Jag köpte en laddbox från Eon för ett par år sedan och hade LAN-koppling. Den gick sönder så de bytte ut men då fick jag en med 4G-koppling och helt plötsligt fick jag inte koppla den direkt till mitt LAN. När jag läst på lite produktsidor och haft kontakt med Garos trevliga support verkar det som att 4G-varianten har en LAN-port (RJ-45). Garo tror att Eon stängt av porten. Eons support tror på vad Garo sa men vet inte hur de ska göra...
Jag vill via LAN kunna koppla min Home Assistant till laddboxen för att baserat på elpris kunna ladda när det är bra pris.

Är det någon som har en Garo GLB+ 4G och som lyckats börja använda LAN-porten?
 
Hej, undra om du kom vidare med detta? Sitter i samma sits att jag har en Garo GLB+ med EON. Är dock extremt missnöjd med EON Drive appen då den bla inte går att ställa in tider på när laddning ska ske, än mindre att det skulle ske med tanke på elpriset. EONs support kan inte ange heller om det är en funktion som de överhuvudtaget kommer implementera.
 
  • Gilla
Emos
  • Laddar…
Jag har fortfarande en dialog med deras support. Jag har sagt att de antingen får byta ut den mot en riktig laddare eller köpa tillbaka den.
De har svarat att de inte KAN byta ut den för de har ingen möjlighet att köpa in den andra modellen. Att de inte vill skulle jag tro på men att säga att de inte kan är ju rent ljug som jag ser det. Jag har dessutom pratat med en man på Garo som bara skrattade åt deras svar.
Jag har fortfarande inte fått svar om de kan köpa tillbaka laddaren Då får jag pengar att köpa en ny istället (men inte från Eon). Om detta lyckas vet jag inte.

Från mannen på Garo så blev det uppenbart att denna modell av laddare INTE har en LAN-port så Eon kan inte implementera den funktionen på denna hårdvara.
 
K
Kan du inte köpa wifi-modulen från Garo och byta firmware till en officiell från Garo?

Wifimodulen i min är en raspberry-pi, enkortsdator. Tror även det är den LAN porten man använder vid fast anslutning V nätverk. Det borde framgå i manualerna.
 
Intressant, ska försöka se om jag kan få tag i firmware från Garo och bli av med beroendet. EON är helt värdelösa, fick svar igår att funktion för tidsinställning inte ens finns med i en roadmap. Kan inte rekommendera någon att välja deras laddbox alternativ.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Stort tack. Så i teorin så bör detta fungera:

- Skaffa Wifi-modulen
- In med Firmware
- Administrera boxen själv
 
K
Tycker inte det låter helt långsökt, men ni bör konsultera med Garo att det faktiskt kommer fungera så att ni inte kastar bort pengar på wifi-modulen
Dom har ju en grym support-ticket funktion, beskriv noggrant problemet och den teoretiska lösningen och se om ni kan få ett officiellt svar.
 
Redigerat:
  • Gilla
nilaz och 1 till
  • Laddar…
K
Fick svar från Garo att man kan konfigurera om boxen men detta måste utföras av Garocertifierad tekniker och att dilemmat blir att man även måste vara certifierad tekniker för att överhuvudtaget få logga in i boxen därefter. Så den blir i princip vingklippt och behöver man utföra inställningar så får man kontakta tekniker. Hela upplägget är riktigt kass. Mest besviken på EON som inte levererar en duglig tjänst.
 
Sitter i samma sits. Jag vill kunna komma åt laddboxen från Home assistant men verkar helkört. Ångrar bittert på alla sätt att jag köpte Garo laddbox från Eon. Mitt sämsta köp. Har snackat med Garo och de hänvisar bara till Eon.
 
Hej!

Hittade denna tråd när jag eftersökte information om Home Assistant och EONs "Laddbox Premium" som min arbetsgivare installerar hos mig för att kunna ersätta för hemladdning. Verkar vara kört med någon sort integration av den i HA då den endast har 3G/4G uppkoppling. Det spelar mindre roll då jag inte kommer stå för elen själv samt beställer med lastbalansering men hade varit trevligt att kunna ställa alla laddtider i en och samma app. Nåväl...

