Totte_S Totte_S skrev:
RF sjunker vid höjd temp, vilket beror på att varmare luft kan bära mer fukt. Kyla varm luft ger kondens och sänkt RF.

Vad vill egentligen cigarrer ha? Mycket fukt eller stabilt RF?
Tack, trodde jag hade fått hjärnsläpp.

63-74 procent RF
 
T TechChad skrev:
Om ett utrymme värms upp, men den omslutande temperaturen är lägre och ingen fukt läggs till eller tas bort, kommer relativ luftfuktighet att öka. Detta beror på att den relativa luftfuktigheten är ett mått på hur mycket vattenånga luften innehåller i förhållande till dess maximala kapacitet vid den aktuella temperaturen. När temperaturen stiger, ökar luftens kapacitet att hålla vattenånga, vilket kan leda till en ökning av relativ luftfuktighet om inget vatten läggs till eller tas bort.


Rätt mig gärna om jag har fel?
Är det inte tvärtom?

Samma mängd absolut fuktighet blir lägre RF eftersom varmare luft kan bära mer fukt än den som finns i luften.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Om ett utrymme värms upp, men den omslutande temperaturen är lägre och ingen fukt läggs till eller tas bort, kommer relativ luftfuktighet att öka. Detta beror på att den relativa luftfuktigheten är ett mått på hur mycket vattenånga luften innehåller i förhållande till dess maximala kapacitet vid den aktuella temperaturen. När temperaturen stiger, ökar luftens kapacitet att hålla vattenånga, vilket kan leda till en ökning av relativ luftfuktighet om inget vatten läggs till eller tas bort.


Rätt mig gärna om jag har fel?
…..ingen fult läggs till eller tas bort….så sjunker ju RF om utrymmet värms upp.

1 gram vatten i 13 grader luft ger lägre RF än 1 gram vatten i 18 grader.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Styrskåp och andra elskåp monterar man ibland värmare i. Finns både med och utan fläkt och i olika effekter, finns då väldigt små från några enstaka watt. FInns även 12, 24, 36, 48, 120 och 230V att välja på efter ens önskemål/förutsättningar.

https://www.oemautomatic.se/produkter/elskåpskomponenter/temperatur-reglering/värmare-_-484467



Brukar även sätta tryckutjämningsventiler/membran för att försöka minska kondensbildningen men det är mest på skåp utomhus.

https://www.rutab.se/produkter/fors...lbehor/tryckutjamnings-ventil-rostfri-product
 
Klurigt :)

Hurusom är jag säker på att RF sjunker om man tillsätter värme i ett utrymme.
 
S
T TechChad skrev:
Om ett utrymme värms upp, men den omslutande temperaturen är lägre och ingen fukt läggs till eller tas bort, kommer relativ luftfuktighet att öka. Detta beror på att den relativa luftfuktigheten är ett mått på hur mycket vattenånga luften innehåller i förhållande till dess maximala kapacitet vid den aktuella temperaturen. När temperaturen stiger, ökar luftens kapacitet att hålla vattenånga, vilket kan leda till en ökning av relativ luftfuktighet om inget vatten läggs till eller tas bort.


Rätt mig gärna om jag har fel?
Det fungerar tvärtom. Du skriver rätt men tänker fel. 😉
När temperaturen stiger, ökar luftens kapacitet att hålla vattenånga. Vilket ger lägre relativ luftfuktighet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Totte_S
  • Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Styrskåp och andra elskåp monterar man ibland värmare i. Finns både med och utan fläkt och i olika effekter, finns då väldigt små från några enstaka watt. FInns även 12, 24, 36, 48, 120 och 230V att välja på efter ens önskemål/förutsättningar.

[länk]



Brukar även sätta tryckutjämningsventiler/membran för att försöka minska kondensbildningen men det är mest på skåp utomhus.

[länk]
Låter som dyra grejer.

Just nu är det rimligaste Bang for the bucks en värmematta eller glödlampa
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Pallar de med det?
Jag tror de pallar att få upp den torra luften till 72 RF. Möjligtvis måste de utsöndra mer fukt än normalt och det förkortar tiden de kan användas men eftersom de går att återanvända så är det ingetvstort problem.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
T
Bra, då har vi kommit fram till att jag har fel 😁
 
  • Haha
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
T
D Derbyboy skrev:
Låter som dyra grejer.

Just nu är det rimligaste Bang for the bucks en värmematta eller glödlampa
Dom är inte så dyra (allt är relativt), skulle säga att du klarar dig en bild under 1000kr.
 
D Derbyboy skrev:
Låter som dyra grejer.

Just nu är det rimligaste Bang for the bucks en värmematta eller glödlampa
Finns billigare i asien. Sen kan man alltid lägga det i en vågskål mot vad cigarrerna kostar.

Här är 30W för €30 som exempel.
https://www.tme.eu/se/details/04702.0-00/varmeelement/stego/

Sen skulle jag säga att denna på 10W men med fläkt som även är dyrare säkert blir bättre eftersom fläkten gör att luften cirkulerar och du får en mer jämn värme i utrymmet.
https://www.tme.eu/se/details/fgc0017.2/varmeelement/dbk-technitherm/370306-01/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.