S Skopan skrev:
Han menade nog att den som avsiktligt inte levererar från ett kraftverk samtidigt levererar från ett annat till ett så högt pris att bolaget tjänar mer totalt än om båda verken gick.
Mycket möjligt att tankegången var sådan. Men det jag avsåg var att peka på hur felaktig den är.

Men jag måste kanske lägga till lite info.

Om någon har två kärnreaktorer och slutar leverera el från den ena så har det företaget ungefär samma kostnad som när det levererar. Dvs företaget skulle behöva få sig ungefär dubbla elpriset bara för att gå runt.

Antag vidare att företaget har 1% av marknaden. Dvs 0.5% av produktionen skulle försvinna. Det lär ge någon promilles ökning av priset möjligen. Samt att andra producenter ökar på sin produktion en aning.
Dvs ren förlustverksamhet.
 
G OMathson skrev:
När har vindkraften genererat lite på vintern och priset varit lågt?
Tja 15 dec kl 8 producerade den ca 1670 MW, vilket är lägre än 1800 MW och priset var 122 öre/kWh. Dvs långt under 5 kr.
Och då var det tung export till Finland. Där priset var högre.

Påståendet falsifierat med data från verkligheten.
 
G
D daVinci skrev:
företaget skulle behöva få sig ungefär dubbla elpriset bara för att gå runt.
Vad är det som säger att de måste ha dubbla elpriset för att gå runt? Kanske har de väldigt god marginal. Men visst, tveksamt att någon är så stor att de tjänar på att stänga ner, påverka pris och därmed tjäna på nedstängning.

Vattenkraften kör nog väldigt mycket på strategi i alla fall.
 
G Ganescha skrev:
Varför är elen så ”billig” i Danmark nu? Dom importerar som vanligt dessutom.
[bild]
Dom var nästan självförsörjande. Så det lär beror på låg egen produktionskostnad och att grannländerna som Tyskland, Belgien, Norge (som dom har kabel till) hade låg elpriser. (Priserna i de länderna låg då mellan 80-90 öre).

Ca 10.45 växlade Danmark över till nettoexport.
 
G
D daVinci skrev:
Tja 15 dec kl 8 producerade den ca 1670 MW, vilket är lägre än 1800 MW och priset var 122 öre/kWh. Dvs långt under 5 kr.
Och då var det tung export till Finland. Där priset var högre.

Påståendet falsifierat med data från verkligheten.
Ok, det är en tillfällighet att elen är svindyr nu när det blåser mindre och Bixias analytiker har fel och 122 är billigt.
15 december va det i snitt +2,9C i Stockholm, det är rätt mycket kallare nu.
 
G OMathson skrev:
Ok, det är en tillfällighet att elen är svindyr nu när det blåser mindre och Bixias analytiker har fel och 122 är billigt.
122 öre är väldigt långt från 5 kr. Du får 0 poäng för det.
 
G
D daVinci skrev:
122 öre är väldigt långt från 5 kr. Du får 0 poäng för det.
Du kan få poäng för att tycka 122 öre är billigt när det är plusgrader.
 
P
P per s skrev:
Förutom alla tillståndsprocesser sägs det att vi tappat kompetensen i Sverige. Det var ju ett tag sedan. Samma på många håll i världen. Kina byggen en stor del av pågående reaktorer. Ryssland med RusAtom är väl inte heller så kul att sitta i knät på.
Att RusAtom skulle få bygga någonting i den civiliserade världen är nog för uteslutet för överskådlig tid.
Inte ens ett utedass på mitt lantställe är aktuellt.
 
P Peter787 skrev:
Att RusAtom skulle få bygga någonting i den civiliserade världen är nog för uteslutet för överskådlig tid.
Inte ens ett utedass på mitt lantställe är aktuellt.
Jo nu heter det Rosatom och de bygger lite överallt i östern.
Finland hade då beställt en VVER-1200 till Hanhikivi men det blev bara en stor grop.

Samtliga typ VVER byggs av Rosatom.
https://world-nuclear.org/informati...eration/plans-for-new-reactors-worldwide.aspx
 
P
D Daniel 109 skrev:
Med det sagt så är tillförlitligheten på elnätet 99,99%. Ska det upp till 100% är en UPS bättre än att försöka få upp tillförlitligheten dit.
Det är ändå inte 100% tillförlitlighet med elnät och UPS.
 
P
P paralun skrev:
Jo nu heter det Rosatom och de bygger lite överallt i östern.
Finland hade då beställt en VVER-1200 till Hanhikivi men det blev bara en stor grop.

Samtliga typ VVER byggs av Rosatom.
[länk]
Jag skrev den civiliserade världen....
 
P
D daVinci skrev:
Mycket möjligt att tankegången var sådan. Men det jag avsåg var att peka på hur felaktig den är.

Men jag måste kanske lägga till lite info.

Om någon har två kärnreaktorer och slutar leverera el från den ena så har det företaget ungefär samma kostnad som när det levererar. Dvs företaget skulle behöva få sig ungefär dubbla elpriset bara för att gå runt.

Antag vidare att företaget har 1% av marknaden. Dvs 0.5% av produktionen skulle försvinna. Det lär ge någon promilles ökning av priset möjligen. Samt att andra producenter ökar på sin produktion en aning.
Dvs ren förlustverksamhet.
Det finns nog ingen praktisk (*) marknad som är så stor att en kärnkraftsreaktors produktion motsvarar 0.5% av marknadens totala energibehov.

Med praktisk menar jag att en reaktor faktiskt kan leverera energin över marknaden.
P paralun skrev:
Jo men nu bygger man då i östern oavsett vad vi tycker om deras demokratier.
Man bygger många reaktorer och det är nog hög tid att även väst vaknar.

[länk]
Du menar kanske "Demokratiska Folkrepubliken Korea" ? 🤣
 
P Peter787 skrev:
Det finns nog ingen praktisk (*) marknad som är så stor att en kärnkraftsreaktors produktion motsvarar 0.5% av marknadens totala energibehov.

Med praktisk menar jag att en reaktor faktiskt kan leverera energin över marknaden.

Du menar kanske "Demokratiska Folkrepubliken Korea" ? 🤣
Ringhals 3 & 4 producerar ungefär 17 TWh/år vid full drift. Sveriges elbehov är ca 140 TWh/år.

Vintern 2022/23 var topplasten 23900 GW och Ringhals 3 producerade drygt 1000 MW.

Kan du utveckla begreppet "praktisk marknad"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.