Hej,

Har en kamin som jag upplever ger väldigt lite uppvärmning och hade uppskattat ifall någon kan dela med sig av sin kunskap.

Har aldrig tidigare ägt en kamin så är inte jättekunnig på hur pass mycket de brukar värma, men efter jag pratat med folk som har kaminer så känns det som att något inte står rätt till med min. Efter cirka 2 timmars eldande så kan jag i bästa fall klättra från 17C till 19C i rummet den står i (cirka 40-50kvm). Det är väldigt varmt framför glaset i form av strålningsvärme men sitter man i soffan 2-3m bort så är det iskallt.

Min egen misstanke är att det kanske är för mycket drag i skorstenen? Bor ute på landet där det blåser extremt mycket och skorstenspipan saknar huv (se bilder) är detta en rimlig förklaring? Det brinner nämligen väldigt kraftigt även med spjället på kaminröret i stängt läge ( spjället är format som en halvcirkel så det blir aldrig 100% tätt) och det känns som det är mycket sug i röret även innan man börjat elda samt kaminröret blir välldigt varmt vid eldning tycker jag.
Kan det vara så att skorstenen har så mycket drag att värmen sugs ut för snabbt?

Vad jag kan läsa på internet så har folk snarare problem tvärtom, att det är för dåligt drag.

Upplever att ett el-element på 2kw ger mer värme änn vad kaminen gör.
Behövs någon mer info för att göra en bedömning så skriv i tråden så kompletterar jag :)

Det jag testat hittils:
- Nytt eldfast tegel i kaminen
- Nytt kaminrör
- Olika typer av ved
- Spjäll i alla tänkbara lägen
- Olika typer av fläktar runt kaminen för att sprida värmen bättre

- Kamin: https://www.bauhaus.se/braskamin-aduro-asgard-3-6kw
- Skorsten: murad med nyligen insatt stålpipa
- Kaminrör: https://www.hornbach.se/p/kaminrorsset-bertrams-o150-mm-senotherm-uht-hydro-lackerat-svart/4040113/
- Kaminen har även helt nytt eldfast tegel på insidan

Se gärna bilder & video jag laddat upp.

Tack på förhand :)

Edit: Har även en luft-luft pump som kämpar för livet i samma rum (den är cirka 15 år gammal och ger inte mycket effekt vid utetemperatur under 0C) Men kamin och luft-luftpump borde väll kunna värma ett vardagsrum till över 17C?
 
  • En behållare med damm och smuts, troligen en dammsugare eller behållare för uppsugna partiklar. Inomhusmiljö med suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen, tom vedeldad spis med aska och städverktyg runtomkring i ett otjänligt skick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En brinnande kamin med synliga lågor, rökkanal ovan, rörigt golv omkring, inomhus, bostadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand mäter avstånd på betong med tumstock vid öppna runda brunnslock, hammare på marken, åker i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag förmodar att det tar betydligt längre tid för en braskamin att värma upp ett så stort rum som 50 kvm ... Testa med komplettering av liten (billig flyttbar) fläkt ovanför kaminen.
 
yonna yonna skrev:
Jag förmodar att det tar betydligt längre tid för en braskamin att värma upp ett så stort rum som 50 kvm ... Testa med komplettering av liten (billig flyttbar) fläkt ovanför kaminen.
Tack för svar!
Jag har testat några olika lösningar med fläktar ovanpå kaminen men det gjorde ingen större skillnad tyckte jag.

Kanske det tar lång tid att värma ett rum av denna storlek... Det är cirka 3m i takhöjd så min första tanke var att värmen kanske lägger sig uppe vid taket för att sedan försvinna uppåt, men då tycker jag att temperaturen på ovanvåningen borde öka. Känns dock som att veden brinner upp fortfare änn vad den borde så blir mycket påfyllning för att hålla den igång längre änn någon timme.
 
O O2001 skrev:
Tack för svar!
Jag har testat några olika lösningar med fläktar ovanpå kaminen men det gjorde ingen större skillnad tyckte jag.

Kanske det tar lång tid att värma ett rum av denna storlek... Det är cirka 3m i takhöjd så min första tanke var att värmen kanske lägger sig uppe vid taket för att sedan försvinna uppåt, men då tycker jag att temperaturen på ovanvåningen borde öka. Känns dock som att veden brinner upp fortfare änn vad den borde så blir mycket påfyllning för att hålla den igång längre änn någon timme.
Hur mycket ved eldar du i ditt rum på 150m3 per dygn? Jag tänker att det krävs mycket och gärna högklassig ved i rätt längd för att hålla en behaglig innetemperatur en sån här dag och fick själv inte upp temperaturen mycket över 21 grader med lite för kort , men perfekt torr grov björkved medans jag åt frukost.
 
namnbyte
O O2001 skrev:
Det är cirka 3m i takhöjd så min första tanke var att värmen kanske lägger sig uppe vid taket för att sedan försvinna uppåt, men då tycker jag att temperaturen på ovanvåningen borde öka.
Vi har tidigare haft detta problemet, eldade som fan men blev aldrig varmt på ovanvåningen. Helt emot all logik. Nu blir det varmt som fan där uppe, vad vi gjort är bytt gamla fönsterlister som inte tätade som de skulle (värmen kom upp, men åkte ut/kyldes ner direkt). Kanske en tanke för er med.

