A
Hej!

Har tagit in offerter för fönsterbyte från tre stora fönsterfirmor i Stockholm.

Tycker dessa är galet saltade. När jag delar arbetskostnaden med antal timmar per person som firmorna estimerar så hamnar det uppemot 2000 kr per arbetad timme och person.

Dessutom vägrar de allt annat än att få använda och fakturera för sina ”egna” fönster. Samma fönster går att köpa online för 30-40% lägre pris än deras offerter.

Är det någon som har erfarenheter av att köpa fönster själv och låta en snickare installera dem? Har ett par bekanta som gjort detta och kommit ned väldigt mycket i pris kontra fönsterfirmorna? Vore spännande att ta del av!
 
För fyra år sedan betalade vi 9000kr per fönster inklusive montering. Tanum Nordan, det blev någon tusenlapp per fönster i monteringskostnad.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror du får bättre pris om du hör med en snickare. Med bra referenser.

Min senaste erfarenhet var när vi byggde ut fritidshuset. Då ingick iofs. ingen rivning av gammalt fönster. Men den dagen den ensamme snickaren monterade två nya fönster hann han med väldigt mycket mer än det. Jag var inte där så jag vet inte exakt hur lång tid fönstermonteringen tog. Men max en förmiddag för två fönster. Skulle inte förvåna mig om det var en timma per fönster. Sedan kom iofs momenten med foder, osv. senare eftersom fasaden inte var på plats förrän senare.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Jag tror du får bättre pris om du hör med en snickare. Med bra referenser.

Min senaste erfarenhet var när vi byggde ut fritidshuset. Då ingick iofs. ingen rivning av gammalt fönster. Men den dagen den ensamme snickaren monterade två nya fönster hann han med väldigt mycket mer än det. Jag var inte där så jag vet inte exakt hur lång tid fönstermonteringen tog. Men max en förmiddag för två fönster. Skulle inte förvåna mig om det var en timma per fönster. Sedan kom iofs momenten med foder, osv. senare eftersom fasaden inte var på plats förrän senare.
Per fönster så tar firmorna jag har varit i kontakt med 5000kr ish per fönster i enbart arbetskostnad. Då fick jag ändå enligt dem mängdrabatt.

Säg att EN snickare kan smälla upp 3 fönster på en dag och fakturerar 700 kr per timme så hamnar det på 6000 kr för TRE fönster.

https://www.sambla.se/bolan/renovering/byta-fonster-kostnad/

https://www.hantverkarpriser.se/sida/prisguide-fonsterbyte

Enligt de sajter jag tittar på ska kostnaden per fönster ligga runt 1000-4500 beroende på komplexitet och mina fönster är verkligen inte komplicerade. Alla är lika stora och det krävs ingen ändring av fasad eller dylikt. Att då ta 5000 kr per fönster känns som rent ocker. Det skulle innebära att en snickare i princip skulle behöva en hel dag på sig för att byta ETT fönster.
 
  • Gilla
stefan olsson5
  • Laddar…
A
S Småbrukaren skrev:
För fyra år sedan betalade vi 9000kr per fönster inklusive montering. Tanum Nordan, det blev någon tusenlapp per fönster i monteringskostnad.
Precis det låter betydligt mer rimligt. Kanske mellan 2-3k per fönster. 40-60k för att byta 20 fönster.
 
Jag var med när de monterade ner och upp de nya. Det tog ungefär 1 timme per fönster för två snickare. Drevat och invägt.

Är foder, fönstersmyg, fönsterbräde med i kalkylen? Räkna med 1-2 timmar extra per fönster i så fall.
 
A
S Småbrukaren skrev:
Jag var med när de monterade ner och upp de nya. Det tog ungefär 1 timme per fönster för två snickare. Drevat och invägt.

Är foder, fönstersmyg, fönsterbräde med i kalkylen? Räkna med 1-2 timmar extra per fönster i så fall.
Allt utom fönsterbräde är med.

Säg 2 timmar per fönster för två snickare. Då hinner de med 4 fönster per dag. Drygt 3700 per fönster och då räknar jag högt med 700kr per timme. Fortfarande 25% lägre än mina offerter.

Sen borde man ju rimligen kunna pruta lite när det gäller snickare idag. Tror inte alla får jobb om de ska ha 700kr per timme ens i Stockholm.

En god vän bytte takfönster. Då var arbetskostnaden 25k från de stora fönsterfirmorna. Det tog 2 man knappt en arbetsdag. Drygt 1600kr per arbetad timme och person.
 
Kanske rimligt med 25% påslag på fastpris för oförutsedda utgifter.
 
A
S Småbrukaren skrev:
Kanske rimligt med 25% påslag på fastpris för oförutsedda utgifter.
Så du hade rörligt mao?
 
Tillgång och efterfrågan väl?

Sannolikt om du väntat 6-12 månader så går priset ned.

Men om tre olika företag ger dig den här offerten så är det ju för att det är till det priset som jobbar helt enkelt.
 
Clarken37 skrev:
Så du hade rörligt mao?
Nej, fick offert på 9000kr per fönster. Det var 5 stycken. Foder var inte med men fönsterbänk och smygar. Det fixade snickaren på ett par timmar.
 
A
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tillgång och efterfrågan väl?

Sannolikt om du väntat 6-12 månader så går priset ned.

Men om tre olika företag ger dig den här offerten så är det ju för att det är till det priset som jobbar helt enkelt.
Ja onekligen så all inclusivefirmorna jobbar. Men har som sagt bekanta som köpt fönster själva och tagit in snickare och kommit mycket lägre i pris. Därav att jag frågade efter sådana erfarenheter
 
A
S Småbrukaren skrev:
Nej, fick offert på 9000kr per fönster. Det var 5 stycken. Foder var inte med men fönsterbänk och smygar. Det fixade snickaren på ett par timmar.
Fönster+arbete?
 
Ja, det var några år sedan dock.
 
Clarken37 skrev:
Ja onekligen så all inclusivefirmorna jobbar. Men har som sagt bekanta som köpt fönster själva och tagit in snickare och kommit mycket lägre i pris. Därav att jag frågade efter sådana erfarenheter
Se till att få en bra snickare bara och inte nån som gör fel och sen är allt ditt fel för du valt "fel" fönster. Ordna skriftlig offert där det i detalj framgår vilka fönster som ska monteras.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.