hej jag har byggt en sug för att kunna suga spån från vinden men skulle vilja bygga en sånn här för att spara fläkten
nån som vet hur den ser ut invändigt det är en krendel vacuum defender och ska fånga spik och större träbitar
 
  • Blå isoleringsmaskin med TAP Pest Control Insulation-logotyp, på hjul och handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har byggt en dammsugare, jag gjorde lika för att suga kutterspån från vinden. Satta en större plasttunna mellan på slangen, 90 % av det som sögs ut stannade i tunnan, det mesta var var damm som gick genom dammsugaren, blev klart full snabbt och fick tömmas många gånger.
 
Jg sög ut 40m2 med ca 15cm och blåste det rakt i en släpvagn men är lite rädd om fläkten då jag har 60m2 kvar denna verkar ju bara fånga tyngre saker
 
G Gunnar malå skrev:
Jg sög ut 40m2 med ca 15cm och blåste det rakt i en släpvagn men är lite rädd om fläkten då jag har 60m2 kvar denna verkar ju bara fånga tyngre saker
Hej
Vad hade du för sug och hur löste du det? Skulle verkligen uppskatta lite hjälp då jag skall tömma en vind på måndag men hittar ingen lösning...
 
Robintolinsson Robintolinsson skrev:
Hej
Vad hade du för sug och hur löste du det? Skulle verkligen uppskatta lite hjälp då jag skall tömma en vind på måndag men hittar ingen lösning...
Maila mig gärna på robin.tolinsson@outlook.com om du kan :)
 
Robintolinsson Robintolinsson skrev:
Hej
Vad hade du för sug och hur löste du det? Skulle verkligen uppskatta lite hjälp då jag skall tömma en vind på måndag men hittar ingen lösning...
Vad är meningen med att ta bort en isolering och ersätta med annan?
Själv blåste jag på malt tidningspapper rakt ovanpå den packade sågspånsisoleringen. Fungerar fint.

Intet
 
namnbyte
I Intet skrev:
Vad är meningen med att ta bort en isolering och ersätta med annan?
Själv blåste jag på malt tidningspapper rakt ovanpå den packade sågspånsisoleringen. Fungerar fint.

Intet
Tex iCell har dubbelt isolervärde, bort med spånet så rymms det mer av mer effektiv isolering
 
namnbyte namnbyte skrev:
Tex iCell har dubbelt isolervärde, bort med spånet så rymms det mer av mer effektiv isolering
Men om det är en oinredd vind utan golv kan du fylla på med ny isolering ovanpå den gamla ändå upp till nocken.
 
namnbyte
I Intet skrev:
Men om det är en oinredd vind utan golv kan du fylla på med ny isolering ovanpå den gamla ändå upp till nocken.
Det kan man göra, och sedan hålla tummarna på att där aldrig sker ett läckage eller angrepp...eftersom det blir omöjligt att se ordentligt
 
Aangrepp, läckage? Kan du förklara lite utförligare?
 
namnbyte
Läckande tak? Angrepp av vit- eller svartmögel? Sker inte på alla vindar, men i detta huset tar vi inte chansen.

Speciellt inte efter att ha fibblat med isoleringen, vilket påverkar klimatet där uppe, och i sin tur då kan påverka hur bra mögel trivs. Ändrad/ökad isolering kan mycket väl vara roten till ett plötsligt angrepp även om man aldrig haft problem förr
 
Jag ser inte att ett lager sågspån längst ner skulle vara negativt ens med dina scenarior. Läcker det in, är det minsta problemet blöt sågspån. Inte heller lär du få problem med mögel närmast den varma sidan där spången ligger och gottar sig. Fuktutfällnigarna kommer högre upp i din nya isolering, så jag förstår faktiskt inte alls hur du resonerar. Men, är du nöjd, är allt bra.
 
namnbyte
I Intet skrev:
Jag ser inte att ett lager sågspån längst ner skulle vara negativt ens med dina scenarior. Läcker det in, är det minsta problemet blöt sågspån. Inte heller lär du få problem med mögel närmast den varma sidan där spången ligger och gottar sig. Fuktutfällnigarna kommer högre upp i din nya isolering, så jag förstår faktiskt inte alls hur du resonerar. Men, är du nöjd, är allt bra.
Nu snackade du iof om att fylla hela utrymmet upp till nock, inte vilka isolationstyper som går att blanda. Spån och iCell går utmärkt att blanda. En diskussion underlättar om båda parter håller sig inom samma ämne, blir inte bra när den ena friskt saxar bitar ut ur kontext

Vi snackade om varför ta bort spån, jag svarade pga samma volym iCell isolerade dubbelt så bra, du kontrade med att man kan fylla upp till nock, varvid jag påpekade att då blir det svårt att inspektera utrymmet. Du undrade vad man skulle inspektera, fick till svar för att upptäcka läckage eller angrepp - varvid det sistnämnda lättast inträffar efter klabb med isolationen. Hur du kom in på ditt nuvarande spår, har jag ingen aning om, men där har du kontext.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Nu snackade du iof om att fylla hela utrymmet upp till nock, inte vilka isolationstyper som går att blanda. Spån och iCell går utmärkt att blanda. En diskussion underlättar om båda parter håller sig inom samma ämne, blir inte bra när den ena friskt saxar bitar ut ur kontext

Vi snackade om varför ta bort spån, jag svarade pga samma volym iCell isolerade dubbelt så bra, du kontrade med att man kan fylla upp till nock, varvid jag påpekade att då blir det svårt att inspektera utrymmet. Du undrade vad man skulle inspektera, fick till svar för att upptäcka läckage eller angrepp - varvid det sistnämnda lättast inträffar efter klabb med isolationen. Hur du kom in på ditt nuvarande spår, har jag ingen aning om, men där har du kontext.
Vi har nog missförstått varandra en aning.
Min uppfattning är att det spelar ingen roll om det undre spånlagret ligger kvar för det är bara att lägga på ett lite tjockare lager ny isolering = mindre jobb och mindre ny isolering.

Att lägga upp till nock var bara ett sätt att säga att isoleringslagret inte har någon höjdbegränsning. Inte att du skulle fylla hela vinden.
 
namnbyte
I Intet skrev:
Vi har nog missförstått varandra en aning.
Min uppfattning är att det spelar ingen roll om det undre spånlagret ligger kvar för det är bara att lägga på ett lite tjockare lager ny isolering = mindre jobb och mindre ny isolering.

Att lägga upp till nock var bara ett sätt att säga att isoleringslagret inte har någon höjdbegränsning. Inte att du skulle fylla hela vinden.
Ah ja kanske, och jag utgick från vår egna vind där det är snudd på ett måste att ta bort spånet för att få in mer iCell...för om vi höjer mer än 10cm över befintliga spånet, så finns det ingen möjlighet för någon vuxen att komma förbi murstocken längre. Därav antingen 20cm iCell eller 10cm spån + 10cm iCell, tar då hellre 20cm iCell såklart

Nåväl, allt gott, trevlig helg!
 
  • Vindsutrymme med råspånsisolering runt en murstock, träbjälkar och elkablar synliga, förberedelser för eventuellt byte till iCell isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.