Hej på er allihopa!

Den här frysen installerade jag hösten 2019, och enligt IKEA ska den aldrig behöva avfrostas... Uppenbarligen är det inte hela sanningen, men beror det på att frysen börjar ge upp, något är fel någonstans, eller har jag bara för stor tilltro till instruktionsboken? Jag har ju hyfsad koll på fysikens lagar, så jag fattar ju varför det blir frost, men om en modern frys bör kunna hålla det borta vet jag inte...

Etikett på vit produkt med tekniska specifikationer, inkluderar IKEA logo, tillverkningsinformation och säkerhetsikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Instruktioner på svenska för rengöring och underhåll av kyl och frys, energieffektivitetstips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inuti en smutsig och frostig frys med lösa isbitar och en fryst matvara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förpackning med frusna grönsaker i istärningar, smuts, reflektion och saltbehållare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hej på er allihopa!

Den här frysen installerade jag hösten 2019, och enligt IKEA ska den aldrig behöva avfrostas... Uppenbarligen är det inte hela sanningen, men beror det på att frysen börjar ge upp, något är fel någonstans, eller har jag bara för stor tilltro till instruktionsboken? Jag har ju hyfsad koll på fysikens lagar, så jag fattar ju varför det blir frost, men om en modern frys bör kunna hålla det borta vet jag inte...

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Ser ut dom standardfelet, avfrostningsutloppet är täpt av is
Två dygns avfrostning hjälper ett tag annars måste man modda
Du har bäl 5 års garanti? Ring ikea
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ser ut dom standardfelet, avfrostningsutloppet är täpt av is
Två dygns avfrostning hjälper ett tag annars måste man modda
Du har bäl 5 års garanti? Ring ikea
Finns det nån form av fix som de kan göra eller?

Kanske skulle prova att ringa dem, måste bara leta upp kvittot...
 
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns det nån form av fix som de kan göra eller?

Kanske skulle prova att ringa dem, måste bara leta upp kvittot...
det finns en fix att isolera avfrostningstuben ut , det görs från insidan
inget kul alls
men har du tur är det en engångsföreteelse
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tja, får jag gissa så lär de väl komma och titta på det lagom till att kvicksilvret letar sig över nollan och man inte kan tömma den lika enkelt längre...

Hur snabbt bör man kunna se om problemet kommer tillbaka? Den blir ju 5 år till hösten, så man hade ju velat felanmäla det innan garantin går ut...
 
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, får jag gissa så lär de väl komma och titta på det lagom till att kvicksilvret letar sig över nollan och man inte kan tömma den lika enkelt längre...

Hur snabbt bör man kunna se om problemet kommer tillbaka? Den blir ju 5 år till hösten, så man hade ju velat felanmäla det innan garantin går ut...
ett antal avfrostningar och de beror ju på luftfuktigheten så nu lär det ta ett tag men till sommaren ett par veckor till en månad
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
utan att veta exakt hur din frys ser ut, så blir det en generell förklaring. I kylar och frysar brukar det finnas ett kylelement i plåt som ståt för kylningen. Eftersom den är kallare ön omgivningen så bildas det kondens på den när det kommer in varm luft genom den öppna dörren. Kondensen fryser och kan bilda ett islager.
Moderna kylar brukar därför köra ett avfrostningsprogram som lite snabbt värmer upp kylelementet så att isen tinar. Smältvattnet ska då samlas upp i en "hängränna" nedanför kylelementet. Vattnet ska då rinna bort genom en slang till en bricka under frysen/kylen där vattnet i lugn och ro får dunsta bort i lugn och ro.
Ibland samlas det lite skräp i "hängrännan" och hålet blir igensatt.
Allt vatten stannar kvar inuti, och istäcket växer på tills man gör något åt problemet.
En gammaldags avfrostning, stäng av frysen och låt all is tina upp. Torka bort allt vatten och leta rätt på "hängrännan". Rensa ur slangen (ståltråd?) så att vattnet rinner igenom.
Sen ska det nog funka i några år till.
PS just nu är det perfekt temperatur i större delen av landet för att frosta av frysen :)
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Var inte så jättemycket is bakom plastskyddet..
Tomt kylskåpsinre med kabeldragning, kondens, och en strömkälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Var inte så jättemycket is bakom plastskyddet..
[bild]
nä smältvattnet fryser inte till förrän det landar på bottnen, men i den kalla modulen (taket) är det masiv kärnis efter flertalet misslyckade avfrostningar (vattnet ej runnit ut utan fryst på igen
 
Såvitt jag kan se så är det ingen is däruppe... Det rinner inget vatten trots att den stått öppen sen i morse, och man känner inget kallras under som det brukar vara när det är is... 🤔
 
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Såvitt jag kan se så är det ingen is däruppe... Det rinner inget vatten trots att den stått öppen sen i morse, och man känner inget kallras under som det brukar vara när det är is... 🤔
Om det är täppt i röret ut så är det en hel del kärnis i rännan fram till detta skulle tro att du behöver vänta rätt många timmar till innan något händer så håll ut!
det finns ju en anledning till att man säger 48h avfrostning på dessa när man gör det manuellt
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Skruvade tillbaka plasten idag, det har inte kommit en enda droppe vatten på insidan...
Ska det rinna ut på baksidan eller?
 
Drog ut frysen och kollade, det var lite vatten i tråget ovanpå kompressorn, men inte mycket...

Hittade nån vit lapp med kladd på, som verkar ramlat av ett rör... Är det livsviktigt eller?

Diskmaskinens insida med synliga ledningar, vattenbehållare och kompressor under reparation eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Drog ut frysen och kollade, det var lite vatten i tråget ovanpå kompressorn, men inte mycket...

Hittade nån vit lapp med kladd på, som verkar ramlat av ett rör... Är det livsviktigt eller?

[bild]
kladdet är en ljuddämpare så inget viktigt
men det har alltså börjat rinna vatten på kompressorn det bör då rinna mer om en stund

men iofs kan du ha ett lokalt problem runt röret som inte tätar riktigt mot baksidan
 
Jag provade att blåsa i röret som ska leda bort vatten, och det var inget stopp i det i alla fall..

Vart skulle det kunna läcka menar du?

Det ser ok ut, inget tecken på att vatten runnit någonstans... Lite ärgigt runt alla rörskarvar, men det är väl oundvikligt....

Fläkt med svarta gitter, elektrisk kabel och spegling av omgivning, inomhusbelysning, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksida av kylskåp med damm, ledningar och kondensorenhet, behöver troligen rengöring och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.