.
Isåfall borde det väl sitta en regel där vilket inte verkar troligt eftersom man lyckats få dit en mollyplugg?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.