Beträffande ursprungsfrågan om Garo GLB och Home Assistant så borde det inte vara så svårt att lösa. Jag skulle tro att det bara är att köpa deras WIFI modul och koppla in den. Tror inte Garo håller på och krånglar sådär enormt mellan olika modeller utan det är just styrningen (raspberry pi) som avgör dess funktionalitet.

Jag har sedan några år en GLBDCM-T222WO som jag köpt genom elfirma. Tog med WIFI-modul men var rätt missnöjd med Garos app som känns lite väl enkel/billig. Förra året lyckades jag integrera den med Home Assistant trots min kraftigt begränsade programmeringskunskap. Det har gjort laddboxen enormt mycket bättre. Fint att enkelt, oavsett om jag är hemma eller ej, kunna starta och stoppa laddningen, ställa laddeffekt och sätta timers som kombinerar urladdning av hembatteri och elprisstyrning. Väldigt smidigt så jag tycker verkligen du/ni som lider av att ha handlat av EON (lessons learned :)) ska göra ett nytt försök.

Den kontakt jag haft med Garo har varit väldigt bra och de har guidat mig innanför vad jag anser gränsen går för när en tekniker ska komma på plats. Skulle därför rekommendera dig att du beställer en WIFI-modul och sedan kontaktar dem för hjälp med instruktioner för installation.

En snabb googling ledde mig till denna sidan:
https://www.garo.se/sv/proffs/support/support-e-mobility/glb/manualer

Jag tror att du, om du har lite teknikhandlag (vilket dina HA-ambitioner tyder på) kommer kunna reda ut detta utan problem. Läs bara instruktionerna ordentligt.

Lycka till!
 
A ahammas skrev:
Hej!

Hittade denna tråd när jag eftersökte information om Home Assistant och EONs "Laddbox Premium" som min arbetsgivare installerar hos mig för att kunna ersätta för hemladdning. Verkar vara kört med någon sort integration av den i HA då den endast har 3G/4G uppkoppling. Det spelar mindre roll då jag inte kommer stå för elen själv samt beställer med lastbalansering men hade varit trevligt att kunna ställa alla laddtider i en och samma app. Nåväl...

Beträffande ursprungsfrågan om Garo GLB och Home Assistant så borde det inte vara så svårt att lösa. Jag skulle tro att det bara är att köpa deras WIFI modul och koppla in den. Tror inte Garo håller på och krånglar sådär enormt mellan olika modeller utan det är just styrningen (raspberry pi) som avgör dess funktionalitet.

Jag har sedan några år en GLBDCM-T222WO som jag köpt genom elfirma. Tog med WIFI-modul men var rätt missnöjd med Garos app som känns lite väl enkel/billig. Förra året lyckades jag integrera den med Home Assistant trots min kraftigt begränsade programmeringskunskap. Det har gjort laddboxen enormt mycket bättre. Fint att enkelt, oavsett om jag är hemma eller ej, kunna starta och stoppa laddningen, ställa laddeffekt och sätta timers som kombinerar urladdning av hembatteri och elprisstyrning. Väldigt smidigt så jag tycker verkligen du/ni som lider av att ha handlat av EON (lessons learned :)) ska göra ett nytt försök.

Den kontakt jag haft med Garo har varit väldigt bra och de har guidat mig innanför vad jag anser gränsen går för när en tekniker ska komma på plats. Skulle därför rekommendera dig att du beställer en WIFI-modul och sedan kontaktar dem för hjälp med instruktioner för installation.

En snabb googling ledde mig till denna sidan:
[länk]

Jag tror att du, om du har lite teknikhandlag (vilket dina HA-ambitioner tyder på) kommer kunna reda ut detta utan problem. Läs bara instruktionerna ordentligt.

Lycka till!
Hej,
Hittade denna tråd av lite liknande anledning.
Sökte info om och vart man kunde uppgradera en GLBDC-T222WO-A med en R-pi
Pratade med GARO support och fick veta att:
Pi enheten är bara av en "nät modul" den har inte själva UI (den finns i laddboxen).
Länken som KjellTimell länkade är bara en uppgradering och "gör inte så mycket nytta" till det jag vill göra.
Fick höra om att man skall hitta en återförsäljare som säljer "hela kittet"

Kändes lite kalla handen från GARO, klart att man vill sälja egna produkter, men det känns att det är det enda man är ute efter, dvs ha lagom öppna produkter så att slutkunden inte är utelämnad ifall ett företag bestämmer sig för att droppa en produkt eller tjänst (i mitt fall BMW-conect laddbox, helt galen historia).
Ställde en fråga om den USB sticka som sitter i Raspberryn skulle gå paj, vad gör man då om det inte finns ny fil att ladda hem? där fanns inte någon svar.
Antar att man skall köpa "hela kittet".