Sen är takfläkt inte att fördöma, om man har kamin med högt i tak..
 
namnbyte namnbyte skrev:
Vi har tidigare haft detta problemet, eldade som fan men blev aldrig varmt på ovanvåningen. Helt emot all logik. Nu blir det varmt som fan där uppe, vad vi gjort är bytt gamla fönsterlister som inte tätade som de skulle (värmen kom upp, men åkte ut/kyldes ner direkt). Kanske en tanke för er med.

Sen är takfläkt inte att fördöma, om man har kamin med högt i tak..
Bra förslag, jag får kanske ta ett varv runt huset och sätta nya tätningslister.
Takfläkt har jag också funderat på, men de ser så galet tråkiga ut xD
 
Att höja temperaturen 2 grader i ett stort rum på endast 2timmar kräver en hel del energi…
särskilt om det samtidigt skall kämpa mot rejäl kyla ute - kanske inget konstigt här?
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
O O2001 skrev:
Hej,

Har en kamin som jag upplever ger väldigt lite uppvärmning och hade uppskattat ifall någon kan dela med sig av sin kunskap.

Har aldrig tidigare ägt en kamin så är inte jättekunnig på hur pass mycket de brukar värma, men efter jag pratat med folk som har kaminer så känns det som att något inte står rätt till med min. Efter cirka 2 timmars eldande så kan jag i bästa fall klättra från 17C till 19C i rummet den står i (cirka 40-50kvm). Det är väldigt varmt framför glaset i form av strålningsvärme men sitter man i soffan 2-3m bort så är det iskallt.

Min egen misstanke är att det kanske är för mycket drag i skorstenen? Bor ute på landet där det blåser extremt mycket och skorstenspipan saknar huv (se bilder) är detta en rimlig förklaring? Det brinner nämligen väldigt kraftigt även med spjället på kaminröret i stängt läge ( spjället är format som en halvcirkel så det blir aldrig 100% tätt) och det känns som det är mycket sug i röret även innan man börjat elda samt kaminröret blir välldigt varmt vid eldning tycker jag.
Kan det vara så att skorstenen har så mycket drag att värmen sugs ut för snabbt?

Vad jag kan läsa på internet så har folk snarare problem tvärtom, att det är för dåligt drag.

Upplever att ett el-element på 2kw ger mer värme änn vad kaminen gör.
Behövs någon mer info för att göra en bedömning så skriv i tråden så kompletterar jag :)

Det jag testat hittils:
- Nytt eldfast tegel i kaminen
- Nytt kaminrör
- Olika typer av ved
- Spjäll i alla tänkbara lägen
- Olika typer av fläktar runt kaminen för att sprida värmen bättre

- Kamin: [länk]
- Skorsten: murad med nyligen insatt stålpipa
- Kaminrör: [länk]
- Kaminen har även helt nytt eldfast tegel på insidan

Se gärna bilder & video jag laddat upp.

Tack på förhand :)

Edit: Har även en luft-luft pump som kämpar för livet i samma rum (den är cirka 15 år gammal och ger inte mycket effekt vid utetemperatur under 0C) Men kamin och luft-luftpump borde väll kunna värma ett vardagsrum till över 17C?
Vad har du för läge på värmepumpen när du eldar? Den där kaminen ser inte ut att vara någon stabil pjäs så du lär inte kunna få så stor effekt som du hoppas på tyvärr :(
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Varifrån tas förbränningsluften - från rummet eller via egen kanal utifrån ?
Om den tas från rummet och det brinner mycket, så tas ju mycket av den redan uppvärmda luften till att förbränna veden😢 och det kommer in mycket kall uteluft genom ventiler och springor.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har du för läge på värmepumpen när du eldar? Den där kaminen ser inte ut att vara någon stabil pjäs så du lär inte kunna få så stor effekt som du hoppas på tyvärr :(
Värmepumpen står alltid på "värme" 22C.

Drar jag igång el-elementen 3x 1000w så blir det varmt ganska snabbt. Står att kaminens effekt är 6kw, men hur det mäts och under vilka förhållanden det gäller förstår jag inte då mina el- element verkar värma betydligt mer.
 
Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Varifrån tas förbränningsluften - från rummet eller via egen kanal utifrån ?
Om den tas från rummet och det brinner mycket, så tas ju mycket av den redan uppvärmda luften till att förbränna veden😢 och det kommer in mycket kall uteluft genom ventiler och springor.
Från rummet tyvärr. Kaminen står mitt i huset och bara ett rör som går hela vägen ner igenom murstocken så har inte mycket att välja på där.
 
klosp11
F FDT skrev:
Att höja temperaturen 2 grader i ett stort rum på endast 2timmar kräver en hel del energi…
särskilt om det samtidigt skall kämpa mot rejäl kyla ute - kanske inget konstigt här?
Det tror jag med, vi har en mycket bra braskamin mitt i vårt hus, öppet runt om med inbyggda kanaler som värma manteln (sten) och elda bokved. Nu när det är minus 17 värmen den inte alls lika lätt upp vårt vardagsrum som är kanske 50-60 kvadrat. Normalt sätt kommer jag lätt upp i 24-25 grader. Det kräver nu mycket ved med. Så jag tror inte heller det är något konstigt här.
 
O O2001 skrev:
Bra förslag, jag får kanske ta ett varv runt huset och sätta nya tätningslister.
Takfläkt har jag också funderat på, men de ser så galet tråkiga ut xD
Vi hade också högt i tak i förra huset, närmare 5 meter t om, all värme åkte upp och stannade där. Satte dit en takfläkt och skillnaden blev enorm, inget stort hus, 104kvm men kunde värma hela huset med enbart kaminen och takfläkten, kändes t om som vi hade golvvärme i rummet och en del av hallen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.