Det fanns nog tidigare med undertryck, men socklar kanske inmålade så det var tätt där Och som nu, ingen målarfärg som tätade till springor
 
J jonaserik skrev:
Det fanns nog tidigare med undertryck, men socklar kanske inmålade så det var tätt där Och som nu, ingen målarfärg som tätade till springor
Så vad är bästa lösningen egentligen?

Kan det vara att sätta in galler ändå i socklarna (3st var rekommenderade och det är vad jag har hemma), ska jag täta efter golvet inne vid köket, ska jag proppa igen den där kanalen eller vad tror du?
 
Varför ska det vara galler i socklarna?

Vad är det egentligen som gjorts?

Byggt för radiatorerna?
 
P partysvensken skrev:
Nyligen renoverat kök, och under kökets renovering fann vi en inbyggd asbestkanal från källaren, troligtvis upp genom vinden. Röret börjar i källartaket, så det är definitivt frånluft (monterat i det som en gång var ett torkrum bredvid tvättstugan).

Detta rör behövde kapas såklart för att få det nya köket att fungera, så snickaren rekommenderade att skruva igen ventilen från källartaket, och låta det vara öppet i kökstaket (denna sitter där kyl, frys, ugn och micro på nya köket sitter idag). Kanalen är öppen från taket.

Igår monterades sista sparksocklarna, och snickaren valde att inte sätta ventilationsgaller nere pga att det var ventilationsrör precis bakom. Det skulle fungera bra ändå sa han/dom.

Nu är det så inåt pipan kallt på golvet och i hela köket. Det är ingen skillnad egentligen mot hur det varit tidigare i väder ute, och det har aldrig varit såhär kallt förut. Det var betydligt varmare i köket när det inte ens fanns ett kök, fast det var kallare utomhus än vad det är idag.

Dessutom började det dra som sjutton från den nyinstallerade köksfläkten. Inte från fläkten, utan från ventilationsgallren högst upp på varsin sida. Dock löste jag detta genom att isolera i hålet till vinden dom sågat ut för att flytta röret några cm åt sidan, samt runt röret och tejpa det med isolerande tejp. Det ska på ett nytt innertak ovanpå så därför fungerade det med tejp. Nu drar det ingenting därifrån, men fortfarande sjukligt kallt från midjan och ner.

Vet någon vad det är som kan ha hänt med så kort varsel? Blir det felaktigt tryck som istället drar ner luften istället för ut, eller vad kan det vara? Tips mottages gärna av någon som är erfaren.

Enplansvilla - 1960 - putsad fasad på lecablock. Kallvind och källare.
Ni ska enbart ha frånluft i köket, normalt sett via köksfläkten. Sätt igen alla andra hål i tak eller golv och såga upp hål för ventilgaller under kyl/frys.
 
  • Gilla
partysvensken
  • Laddar…
Om en ventil sitter på taket eller i väggen avgör inte vilket håll luften går. Särskilt om du har forcerad frånluft så är alla öppningar potentiell tilluft. Täta den där kanalen.
 
  • Gilla
partysvensken
  • Laddar…
Jag öppnade nu upp taksockeln, och kände med handen. Det drog sinnessjukt kallt uppifrån och ner, så jag gjorde följande:

1. Stoppade i 80mm cellplast i röret, och det som gick runt röret. Kom in en del luft från vinden också kände jag.

2. Jag satte för plast (typ fuktspärrsplast)

3. Tejpade igen allting tätt med silvertejp.

4. Ska såga ut hål för sockelgaller nertill för kyl, en för ugn och en för spishäll, så totalt 3 ventilationgaller.

Nu drar det ingenting längre, och det börjar värmas upp i köket.

Nu hoppas jag bara det är bra så, och att det inte blir fuktbekymmer eller liknande eller att det blir något galet på vinden/bakom köket.
 
Svårt att säga något mer utan bilder eller att kolla på plats.

Men det ska ju i grunden inte vara massa små specialkanaler, lappar och tjafs.

1. Täta stabila väggar, golv & tak.
2. Kontrollerade hål & kanaler för ventilation
 
P partysvensken skrev:
Jag öppnade nu upp taksockeln, och kände med handen. Det drog sinnessjukt kallt uppifrån och ner, så jag gjorde följande:

1. Stoppade i 80mm cellplast i röret, och det som gick runt röret. Kom in en del luft från vinden också kände jag.

2. Jag satte för plast (typ fuktspärrsplast)

3. Tejpade igen allting tätt med silvertejp.

4. Ska såga ut hål för sockelgaller nertill för kyl, en för ugn och en för spishäll, så totalt 3 ventilationgaller.

Nu drar det ingenting längre, och det börjar värmas upp i köket.

Nu hoppas jag bara det är bra så, och att det inte blir fuktbekymmer eller liknande eller att det blir något galet på vinden/bakom köket.
Är det ordentligt med isolering på vinden ovan köket ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det ordentligt med isolering på vinden ovan köket ?
Nja sågspån.. 20-30cm. Bra skick förra vintern.. inga konstighetet att värma huset med fjärrvärme när det är vinter.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Svårt att säga något mer utan bilder eller att kolla på plats.

Men det ska ju i grunden inte vara massa små specialkanaler, lappar och tjafs.

1. Täta stabila väggar, golv & tak.
2. Kontrollerade hål & kanaler för ventilation
Nu finns det ingen ventilation i köket förutom inluft från gamla fönster och ev otätheter mellan golv och vägg. Självklart fläkt med frånluft i kök.

Huset har självdrag.

Något mer som behöver göras?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.