För att sammanfatta:
* Göra en dum GARO laddbox till smart med en (egen) Raspberry-Pi
* Skaffa programvaran som skall läggas på en USB sticka
* Resten av guiden finns att tillgå på länken som ahammas la in

Ifall någon sitter med svar, hojta gärna till!
Rätta gärna också ifall nått inte stämmer, så ingen går på en nit ;)

/S
 
S Smirre skrev:
Hej,
Hittade denna tråd av lite liknande anledning.
Sökte info om och vart man kunde uppgradera en GLBDC-T222WO-A med en R-pi
Pratade med GARO support och fick veta att:
Pi enheten är bara av en "nät modul" den har inte själva UI (den finns i laddboxen).
Länken som KjellTimell länkade är bara en uppgradering och "gör inte så mycket nytta" till det jag vill göra.
Fick höra om att man skall hitta en återförsäljare som säljer "hela kittet"

Kändes lite kalla handen från GARO, klart att man vill sälja egna produkter, men det känns att det är det enda man är ute efter, dvs ha lagom öppna produkter så att slutkunden inte är utelämnad ifall ett företag bestämmer sig för att droppa en produkt eller tjänst (i mitt fall BMW-conect laddbox, helt galen historia).
Ställde en fråga om den USB sticka som sitter i Raspberryn skulle gå paj, vad gör man då om det inte finns ny fil att ladda hem? där fanns inte någon svar.
Antar att man skall köpa "hela kittet".

För att sammanfatta:
* Göra en dum GARO laddbox till smart med en (egen) Raspberry-Pi
* Skaffa programvaran som skall läggas på en USB sticka
* Resten av guiden finns att tillgå på länken som ahammas la in

Ifall någon sitter med svar, hojta gärna till!
Rätta gärna också ifall nått inte stämmer, så ingen går på en nit ;)

/S
Tråkigt att Garoa support inte var så hjälpsam. Det var några år sedan jag hade kontakt med dem så det kan ju ha ändrats, eller så hade jag tur med den jag fick prata med.

Hänger inte riktigt med i om du fick någon klarhet i om det gick att stoppa dit en egen Wi-Fi modul (garos raspberry pi). Fanns det FW skillnader i boxarna de sålt genom eon kontra de som de säljer själva?

/Anders
 
A ahammas skrev:
Tråkigt att Garoa support inte var så hjälpsam. Det var några år sedan jag hade kontakt med dem så det kan ju ha ändrats, eller så hade jag tur med den jag fick prata med.

Hänger inte riktigt med i om du fick någon klarhet i om det gick att stoppa dit en egen Wi-Fi modul (garos raspberry pi). Fanns det FW skillnader i boxarna de sålt genom eon kontra de som de säljer själva?

/Anders
Hej,
mja klarhet vet jag inte, det jag fick iaf var att;
Det som följer med GAROs WLAN modul finns inte att ladda ner.
Men att själva Raspberryn skulle vara annorlunda har jag svårt att tro (man tappar lite pengen då).

Så som jag ser det hela är;
1. OSet (en Linux) ligger med webservern på boxens kort.
2. Därefter så kopplas en Raspberry-Pi med 90 graders nålar mot boxens kort.
3. I Rasp-Pi ligger antingen ett SD-kort eller en USB med nogon slags filer/programvara på.

Och det är här på punkt 3 som det brister för mig, filer/programvaran finns inte att ladda ner.
Jag förmodar att det inte rör sig om fri programvara och eller att den är leverantör specifika filer.

Nu har jag iof kommit lite längre med HA och min "fördummade" BMW-connect, men man känner sig lite sugen på att skaffa den där GARO boxen iaf och sedan se om det går att göra som man tänkt (bara för att säga "för att jag kan" :) Om någon skulle kuna hjälpa till med en image av sin sticka så kanske gåtan blir löst.

/Smirre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.