S Smirre skrev:
Hej,
mja klarhet vet jag inte, det jag fick iaf var att;
Det som följer med GAROs WLAN modul finns inte att ladda ner.
Men att själva Raspberryn skulle vara annorlunda har jag svårt att tro (man tappar lite pengen då).

Så som jag ser det hela är;
1. OSet (en Linux) ligger med webservern på boxens kort.
2. Därefter så kopplas en Raspberry-Pi med 90 graders nålar mot boxens kort.
3. I Rasp-Pi ligger antingen ett SD-kort eller en USB med nogon slags filer/programvara på.

Och det är här på punkt 3 som det brister för mig, filer/programvaran finns inte att ladda ner.
Jag förmodar att det inte rör sig om fri programvara och eller att den är leverantör specifika filer.

Nu har jag iof kommit lite längre med HA och min "fördummade" BMW-connect, men man känner sig lite sugen på att skaffa den där GARO boxen iaf och sedan se om det går att göra som man tänkt (bara för att säga "för att jag kan" :) Om någon skulle kuna hjälpa till med en image av sin sticka så kanske gåtan blir löst.

/Smirre
Inte hemma fören till nästa vecka men när jag väl är hemma kan jag ta en titt och se om det går att göra en kopia på mjukvaran. Kan dock inte minnas att jag sett att det finns ett USB-minne men på något behöver ju mjukvaran ligga.

/Anders
 
  • Gilla
Smirre
  • Laddar…
S Smirre skrev:
Hej,
Hittade denna tråd av lite liknande anledning.
Sökte info om och vart man kunde uppgradera en GLBDC-T222WO-A med en R-pi
Pratade med GARO support och fick veta att:
Pi enheten är bara av en "nät modul" den har inte själva UI (den finns i laddboxen).
Länken som KjellTimell länkade är bara en uppgradering och "gör inte så mycket nytta" till det jag vill göra.
Fick höra om att man skall hitta en återförsäljare som säljer "hela kittet"

Kändes lite kalla handen från GARO, klart att man vill sälja egna produkter, men det känns att det är det enda man är ute efter, dvs ha lagom öppna produkter så att slutkunden inte är utelämnad ifall ett företag bestämmer sig för att droppa en produkt eller tjänst (i mitt fall BMW-conect laddbox, helt galen historia).
Ställde en fråga om den USB sticka som sitter i Raspberryn skulle gå paj, vad gör man då om det inte finns ny fil att ladda hem? där fanns inte någon svar.
Antar att man skall köpa "hela kittet".

För att sammanfatta:
* Göra en dum GARO laddbox till smart med en (egen) Raspberry-Pi
* Skaffa programvaran som skall läggas på en USB sticka
* Resten av guiden finns att tillgå på länken som ahammas la in

Ifall någon sitter med svar, hojta gärna till!
Rätta gärna också ifall nått inte stämmer, så ingen går på en nit ;)

/S
Vad vill du göra med laddboxen?
Jag skaffade en i somras och kikade lite inuti för att skaffa mig en uppfattning om hur man skulle kunna göra den lite smartare.(tänker inte utsätta min elektriker för rådande väder så den ligger kvar i garaget)

Vill du bara fjärrstyra laddning på något fiffigt sätt via eget program eller HA så finns det ju potentialfri ingång på garos kort i botten på boxen.

Bara att koppla in i en ett potentialfritt relä som pratar Zigbee/Z-Wave/Wifi och styra ladding via ingången. Du behöver anpassa en dipswitch som finns beskriven I installationsmanualen till boxen för att ingången ska fungera som du vill (NC eller NO, vill jag minnas)

Roligast skulle ju vara att inventera kommunikationen mellan garos kort och RPI men vem har tiden...
 
ARJU ARJU skrev:
Vad vill du göra med laddboxen?
Jag skaffade en i somras och kikade lite inuti för att skaffa mig en uppfattning om hur man skulle kunna göra den lite smartare.(tänker inte utsätta min elektriker för rådande väder så den ligger kvar i garaget)

Vill du bara fjärrstyra laddning på något fiffigt sätt via eget program eller HA så finns det ju potentialfri ingång på garos kort i botten på boxen.

Bara att koppla in i en ett potentialfritt relä som pratar Zigbee/Z-Wave/Wifi och styra ladding via ingången. Du behöver anpassa en dipswitch som finns beskriven I installationsmanualen till boxen för att ingången ska fungera som du vill (NC eller NO, vill jag minnas)

Roligast skulle ju vara att inventera kommunikationen mellan garos kort och RPI men vem har tiden...
Ja, Det stämmer tanken var att kunna styra boxen med till ex tidpunkt för laddning, styrkan och senare se om man kan få HA att hämta spot-pris för nästa dag och själv välja bästa (billigaste) tid för laddning.

Skall kika lite efter om alla GARO kort har ett möjlighet till MQTT relä.
Intressant hur som!
 
S Smirre skrev:
Ja, Det stämmer tanken var att kunna styra boxen med till ex tidpunkt för laddning, styrkan och senare se om man kan få HA att hämta spot-pris för nästa dag och själv välja bästa (billigaste) tid för laddning.

Skall kika lite efter om alla GARO kort har ett möjlighet till MQTT relä.
Intressant hur som!
En lite sen update (ifall andra sneglat in på samma sak). För min del blev det ingen GARO denna gång pga strul med inköp. Men har kommit till rätta med min KEBA laddare som jag tänkt byta ut, allt jag velat ha fungerar nu med hjälp av Home Assistant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.