Hej!

Vattnet la av helt nu på förmiddagen och jag försöker nu felsöka på egen hand. Gäller en djupborrad brunn från -00, vet ej djup. Det finns spänning fram till pumphuset då jag kontrollerat det med spänningstestare och det enkla faktum att frostvaken/elementet som sitter i huset fungerar och är varmt (ca +15c). Trycket på manometern vid tryckströmbrytaren visar 1 bar, ökar /minskar ca 0,1 bar om jag lyfter pumpen upp och ner. Det finns spänning fram till tryckströmbrytaren enligt spänningstestaren.

Jag får ingen spänning på blå platt kabel ut från tryckströmbrytaren. Hur felsöker jag enklast om det är fel på tryckströmbrytaren, kabeln eller pumpen? Finns det någon genväg utan att behöva lyfta upp pumpen?

Kan/bör jag koppla förbi tryckströmbrytaren för att se om pumpen då fungerar?
Tryckströmbrytaren ser ut att vara en ABB TBE 3.

VVS-installation med vattenmätare, tryckmätare och ledningar. Oorganiserad och dammig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men har du inte tryck redan, svårt att se men manometer står ej på noll
 
H Håbbe01 skrev:
Men har du inte tryck redan, svårt att se men manometer står ej på noll
Jo den står på 1 bar cirka men det kommer ej något vatten ur kranarna och jag begriper ej varför. Dock så vet jag att det brukar pendla mellan 3-4 bar då jag kollat upp detta tidigare i somras när jag höll på att mäta vattentillförsel ut till trädgården. Den brukar slå från vid 4 bar och starta när det går under 3 bar.

Min första tanke var att det har frusit någonstans. Förra året blev vi av med vattnet när det var ca -20c ute men då på grund av att frostvakten i pumphuset hade sagt upp sig. Vi har just nu ca -13c och jag tycker att det är märkligt att det skulle ha frusit i backen då det aldrig hänt tidigare, vid lägre temperaturer.
 
J jonaserik skrev:
Är fotot uppochner om inte så är det inte bra med brytarens placering, den ska stå upp på ett rör som är min 20 cm, för att inte bli full med skit. Börja med att läsa här.
[länk]
Tackar för bra info! Den sitter monterat åt sidan. Ska kolla om det kan vara orsaken.
 
Star vid 3 bar då borde den gå nu. Då är det nog skit i röret till tryckströmbrytaren som sagts tidigare. Men går ju ta bort o blåsa rent
 
  • Gilla
Lillebastian och 1 till
  • Laddar…
L Lillebastian skrev:
Jo den står på 1 bar cirka men det kommer ej något vatten ur kranarna och jag begriper ej varför. Dock så vet jag att det brukar pendla mellan 3-4 bar då jag kollat upp detta tidigare i somras när jag höll på att mäta vattentillförsel ut till trädgården. Den brukar slå från vid 4 bar och starta när det går under 3 bar.

Min första tanke var att det har frusit någonstans. Förra året blev vi av med vattnet när det var ca -20c ute men då på grund av att frostvakten i pumphuset hade sagt upp sig. Vi har just nu ca -13c och jag tycker att det är märkligt att det skulle ha frusit i backen då det aldrig hänt tidigare, vid lägre temperaturer.
Det går att få högre tryck, lossa kåpan och tryck på dom runda brickorna som sitter ovanpå fjädrarna en har från och en till. Tryck ner den som har till. Startar pumpen så trycker du ner från och håller kvar, se på manometern tills den visar ca 4 - 5 bar. Ha en KV-kran lite öppet lite i huset, är det en ispropp så kan den börja släppa liiite på ett flöde när trycket kommer upp och då kommer den att tina upp ganska snabbt.
 
J jonaserik skrev:
Är fotot uppochner om inte så är det inte bra med brytarens placering, den ska stå upp på ett rör som är min 20 cm, för att inte bli full med skit. Börja med att läsa här.
[länk]
Kan nu bekräfta att detta var problemet. Det var väldigt enkelt att lossa på anslutningen till tryckströmbrytaren och göra rent membranet/hålet. Det var ordentligt igensatt men efter rengöring genom att peta med en fin mejsel och blåsa rent med tryckluft så fungerar nu allt.

Tusen tack!
 
  • Gilla
Kane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.