Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dyrt ändå, gratis ved eller en kärnkraftreaktor vore bättre.
Nejdå, jag har inte haft speciellt höga elräkningar. Är glad att jag varken har luftvärmepump eller solpaneler.
 
Nissens
F fribygg skrev:
Nyss skrevs det väl om en bergvärmepump som fick vila? inte som att bergvärmen är gratis att driva heller med nuvarande elpriser.
Vet inte vad du menar, men bergvärme fungerar lika bra oavsett hur kallt eller mörkt det är ute. 😊
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nejdå, jag har inte haft speciellt höga elräkningar. Är glad att jag varken har luftvärmepump eller solpaneler.
Luftvärmepump och ved är väl annars en ganska ekonomisk lösning? Rimlig investering och möjlighet att värma med värmepump när man så önskar då elpriset tillåter det.
Kan man elda och fixa med veden själv kan ju ren veduppvärmning kanske vara mer ekonomiskt men för de flesta som köper veden är väl en L/L pump och en effektiv kamin en lämplig kombo?
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Luftvärmepump och ved är väl annars en ganska ekonomisk lösning? Rimlig investering och möjlighet att värma med värmepump när man så önskar då elpriset tillåter det.
Kan man elda och fixa med veden själv kan ju ren veduppvärmning kanske vara mer ekonomiskt men för de flesta som köper veden är väl en L/L pump och en effektiv kamin en lämplig kombo?
Jag har egen skog och därmed ”fri” ved. Men det beror på hur man värderar sin fritid.
Bergvärme är definitivt det mest ekonomiska alternativet.

Vet inte vad du menar med ”värmepump” menar du bergvärme håller jag med, men luftvärmepump är en dålig kompromiss. När det är som kallast och elen är som dyrast är den kass. Bergvärmen tuffar på ändå.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vet inte vad du menar, men bergvärme fungerar lika bra oavsett hur kallt eller mörkt det är ute. 😊
Vart i Sverige bor du?
 
Nissens
M Mikko58 skrev:
Vart i Sverige bor du?
Göteborg. Vi har runt -15 nu.
Så att bergvärme är lönsamt här är bra. Och den blir ännu mer lönsam ju längre norrut man bor eftersom den fungerar lika bra oavsett utetemperatur.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag har egen skog och därmed ”fri” ved. Men det beror på hur man värderar sin fritid.
Bergvärme är definitivt det mest ekonomiska alternativet.

Vet inte vad du menar med ”värmepump” menar du bergvärme håller jag med, men luftvärmepump är en dålig kompromiss. När det är som kallast och elen som dyrast är den kass. Bergvärmen tuffar på ändå.
Jag har också lite egen skog och nöjer mig med veduppvärmning, men de flesta dagar hade nog en luftvärmepump gett billigare värme för alla dem som köper veden.

Just i dag när elen kostat över 6 kr tror jag dock att ved ger billigare värme även om man måste köpa den.
 
Nissens Nissens skrev:
Göteborg. Vi har runt -15 nu.
Så att bergvärme är lönsamt här betyder att deh blir ännu mer lönsamt ju längre norrut man bor.
Ja det ska bli intressant nästa vinter då har pojken min bergvärme i sitt hus.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Jag har också lite egen skog och nöjer mig med veduppvärmning, men de flesta dagar hade nog en luftvärmepump gett billigare värme för alla dem som köper veden.

Just i dag när elen kostat över 6 kr tror jag dock att ved ger billigare värme även om man måste köpa den.
Har du räknat på hur många timmar du lägger på veden varje år?
 
M Mikko58 skrev:
Ja det ska bli intressant nästa vinter då har pojken min bergvärme i sitt hus.
Men jag går inte ifrån vedpannan så länge jag orkar hugga min ved. 😊
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nissens
M Mikko58 skrev:
Ja det ska bli intressant nästa vinter då har pojken min bergvärme i sitt hus.
Ja, verkningsgraden är 5-6 numera, det är verklugen bra. Och att systemet fungerar lika bra oavsett temperatur och ljus utomhus känns väldigt bra. Jag kör helt utan elpatron.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Har du räknat på hur många timmar du lägger på veden varje år?
Som du tidigare skrev beror det ju på hur man värderar sin tid, skogen ska ändå röjas,gallras och snöbrotten tas om hand.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Har du räknat på hur många timmar du lägger på veden varje år?
Har du egen skog och är pigg så sköter du om din skog när du hugger ved. Det är två flugor i en smäll, du gallrar och får ved.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Som du tidigare skrev beror det ju på hur man värderar sin tid, skogen ska ändå röjas,gallras och snöbrotten tas om hand.
Snöbrott och röjning ger inte så mycket ved, gallring görs ju inte varje år direkt.
Beroende på hur mycket skog nar man har förstås. Jag har bara 50ha..
 
Nissens Nissens skrev:
Snöbrott och röjning ger inte så mycket ved, gallring görs ju inte varje år direkt.
Beroende på hur mycket skog nar man har förstås. Jag har bara 50ha..
Ja på 50ha klarar du garanterat ditt vedbehov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.