H heimlaga skrev:
Jag föredrar att hugga så mycket jag hinner efter att det börjar frysa men innan det blir mycket snö. Sedan kör jag ut när det är mer snö som skyddar granrötterna mot piggkejorna. Sedan skall virket sågas och stabbas så det blir tyvärr nästan sommar innan veden är kluven.
Men du eldar inte veden samma år som den klyvs, den har väl alltid minst en och ofta flera vårars torktid?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag sågar och klyver nu för att elda tidigast nästa vinter.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
galento
Norrtull Norrtull skrev:
Jag sågar och klyver nu för att elda tidigast nästa vinter.
Ja det funkar bra här också även om vi har ved kapad för frera år sen . Ska snart börja elda ved som klövs i mars ifjol för att få det utrymmet tomt.
 
Har så mycket som ska klyvas imorgon med gamla Jula-klyven. Hoppas den vill samarbeta 😂
 
Ligger 3-4 år före i tid, känns utifrån våra förutsättningar rätt skönt och lugnt.
 
F fribygg skrev:
Men du eldar inte veden samma år som den klyvs, den har väl alltid minst en och ofta flera vårars torktid?
Tanken är att alltid ha två års ved hemma men på grund av hälsa och tid och ekonomi och dåligt isföre som begränsade vedhuggandet vintern 2021-22 följt av att vi började elda med ved i ett hus till i oktober -22 och extremt stor vedkonsumtion i vinter har vi just nu faktiskt så dåligt med ved att vi någon gång i mars-april kommer att bli tvungna att börja elda ved som vi klöv i fjol på försommaren. Det skall inte vara så man ibland går det åt helsike för oss också.
Å andra sidan högg vi så mycket vintern -22-23 och hugger mer i vinter så vi kommer ikapp igen.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Jag tog in lite fin björkved idag som jag klöv i mars, och den funkar alldeles utmärkt att elda med.
Och just nu är det drygt minus 27 och jag tror att vi det här dygnet kommer att slå rekordet för kallaste tempen sedan vi köpte huset 1991.
Eldar i pannan så berget får vila, eldar i vedspisen också så nu är det väl 22-25 grader inne och drygt -27 ute, lite småmysigt är det!
 
  • Gilla
Norrtull och 6 till
  • Laddar…
Hmm, börjar bli dags att sluta elda nu.
Tre termometersymboler visar olika temperaturer: utomhus kallt, inomhus kök varmare.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hmm, börjar bli dags att sluta elda nu.
[bild]
Ja spara på veden för nu vandrar kylan från Norrland och söderut.
 
Näe, vi är också rätt klara med kylan nu. Ett par dag av r till med –15, sen blir det mildare nästa vecka.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Näe, vi är också rätt klara med kylan nu. Ett par dag av r till med –15, sen blir det mildare nästa vecka.
Ja varmare här nu -36 idag och ikväll -26 så det känns skillnad.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Eldar nu för det brukar inte vara många dagar/år med temp under -10
 
Nissens
Känns bra att man har bergvärme nu. Varken luftvärmepump eller solpaneler funkar nu. 😊
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Känns bra att man har bergvärme nu. Varken luftvärmepump eller solpaneler funkar nu. 😊
Dyrt ändå, gratis ved eller en kärnkraftreaktor vore bättre.
 
  • Gilla
Mikko58
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Känns bra att man har bergvärme nu. Varken luftvärmepump eller solpaneler funkar nu. 😊
Nyss skrevs det väl om en bergvärmepump som fick vila? inte som att bergvärmen är gratis att driva heller med nuvarande elpriser.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dyrt ändå, gratis ved eller en kärnkraftreaktor vore bättre.
10 nya stora rektorer vore än bättre, de gamla behöver bytas såsmåningom och även vi vedeldare kan ju behöva el till cirkulationspumpen och vedklyven
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.