Behöver tips! Idag när jag gick upp hade vi 17 grader inomhus.

Vi bor i ett 70-talshus med källarvåning (sådan med gillestuga och fönstergluggar upptill). Vi har en luft-luft-pump som är placerad i trappan, el-element i källaren samt takvärme på övervåningen. Takvärmen är tveksam om den fungerar alls…

I tillägg till detta har vi en braskamin i gillestugan. Där nere har vi eldat hela dagen igår samt fram till 2-tiden inatt. Därefter somnade vi och elden slocknade så småningom.

Längs med vardagsrummets ytterväggar har vi fönster och altandörr. Där har vi hängt upp tjocka sammetsgardiner som är fördragna helt när temperaturen går ner på 0 eller lägre.

Alla fönster här är 3-glas.

Idag på morgonen var det -14 utomhus och 17 grader på övervåningen, 18 på källarvåningen.

Hur 17 ska vi få värmen att stanna i huset? Vad kan vi checka av snabbt under helgen för att slippa vakna till det här?
 
Vilket läge och temp har ni luftvärmepumpen på ? Har ni något än fläkt för att sprida värmen från kaminen, samt , hämtar kaminen luft från rummet eller utifrån?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilket läge och temp har ni luftvärmepumpen på ? Har ni något än fläkt för att sprida värmen från kaminen ?
Den står på 27 grader (!) och är öppen på max för att blåsa så brett som möjligt.
 
Fru Håkansson Fru Håkansson skrev:
Den står på 27 grader (!) och är öppen på max för att blåsa så brett som möjligt.
Inte på Auto ?
 
Hur är inställningen på värmepumpen? Störs den av värmen från kaminen?
 
Hur stort är huset, vad är pumpen dimensionerad för och taket tilläggsisolerat?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Hur är inställningen på värmepumpen? Störs den av värmen från kaminen?
Nej, de hänger inte ihop alls, vad jag vet. Fast mina kunskaper om värmepumpar är ytterst begränsade. 😅
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur stort är huset, vad är pumpen dimensionerad för och taket tilläggsisolerat?
Runt 117 i boyta och 135 i biyta (källaren + garage).

Har ingen aning om vad pumpen är dimensionerad för eller om taket är tilläggsisolerat. Kan det finnas information i pappren från när vi köpte huset kanske? Har bott här i 8 år.
 
Fru Håkansson Fru Håkansson skrev:
Nej, de hänger inte ihop alls, vad jag vet. Fast mina kunskaper om värmepumpar är ytterst begränsade. 😅
Innedelen på LLVP känner ju av temperaturen på luften som sugs in, det är ju så den avgör om den behöver värma/kyla för att uppnå önskad temperatur.

Om luften som värms av kaminen når LLVP så kommer den sluta göra värme.
 
K Kasken skrev:
Innedelen på LLVP känner ju av temperaturen på luften som sugs in, det är ju så den avgör om den behöver värma/kyla för att uppnå önskad temperatur.

Om luften som värms av kaminen når LLVP så kommer den sluta göra värme.
K Kasken skrev:
Innedelen på LLVP känner ju av temperaturen på luften som sugs in, det är ju så den avgör om den behöver värma/kyla för att uppnå önskad temperatur.

Om luften som värms av kaminen når LLVP så kommer den sluta göra värme.
Så det är inte så att den blåser ut 27 grader om det står 27 grader på den?
 
Fru Håkansson Fru Håkansson skrev:
Så det är inte så att den blåser ut 27 grader om det står 27 grader på den?
Nej precis. Men det är olika på alla lvp.

Jag brukar ha våran inställd på 23 grader och 40% fläkt, om vi sedan eldar så temperaturen överstiger 23 grader så tillförs ingen värme från lvp men fläkten fortsätter på 40%

Men nu när det är riktigt kallt och dyr el så kör vi lvp i fläkt-läge och 60% styrka på fläkten istället.
Hade runt 22 grader i morse och då slutade vi elda vid 22-tiden.
 
Har ni bot där i åtta år utan att ha problem är det enkla svaret att pumpen inte klarar av att värma tillräckligt mycket luft vid så stark kyla för att ni ska ha ok värme inne. Den snabba lösningen på det är att åka till Bauhaus eller liknande och köpa ett par direktverkande elelement med stickproppsanslutning och ställa löst i huset. Om en vecka har väl kylan ute släppt.

117+117 kvm (om vi gissar att källaren är lika stor som huset), låter hur som helst i mesta laget för en ensam llvp, så jag gissar att ni haft kallt i källaren periodvis även förr om ni inte eldat.

Att tilläggsisolera vinden på 70-talshus är en standardåtgärd, så det kan mycket väl vara gjort redan, särskilt då det även är bytt till treglasfönster. Det är ingen quick-fix, men det hjälper förstås nästa gång det är riktigt kall, och håller nere energiförbrukningen även vanliga vintrar.

Sen håller en LLVP bara i sisådär 15–20 år, så det kan ju vara att den sjunger på sista versen med, och har ni då inga backup-alternativ annat än en kamin i källaren skulle jag allra minst se till att ha några lösa elelement att tillgå.
 
  • Gilla
Boende45 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har ni bot där i åtta år utan att ha problem är det enkla svaret att pumpen inte klarar av att värma tillräckligt mycket luft vid så stark kyla för att ni ska ha ok värme inne. Den snabba lösningen på det är att åka till Bauhaus eller liknande och köpa ett par direktverkande elelement med stickproppsanslutning och ställa löst i huset. Om en vecka har väl kylan ute släppt.

117+117 kvm (om vi gissar att källaren är lika stor som huset), låter hur som helst i mesta laget för en ensam llvp, så jag gissar att ni haft kallt i källaren periodvis även förr om ni inte eldat.

Att tilläggsisolera vinden på 70-talshus är en standardåtgärd, så det kan mycket väl vara gjort redan, särskilt då det även är bytt till treglasfönster. Det är ingen quick-fix, men det hjälper förstås nästa gång det är riktigt kall, och håller nere energiförbrukningen även vanliga vintrar.

Sen håller en LLVP bara i sisådär 15–20 år, så det kan ju vara att den sjunger på sista versen med, och har ni då inga backup-alternativ annat än en kamin i källaren skulle jag allra minst se till att ha några lösa elelement att tillgå.
Vi har haft det kallt inomhus varje vinter, men vanligtvis har vi det inte så kallt som -14 (bor på Västkusten). På somrarna har vi motsatt problem, då vi kan ha 26-27 grader inomhus på övervåningen. 😅

Har ett extraelement ståendes i vardagsrummet, men hade inte på det inatt. Har även ett i ena dotterns sovrum och det har stått på hela tiden.

I källaren har vi tre elelement i utrymmena vi bor i, samt i förrådet och verkstaden, men dit är dörrarna stängda.

Källaren är i regel jämnare i temperatur. Det är övervåningen som läcker (och absorberar värme) som ett såll.

2006 ska värmepumpen vara installerad.
 
Redigerat:
Fru Håkansson Fru Håkansson skrev:
Behöver tips! Idag när jag gick upp hade vi 17 grader inomhus.

Vi bor i ett 70-talshus med källarvåning (sådan med gillestuga och fönstergluggar upptill). Vi har en luft-luft-pump som är placerad i trappan, el-element i källaren samt takvärme på övervåningen. Takvärmen är tveksam om den fungerar alls…
Har det alltid varit så här när ni har bott i huset, eller har det kommit denna vinter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.