Hej!

Har problem med att trycket är högt i expansionskärlet på kalla sidan. Ligger nu på max 3 bar och det droppar ut glykol från säkerhetsventilen.
Vad kan det bero på?
 
  • Rörledningar, mätare, ventiler och en värmesystemkomponent i en mörk, stenig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan påfyllningsventilen ha hängt sig?
 
Att det läcker från tappvattensidan. Du har dels en kran för påfyllning när trycket är lågt (Gissar på kranen vi ser på bilden), om den är otät så får du samma tryck på värmesystemet som på tappvattnet. Men det kan också vara en läcka mellan varmvattenberedaren och värmesystemet. Lite beroende på vilken typ av uppvärmnikng du har, så går det ofta en slinga med "värmevatten" i varmvatten beredaren, det är så tappvattnet värms. Rostar det hål där så läcker dte över vatten från tappvatten till värmesidan, trycket stiger.

Tyvärr tror jag att det är ovanligt att en sådan kran blir otät, så det är nog risk att du har värre problem.
 
Ökar trycket på kalla sidan, så kan du vara illa ute med en läcka i växlaren. Det finns ingen annan väg för att trycket ska öka på KB. Nu om det är en läcka i växlaren och det inte har pågått en längre tid så kan kompressorn räddas, med att stänga av allt, det är när köldmediat börjar ta slut som kompressorn rasar. Blir att snabbt ta hem kylgubbe och mäta upp allt, det går att byta växlaren. Och stäng av kompressorn direkt
 
Blev många olika svar på detta, då är frågan, vilken har rätt. Vilken kalla sida menar du. på VV finns ingen manometer, kalla sidan på en värmepump = returen från elementen och där finns manometer eller på det som kommer från hålet för en VP. där kan det sitta manometer.
 
Jag förutsatt i mitt svar att detta är manometern för värmesystemet. En sådan finns oavsett om det är en värmepanna som värms med ved, el eller olja, eller om det är en värmepump (berg/mark ellr luft vatten VP.).

Men det är klart, om detta är en manometer som sitter på köldbäraren i en värmepump så stämmer mitt svar inte så bra.
 
Tack för snabba svar.
Är lite novis på det här. Hade problem med pumpen för en 2 veckor sedan då var rörmokaren hit och bytte flexslangar samt hgw shunt.
Bifogar en bild lite längre ifrån. Det är manometern till köldbäraren.
 
  • Värmesystemkomponent med rör, expansionskärl, ventiler, mätare på betongvägg. Inomhus, teknisk utrustning, upplyst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Fan, jag hade varit lite nervös med så högt tryck...
 
Lite längre ner på fotot finns en frigolitisolering ( troligtvis en pump ) och då bör det vara på KB som det gäller.
 
S Sibba skrev:
Tack för snabba svar.
Är lite novis på det här. Hade problem med pumpen för en 2 veckor sedan då var rörmokaren hit och bytte flexslangar samt hgw shunt.
Bifogar en bild lite längre ifrån. Det är manometern till köldbäraren.
Har det blivit nu eller efter röris varit där. Sätt en burk under säkerhetventilen , den med svarta vredet på och släpp ut till max 0,8 bar. Men pass på det kommer att spruta bra.
 
J jonaserik skrev:
Har det blivit nu eller efter röris varit där. Sätt en burk under säkerhetventilen , den med svarta vredet på och släpp ut till max 0,8 bar. Men pass på det kommer att spruta bra.
Det blev sen rörmokaren var här. Har inte varit några problem innan. Tack jag provar med det.
 
Har röris fyllt på i KB och med lite för högt tryck, så kan trycket öka om KB blir lite varmare med ett lägre uttag från VP, då stiger trycket snabbt och säkerhetsventilen pinkar ut lite. Så nu när du sänker trycket, så håll koll så det inte stiger igen. Stiger trycket igen så stäng av kompressorn och ropa hem en kylgubbe/dam som kollar upp allt. Blir det bra nu så kom tillbaka med resultatet.
 
J jonaserik skrev:
Har röris fyllt på i KB och med lite för högt tryck, så kan trycket öka om KB blir lite varmare med ett lägre uttag från VP, då stiger trycket snabbt och säkerhetsventilen pinkar ut lite. Så nu när du sänker trycket, så håll koll så det inte stiger igen. Stiger trycket igen så stäng av kompressorn och ropa hem en kylgubbe/dam som kollar upp allt. Blir det bra nu så kom tillbaka med resultatet.
Tack så mycket. Är inte hemma just nu men ska släppa på säkerhetsventilen så fort jag kommer hem.
Om det är växlaren som pajat ihop är det den som kallas "hetgasväxlaren" i så fall som jag läst lite? Är det vanligt att den havererar?
 
Hetgasväxalare Tja beror på vad man vet om dom i en VP. Annars normalt med en växlare och kallas bara värmeväxlare. Har även från VP med en extra växlare så kakas den HGW, hetgasväxlare. Alla växlare i VP klarar 22 bar, så där kan inget ha hänt mer än fabrikations fel eller att den fryst sönder. Men är inte normalt då KB har en fryspunkt på - 15.
 
J jonaserik skrev:
Hetgasväxalare Tja beror på vad man vet om dom i en VP. Annars normalt med en växlare och kallas bara värmeväxlare. Har även från VP med en extra växlare så kakas den HGW, hetgasväxlare. Alla växlare i VP klarar 22 bar, så där kan inget ha hänt mer än fabrikations fel eller att den fryst sönder. Men är inte normalt då KB har en fryspunkt på - 15.
Ok! Det är en Thermia diplomat optimum g2 jag har från 2010. Hgw ventilen är som sagt bytt. kan slangarna ha fryst i borrhålet? Är ganska kallt här nu närmar sig -30.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.