Har anlitat en firma för att bygga till mitt hus med badrum och tvättstuga.
De har nu kommit så långt att de har gjutit och börjat stomresa men jag upptäckte till min förvåning att de använde tryckimpregnerat mot plattan...detta trots att när de frågade sade jag att jag ville ha "vanligt" virke med fuktspärr.
Problemet är att de bygger med stående 145 och sedan liggande 45x45 att spika panelen på. Den nedersta 45x45 ligger då delvis mot plattan utan någon fuktspärr...
Vad ska jag göra?:eek:...är detta ett ok sätt att bygga på?

Hoppas på snabba svar
 
Nej, säg åt dem att göra om. Virket ska inta ha direktkontakt med betongen. Tryckimpregnerat virke ska undvikas i huskonstruktioner (vet inte ens om set är tillåtet).
 
Det måste vara fuktspärr. Även om det tryckta trät kanske inte ruttnar, så kommer det att lukta när det blir fuktigt.
 
Alla som har ett 70-tals hus med tryckimpregnerade syllar vet att det inte är någon bra ide. Precis som anders säger, så ruttnar det inte men det luktar unket. De flesta med 70-tals husen har bytt ut sin tryckimpregnerade syllar idag. Gör om, gör rätt.
 
Jag påstår att man visst kan ha tryckimpregnerat i syllen, men det måste finnas syllpapp. Att tryckimpregnerat virke skulle vara farligt på något sätt att ha i syllen är nonsens.

Syllpapp är alltså det viktiga. Det går bra med takpapp om man har sånt liggande.
 
mattiasp skrev:
Jag påstår att man visst kan ha tryckimpregnerat i syllen, men det måste finnas syllpapp. Att tryckimpregnerat virke skulle vara farligt på något sätt att ha i syllen är nonsens.

Syllpapp är alltså det viktiga. Det går bra med takpapp om man har sånt liggande.
Instämmer med mattiasp

det viktigaste är att bygga bort grundoraken till fukt i syllen och då blir inte syllen blöt och luktar
 
I ditt läge hade jag absolut krävt att de skulle göra om.

Varför inte Nivellreglar (har för mig att de hette så) så att det aldrig blir problem?

Trä mot en platta är inte bra, tryckt är ännu sämre. Det har -70 talshusen lärt oss...
 
Det där förstår jag inte. Varför skulle det vara bättre att ha en rutten oimpregnerad syll utan bärighet som luktar illa, än att har en fuktig tryckt syll som luktar illa med god hållfasthet?
 
nivellreglar som syll???'Icke.
 
Oavsett om tryckt eller otryckt syll används så är det viktiga att syllen är fuktspärrad med syllpapp eller motsvarande mot betongplattan. Att tryckt syll används ibland beror nog mest på att syllen monteras dagarna innan prefabväggarna levereras från fabrik och monteras på grund och syll. Jag har tryckt syll som står torrt så det behöver inte vara några problem med den lösningen.
 
Syllen var det ja... Nu tänkte jag visst på golvkonstruktionen.

Då finns det plåtsyllar vill jag minnas. God hållfasthet, möglar ej.
 
Milkshaken
Inget problem med Tryckt virke och gummitätningen som fuktspärr.... Vill själv inte använda rent virke i ett syll, utan just tryckt, fast såklart med papp eller som jag sa gummitätningen.... Gummit är ju dessutom formbart....
 
jag läste för en månad sedan på en jätte bra sida ( som jag nu har tappat bort :( ) Att man alltid skulle bygga med tryckt syll. Men alla byggen jag sett och gjort själv så har det alltid varit otryck virke. Jag tror nog att upp till byggaren att avgöra vad just han vill använda.
 
Verkar vara delade meningar om detta men efter att ha konsulterat Anticimex så är jag säker på hur jag vill ha det. Inget tryckt virke i bostadshus var deras kommentar. Kan börja lukta!
 
Hemmakatten
Vi har tryckimpregnerad syll (med syllpapp inunder) i vårt nybyggda lösvirkeshus. Stod angivet i konstruktionsritningarna och snickaren höll med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.