Hej. Jag hade tidigare elektroniska styrdon i alla rum som (skulle) justera flödet i golvvärmeslingorna men det strulade hela tiden och fungerade aldrig bra och jag fick rekommendation från en expert att ta bort "skitet". Jag har därför tagit bort all elektronik och vill istället styra flödet direkt på fördelaren med plasthattar som trycker ner stiften.

Jag köpte hattar online för ändamålet men dessvärre så passar inte hattarna. Det känns som att de "nästan" passar, men jag lyckas inte få gängorna att bita. Har provat på flera olika slingor och med olika hattar ifall gängorna skulle vara dåliga men lyckas inte få på dem.

Någon som har något klokt att tillföra? Känns lite konstigt om det finns olika "hattar" med så snarlika gängor, men varje fabrikör har kanske olika? Det sitter även en vit plastring med utanpåliggande gängor runt kopparstiften. Kan det vara så att jag borde köpt dessa parvis tillsammans med hattarna? Det står GIACOMINI14 på fördelaren

Vit plastlock på trägolv, kant taggig, omvänd, inomhus, möjlig förlorad komponent, otydlig kontext, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av metallstång med bussningar, skruvar, del av tröja och trägolv synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild, element, trägolv, liggande blå handduk, inte fokus, inomhus, detaljer av uppvärmningsradiator och golvskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Du ser ut att ha någon typ av adapter?!

Hur ser båda fördelarna ut från sidan?
Någon kan säkert klura ut tillverkaren bara forumet ser helheten! 👍👍

Edit:

Fördelarna och konsolerna påminner lite om LK VKF.
Kan det vara så enkelt? 🤔🤔
https://www.google.com/url?sa=i&url=https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/prod_123_2419472_gruppfil.pdf&psig=AOvVaw1d9l_rWu8S3Xn7X3qA3XfS&ust=1704560495822000&source=images&cd=vfe&opi=89978449&ved=0CBIQjhxqFwoTCNi4ku_cxoMDFQAAAAAdAAAAABAb

OM det är så passar dessa:
https://golvvarmebutiken.se/vattenb...MI2cGu5N3GgwMVQEeRBR0-BQ8BEAQYAiABEgKvmvD_BwE
Installation med flera rör och ventiler, sannolikt en del av ett VVS-system eller värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ta bort den vita delen och mät över gängan, som säkert är en adapter för termodonets fastsättning då kan det gå att hitta hattar som passar.
 
Krilleman
J jonaserik skrev:
Ta bort den vita delen och mät över gängan, som säkert är en adapter för termodonets fastsättning då kan det gå att hitta hattar som passar.
Få en bild publicerad på båda fördelarna är nog enklare för att identifiera en tillverkare!

Jag är fortfarande inne på LK VKF-spåret.
Fördelaren på bild i mässing ser ut som denna och även konsolen...

VKF har dessutom en vit krage under ratten...

Termostatventil för radiator, silverfärgad topp, mässingsfärgad botten, isolerad mot vit bakgrund.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för svaren.
 
Krilleman
H Hantlangaren skrev:
Tack för svaren.
Och bilden på båda fördelarna på samma bild, så forumet kan utröna tillverkaren?

🤔🤔
 
Det är Roth som tillverkat fördelaren och "hattarna" ska ha invändig gänga M30. De hattarna/handrattar som jag har köpt verkar vara M28. Dessvärre så har jag inte lyckats hitta någon som säljer M30, förutom att de går att beställa hos Ahlsells där man behöver ett företagskonto.

https://www.ahlsell.se/products/var...elar/golvvarmesystem/golvvarme-roth/2430245v/.

Jag hoppas att Rinkabyrör kan hjälpa mig så jag ska åka dit på måndag när de har öppet igen om ingen kommer med andra tips här :)
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-stalldonsadapter-va-02/
 
Eller rättare sagt så står det Giacomini 141 på fördelaren och när jag Googlar på Giacomini så kommer det upp förslag på Roth och Giacomini/Roth.

Värmerör anslutna till kopparfördelningsstång med etikett "Rücklauf" och märkning, i tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystemsrör och ventiler, till synes under installation eller underhåll, inomhus och ej färdigställt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Tack, men jag behöver dem ASAP så vill helst hitta någonstans där jag kan köpa dem på plats. Har hittat lite diverse delar på Biltema nu som jag tror ska fungera att temporärt strypa utvalda ventiler.

Det finns en numrering 1-12 på vilka rum de olika slingorna avser. Tror ni att ventil 1 är närmast avstängningen, dvs längst till höger i bilderna ovan. Eller tror ni de är numrerade 1-12 från vänster sett?
 
Från vänster uppe och nere samma slinga, nästa lika o.s.v. Om det inte varit ett blåbär som kopplat in slingorna.
 
Jag kom på en sak till nu. Eftersom det nästan har varit omöjligt att hitta hattar som passar till mina gängor och som har "rätt djup" för att trycka på ventilen. Kan det kanske vara så att jag ska ta bort kopparringen vid röda pilen i bilden och att det sitter andra gängor där under som är mer standardiserade?

Jag vågar inte skruva loss kopparringen innan jag vet mer, men jag tänker att ringen och den vita adaptern är kanske något special för de elektriska ställdonen som tidigare var monterade..?

VVS-system, rörgrenar, korrosion, vit avlagring, pil pekar på en koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Guldfärgad, cylindrisk maskindel, troligen en tryckgivare eller sensor, med svart rund topp, isolerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Är nog tveksamt att ta bort den, men den kanske går att peta upp. Bilden på en ventil ser ut att vara som en fyrkant som den tryckts ner på, men då måste det finnas någon form låsning på den. den vita och donet trycker ner på piggen och skapar ett tryck uppåt. Att våga är hälften vunnit, men lätt att få en nitlott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.